زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش 1 به صورت دیجی فرم

هنرجوی گرامی: شایسته است سوالات را به دقت مطالعه کنید و با حوصله پاسخ دهید. 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

نام معلم خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

معني واژه های مشخص شده را بنویسيد.

الف( عزمت ضامن دوام جهان شد .

ب( دو دست را تا فراز کُله نمایان ساخت..

ج( حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست.. (0.75 نمره)



تایید

در گروه واژگان زیر، دو نادرستي املایی دیده مي شود؛ آنها را یافته و درستشان را بنویسيد.

مخمصه و گرفتاری – صخره و ریشخند – رعب و وحشت – جذر و مد آب– مستغني و بي نياز (0.5 نمره)



تایید

معني کدام واژه درست است؟ (0.25 نمره)



تایید

املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنيد.

الف)غبار راهگذارت کجاست تا حافظ به یادگار نسيم (سبا /صبا) نگه دارد.

ب) چو رهّام گشت از کشانى (ستوه / سطوح) بپيچيد زو روى و شد سوى کوه (0.5 نمره)



تایید

کدام یک از ترکیب های زیر وصفی و کدام یک اضافی است؟

الف: سرور آزادگان

ب: برترین حماسه (0.5 نمره)



تایید

در جمله ی زیر نقش دستوری واژه های مشخص شده را بنویسید.

ناتانانیل، من به تو شور و شوقی خواهم آموخت. (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر واژه ی خاک مجاز از چیست؟

به خون گر کشی خاک من دشمن من بجوشد گل اندر گل از میهن من (0.5 نمره)



تایید

آرایه ادبي مشترک دو مورد زیر چيست؟

الف: درختان را دوست مي دارم که به احترام تو قيام کرده اند.

ب: چو سرو از راستي برَزد عَلمَ را ندید اندر جهان تاراج غم را (0.5 نمره)



تایید

آرایه ادبي مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنيد.

الف) خروش سواران و اسپان ز دشت ز بهرام و کيوان همي برگذشت ( تشخيص/ اغراق)

ب)گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد گفتا اگر بداني هم اوت رهبر آید(ایهام / جناس) (0.5 نمره)



تایید

قسمت مشخص شده دارای کدام آرایه ادبي است؟ آن چنان او را ميکوفت که «پولاد کوبند آهنگران» (0.5 نمره)



تایید

هر یک از آثار زیر مربوط به چه کسي است. در سمت چپ یک مورد اضافي است

اتاق آبي                                    آندره ژید

مائده های زميني                      موسوی گرمارودی

                                                سهراب سپهری (0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه با جمله » شرفُ المكان بِالمَكين« ارتباط مفهومي دارد؟

الف( شفق آیينه دار نجابتت

ب( هرچه در سوی تو حسيني شد

ج(در حضيض هم ميتوان عزیز بود

د( بر تالابي از خون خویش ایستاده ای (0.5 نمره)



تایید

مَثَل« گندم نمای جو فروش مباش»، آدمي را از چه کاری برحذر مي دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

مفهوم مشترک دو بيت زیر چيست؟

الف( کبوتری که دگر آشيان نخواهد دید قضا همي برَدش تا به سوی دانه و دام

ب( هر آن که گردش گيتي به کين او برخاست به غير مصلحتش رهبری کند ایام (0.5 نمره)



تایید

جمله «ای کاش عظمت در نگاه تو باشد.» را با سروده زیر از سهراب سپهری مقایسه کنيد. » چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید.« (0.5 نمره)



تایید

در داستان «رستم و اشكبوس»چرا رستم از رهام برآشفت؟ (0.5 نمره)



تایید

موارد زیر را به نثر روان برگردانيد .

الف:غمى شد ز پيكار دست سران.

ب:مردني چنان غبطه بزرگ زندگاني شد

ج:از آموختن ننگ مدار تا از ننگ رسته باشي

د( خروسِ غالب، حرکتي کرد نه مناسبِ حال درویشان (2 نمره)



تایید

عيني یا ذهني بودن متن های زیر را مشخص کنيد.

الف:معلم پای تخته رسيد؛ گچ را گرفت؛ برگشت و گفت:» خرگوشي ميکشم تا بكشيد«. شاگردی از درِ مخالفت صدا برداشت: »خرگوش نه!« و شيطنت دیگران را برانگيخت. صدای یكيشان برخاست:»خسته شدیم از خرگوش

ب: روزی کبوتری از کنارم گذشت؛ آوازم را شنيد و گفت: بهتر است سكوت کني و آواز نخواني. آدمها آوازت را دوست ندارند؛ غمگينشان ميکني! ميگویند جغد بدیُمن است و جز خبر بد چيزی ندارد! قلبم شكست و دیگرنخواندم! سكوتم آسمان را افسرد. .............................................. (0.5 نمره)



تایید

مشخص کنيد در طرح هر یک از پرسش های زیر از چه شگردی «بارش فكری، اگرنویسي، گزین گفته»استفاده شده است؟

الف:نقش پدر در تحكيم بنياد خانواده چيست؟

ب:چرا گاهي به در ميگویيم تا دیوار بشنود؟! (0.5 نمره)



تایید

از ميان موضوع های زیر یكي را انتخاب کنيد و با رعایت تمام اصول نگارشي در مورد آن متني بنویسيد. الف: معلم من (نوشتهای داستانگونه(

ب: نور و سایه (نوشته ای ذهنی با روش ناسازی معنایی(

ج: کتاب ها و آدم ها (نوشته ای ذهنی با روش مقایسه)

د: ویروس کرونا (نوشته ای ذهنی با روش جانشین سازی(

سنجه های ارزیابي:.

خوش آغازی : 1)جذابيت و گيرایي، نشان دادن نمایي کلي از محتوای نوشته2 نمره (

2پرورش موضوع:بيان ساده و صميمي، بيان احساس متناسب با موضوع، فكرنو و سير منطقي نوشته3 نمره (

3.خوش فرجامي:جمع بندی مطالب؛ تأثيرگذاری و تفكربرانگيز بودن2 نمره

(4رعایت نشانه های نگارشي 1 نمره    املای واژگان 1 نمره (9 نمره)



تایید