زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون مستمر نوبت دوم فارسی 3(انسانی) به صورت دیجی فرم

هرکاربر فقط یک بار میتواند وارد لینک شود 
امتحان از 10 نمره می باشد 
نام دبیر :خوشرو

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 30 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را بنویسید *



تایید

۱-هم معنی هر یک از کلمات(انتظارو توقع،سخاوت، حدفغصل دنیاو آخرت)
به تربیت در کدام گزینه آمده است؟
الف) پاک شو پاک رستی از دوزخ / کو رهاند را از آن برزخ
ب) چه چشم داشت زبیگانگان گوشه نشین / که گوش را به سخن آشنا نمی بینم
ج) به بوستان گذر و فرش لعل و دیبا بین/ گشاده دستی ابر بهار را بنگر
۱)ج،ب،الف
۲) ب،ج،الف
۳)الف،ب،ج
۴)ج،الف،ب
(1 نمره)



تایید

۲-آرایه های «مجاز،ایهام،کنایه،تشبیه و تلمیح » به ترتیب در کدام ابیات ، یافت می شود؟
الف)اگر دو چشم تو مست مدام خواهد بود/ خروش و مستی ما بر دام خواهد بود
ب) کسی که نقد خرد داد وملک عشق خرید / اگر زسود وزیاد بگذرد زیان نکند
ج)چو خامه هر که حدیث دل برآورد به زبان / طمع مدار که سر بر سر زبان نکند
د)طالب لعل توام کان که به ظلمات افتاد/ طلب چشمه ی حیوان نکند چون نکند ؟
ه‍) هر که زین رهگدرش پای فرو رفت به گل/ میل آن سرو خرامان نکند چون نکند؟
۱)ب،الف،ه‍ ،ج، د
۲)ج، د، الف، ه‍ ، ب
۳) د، الف ، ه‍ ، ج، ب
۴)د، ج، الف ، ب، ه‍
(1 نمره)



تایید

۳-مفهوم کدام بیت با سایر ابیات متفاوت است؟
۱) زخورشید و از آب و از باد و خاک / نگردد تبه نام و گفتار پاک
۲) نام آوران گمشده در بی نشانه ها/ بر تارک زمانه درخشنده گوهرند
۳) باش تا موج وصالش در رباید مر تو را ‌ / غیب گردی پس بگویی عالم اسباب کو؟
۴)به جان پاک شهیدان که زنده اند رهی / دلاوران که سزاوار جشن جاویدند
(1 نمره)



تایید

۴-در میان گروه کلمات زیر چند غلط املایی هست؟
«موهوم و خیالی، طفره و خودداری، حتم و اطمینان، شبه در تاریکی ، موضع نیروها ، معرکه ی جنگ، زله کردن بچه ها، انهدام نیرو، قریب و نا آشنای جنگ، جُسّه ی سنگین.»
۱)یک
۲)دو
۳)سه
۴)چهار
(1 نمره)



تایید

۵) . معنی فعل گرفت در کدام گزینه متفاوت است؟
۱). بال بیاراست پریدن گرفت / همره چمیدن گرفت
۲). همان گنجها را گشادن گرفت / نهاده همه رای دارن گرفت.
۳). جهان آفرین را ستایش گرفت / به آتشکده در نیایش گرفت.
۴). همه پادشاهی سکندر گرفت / جهاندار شد تخت وافسر گرفت.
(1 نمره)



تایید

۶-کدام بیت با بیت (چون رود امیدوارم بی تابم و بی قرارم/ من می روم سوی دریا جای قزار من وتو) تناسب مفهومی ندارد.
۱). آبی که برآسود زمینش بخورد زود / دریا شود آن رود که پیوسته روان است.
۲) . بی سبب تا لب دریا نکشان قایق را / قایقت را بشکن روح تو دریایی نیست.
۳) . سطل هیهات است تا دریا کند جایی مقام/ یک قدم هر کس که از همراهی دل ماند. ماند.
۴) . تشنه آغوش دریا را تن آسایی بلاست / چون صدف هر کس که در دامان ساحل ماند. ماند
(1 نمره)



تایید

۷-در کدام گزینه « اسلوب معادله» دیده نمی شود؟
الف)من که مخمورم به زاهد کی دهم پیمانه را/ نیست در مسجد روا شمعی که باید خانه را
ب) زندان جان پاک بود تنگنای جسم/ در خم قرار نیست شراب رسیده را 
ج) کام جویی غیر ناکامی ندارد حاصلی / درکف گلچین ز گلشن خار می ماند به جا
د) چندبتوان عقده در کار نفس زد چو حباب / این بنا را چند برپا از هوا دارد هرکسی
(1 نمره)



تایید

۸)نقش دستوری ضمیر «م» در بیت زیر در کدام گزینه به صورت‌ ضمیر متصل دیده می شود؟
واریدون که زین کار هستم گناه / جهان آفرینم ندارد نگاه
۱)چون گران دیدمش در آن بازی/ کردم آهستگی و دمسازی
۲)گفمتش دل وصال می طلبد / راستی من هم اندرین هوسم
۳)ای دل بشارتی دهمت محتسب نماند/ وز می جهان پر است و بت می گسار هم
۴)گرت اندیشه ای زبد نامی است / منشین با رفیق ناهموار
(1 نمره)



تایید

۹-مفهوم کدام بیت با بیت «حسن شهادت از همه حسنی  فراتر است/ ای محسن شهید من ای حُسن بی گناه» قرابت بیشتری دارد؟
۱)می شود وارسته از فیض شهادت کامیاب / می زند دل را به دریا از سبک باری حباب
۲)ثمر بر داشت آخر آنکه روزی کاشت/ شهادت بود هرکس را لیاقت داشت 
۳)این عاشقان را جز شهادت مرگ ننگ است / در کامشان بی دوست ماندن چون شرنگ است
۴)همچو فرهاد از جنون زد تیشه ای بر فرق خویش / این شهید عشق غیر از خویشتن قاتل نداشت
(1 نمره)



تایید

۱۰). با توجه به مفهوم بیت(چو خواهی که پیدا کنی گفتگو/ بباید زدن سنگ را بر سبوی) مفهوم کدام گزینه با مفهو م سایر ابیات همخوانی ندارد؟
ا). به وقت صبح قیامت که سر زخاک برآرم / به گفتگوی تو خیزم به جستجوی تو باشم.
۲). تا بر محک تو را نزد سنگ کودکان/ در مصر عشق قابل سودا نمیشوی
۳ )ز هر هنر که زنم لاف امتحان شرط است/ بیازمای مکن پیش از امتحان انکار‌.
۴ ). خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روی شود هر که دروغش باشد

(1 نمره)



تایید