زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان فارسی و نگارش 112 به صورت دیجی فرم

با سلام 
توجه توجه توجه 
در صورت خروج از سایت امکان ادامه دادن وجود ندارد و  هیچ بهانه ای پذیرفته نیست، پس خواهشاً مواظب باشید. 
اگر مرورگر را ببندید و همزمان از مرورگر دیگ استفاده کنید دیجی فرم آن را ثبت کرده و تقلب محسوب می شود .

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 509 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

سوالات
بخش فارسی(ده نمره )
1. کلمات مشخص شده ی زیر را معنا کنید
الف: خوب و بد را به عنوان (مشیّت) الهی می پذیرفت
ب: در نوع خود (متمکن) به شمار می رفت 
ج: معلم (هیبت) یک آموزگار را دارد
د: دریاب که (مبتلای) عشقم.
و: فرو ماند در لطف و (صنع) خدای
ه‍: (نژند) آن دل که او خواهد نژندش 
(3 نمره)



تایید

۲. عبارات ‌و اشعار زیر را معنی کنید.
الف: اگر لطفش قرین حال گردد # همه ادبارها اقبال گرد 
ب: نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست # چو  چنگش رگ و استخوان ماند و پوست 
ج:نادره کبکی به جمال تمام #  شاهد آن روضه فیروزه فام  
د:  سراچه ذهنم آماس می کرد.
(4 نمره)



تایید

3. نهاد، فعل، مفعول و مسند را در جمله زیر مشخص کنید
این دنیا با زرق و برقش، وجدان بیدار بشر را خواب گرداند.
(1 نمره)



تایید

۴. کلمات افتاده ابیات زیر را بنویسید
الف: کمال...... آن باشد در این راه 
که گوید نیستم از هیچ آگاه 
ب: عاقبت از ..... خود سوخته 
رهروی کبک نیاموخته 
(1 نمره)



تایید

5. ارایه های زیر را در ابیات داده شده مشخص کنید(تشخیص، کنایه و تشبیه) 
الف: بگیر ای جوان دست درویش پیر.
ب: چون رایت عشق آن جهانگیر 
شد چون مه لیلی آسمان گیر 
ج: ای دل چه اندیشیده ای در عذر آن تقصیرها
(1 نمره)



تایید

نگارش (ده نمره)
۶.نوشته چند مرحله دارد و هر کدام از آنها  را توضیح دهید
(2 نمره)



تایید

۷. یک نوشته چند بخش یا بند دارد نام ببرید و ویژگی هرکدام را توضیح دهید (2 نمره)



تایید

۸.درباره شخصیت و ویژگی های ظاهریِ، شخصی فرضی یک بند بنویسید (1.5 نمره)



تایید

۹. درباره مثل زیر یک بند توضیح دهید.
«ازین 👂 میگیرد و از آن گوش بدر میکند»
(1.5 نمره)



تایید

۱۰. غلط های املایی متن زیر را بیابید 
در آن هنگام قوض میکردم و از فرت هیجان لکه می دویدم. موقع درس نه کتاب لغطی داشتیم و نه کسی که از او بپرسیم. هر چه بود هوش و زکاوت خودمان بود.
مادر بزرگ ناخاسته ذوق ما را شکوفا می کرد و من سعی میکردم در نشت و برخواستم با دیگران آن را نشان دهم. ذوق ادبی من از همان آغاز پر توقع شد. 
(3 نمره)



تایید