زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش دهم خرداد ماه 1400 به صورت دیجی فرم

لطفا حواستون به وقت باشه قبل از خروج پایان ازمون بزنید

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

 

1- معنی واژگان مشخص شده را بنویسید.0.5
 مرگت چنان زندگی را به سخره گرفت. 
خروشید کای مرد رزم آزمای
 هماورد ت آمد مشو بازجای

سخره

هماوردت

(0.5 نمره)



تایید

- معنی درست واژه را از داخل کمانک انتخاب کنید.0.5
 ارتجالاَ
 ( بدون درنگ ، با تامل ) 
انشایی می ساخت.

 خاک مظهر فقر مخلوق در برابر
 غنای
 (بی نیازی ، عظمت ) 
خالق است.
(0.5 نمره)



تایید

3- غلطهای املایی را تصحیح کنید. 0.5

 در حزیض هم می توان عزیز بود.

 هیچ مخلوقی او را حویدا
 نمی سازد.
(0.5 نمره)



تایید

4-با توجه به املاء صحیح واژگان کلمه مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید.0.5
 اینجا ..............( صوله ای ، سوله ای )
 که گردان عبدالله آخرین لحظات قبل از شروع عملیات را در آن می گذرانند. 
در آن زمان کلمات دبستان و...........( برزن ، برذ ن ) مانند امروز متداول نبود
(0.5 نمره)



تایید

5-در عبارات زیر کدام آرایه ادبی مشاهده نمی شود؟0.5
 دمی آب خوردن پس از بدسگال به از عمر هفتاد وهشتاد سال 
الف:کنایه ب:جناس ج:تضمین 
د:تضاد
(0.5 نمره)



تایید

6-دربیت زیر کدام کلمه ایهام دارد مشخص کرده ومفهوم آنرا بنویسید. 0.5
 یک روز در شهناز شوری به پا کرده بود.
(0.5 نمره)



تایید

7- عبارات مشخص شده کنایه از چیست؟0.5
 کمیت کسی لنگ بودن
(0.5 نمره)



تایید

9- نقش دستوری کلمات مشخص شده را بنویسید.
 0.75
 اسب از پهلو اسبی خود را به کمال نشان می داد
اسب
خود
کمال
(0.75 نمره)



تایید

10-جمله هسته و جمله وابسته را مشخص کنید.0.5

 اینها دریا دلان صف شکنی هستند که دل شیطان را از رعب یا وحشت می لرزانند.
(0.5 نمره)



تایید

11- در عبارات زیرندا و منادا را مشخص کنید.0.5

 بسوز ای دل که تا خامی ، نیاید بوی دل از تو کجا دیدی که بی آتش کسی را بوی عود آمد
(0.5 نمره)



تایید

12-دربیت زیر یک نمونه ممال پیدا کنید. 0.5
کشانی بدو گفت با تو سلیح نبینم همی جز فسوس و مزیح
(0.5 نمره)



تایید

13-معنی عبارات را بنویسید.2 

چو گفتمش که دلم نگاه دار ،چه گفت ز دست بنده چه خیزد خدا نگه دارد؟ 
معلم دور نبود صورتک به رو نداشت.
 ناتانائیل ای کاش عظمت در نگاه تو باشد، نه در چیزی که به آن می نگری.
 چو رهام گشت از کشانی ستوه بپیچید زو روی و شد سوی کوه
(2 نمره)



تایید

14-با توجه به عبارات به سوالات پاسخ دهید.2.25

 تا توانی از نیکی کردن میاسا و خود را به نیکی و نیکوکاری به مردم نمای و چون نمودی خلاف نموده مباش به زبان دیگر مگو و به دل دیگر مدار تا گندم نمای جو فروش نباشی و اندر همه کاری داد از خویشتن بده که هر که داد از خویشتن بدهد از داور مستغنی باشد.و به هر نیک و بد زود شادان و زود اندوهگین مشو که این فعل کودکان است .بدان کوش که به هر محالی از حال و نهاد خویش بنگردی که بزرگان به هر حق و باطلی از جای نشوند.

 1- مفهوم گندم نمای جوفروش چیست؟

 2- به نظر شاعر چه کسی از داور مستغنی است؟ 

3- حال بزرگان چگونه است؟ 

4-منظور از فعل کودکان چیست؟
(2.25 نمره)



تایید

15- درباره ((دلتنگی آسمان)) یک بند نوشته ذهنی بنویسید.1.5 (1.5 نمره)



تایید

16-در هر یک از نمونه های زیر چه شگردی برای نوشتن متن استفاده شده است؟1.5
1- دیوار موش دارد
 موش گوش دارد

2- اگر دور هر شهر دیوار کشیده بودند چه می شد؟
(1.5 نمره)



تایید

17-- دانش اموزان عزیز به موارد زیر توجه داشته باشید:

 رعایت نشانه های نگارشی در متن سازه ها و متن تولیدی ؛رعایت املای درست واژگان ،خوش آغازی،پرورش موضوع رعایت بند نویسی و برگ دادن به موضوع، بهره گیری از حواس و ، پرهیز از نوشتن جملات طولانی، استفاده از واژگان متنوع کاربرد کلمات ،خوش فرجامی

 یکی از موضوعات را انتخاب نموده وبا توجه به مورد خواسته شده در مقابل آن یک متن تولیدی بنویسید .7

 1-((موضوع: کتاب با دوست )):نوشته ای داستان گونه به روش سنجش و مقایسه

2- ((موضوع: سایه و آفتاب )) : به روش ناسازی معنایی یا تضاد مفاهیم 

3-((موضوع: غروب )) : به روش جانشین سازی 

4-((موضوع: اردوی دانش آموزی )): به روش طرح پرسش گزارشی
(7 نمره)



تایید