زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون عملکردی علوم پایه پنجم به صورت دیجی فرم

به نام خدا 

آموزگار : فاطمه قائمی تبار 

دبستان : زینب قهرمانی شهرستان مه ولات 

پایه پنجم


digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 ثانیه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

موضوع : رنگین کمان 

 هدف یادگیری : تشکیل رنگین کمان را بداند . رنگ های مختلف نور سفید را بداند وسیله تجزیه نو را بداند . 

ملاک و شواهد یادگیری : می تواند با روشهای مختلف ، نور خورشید را تجزیه کند . می داند که نور خورشید از هفت رنگ متفاوت تشکیل می شود.




تایید

یک ماه پیش ، وقتی یلدا هنگام باران به آسمان نگاه می کرد . رنگین کمان زیبایی را در آسمان مشاهده کرد .

یلدا از خود پرسید ( این رنگین کمان ) چگونه در آسمان ایجاد شده است ؟یلدا تصمیم گرفت برای پیدا کردن پاسخ سوالش به روش علمی عمل کند بنابر این مراحل زیر را انجام داد . 

 * او پیش بینی کرد رنگین کمان ، در اثر بارش باران به وجود آمده است . 

* چندین بار دیگر نیز بعد از بارش باران آسمان را نگاه کرده بود اما همیشه رنگین کمان وجود نداشت . 

* او تصمیم گرفت با کمک آب فشان و پاشیدن آن در روزهای مختلف رنگین کمان درست کند . 

* یلدا با استفاده از یک قطعه شیشه ای هم توانست بدون نیاز به آب رنگین کمانی از هفت رنگ را درست کند





تایید

حالا با توجه به آزمایشهای یلدا به سوالات زیر پاسخ دهید. 

1ـ چرا یلدا به جای آب فشان از شلنگ آب استفاده نکرد ؟

(1 نمره)



تایید

2- با توجه به آزمایشهای یلدا شرایط تشکیل رنگین کمان چیست ؟ (1 نمره)



تایید

3ـ در یکی از روزهای بارانی که خورشید هم در آسمان بود یلدا در حیاط خانه ایستاده بود اما رنگین کمان را ندید چرا ؟ (1 نمره)



تایید

4- قطعه شیشه ای که یلدا توانست با آن نور خورشید را تجزیه کند چه نام دارد؟ (1 نمره)



تایید

5- چه روش دیگری می دانید که یلدا بتواند با آن رنگین کمانی از رنگهای مختلف نور بسازد ؟ (2 نمره)



تایید

6- نور خورشید از چه رنگ هایی تشکیل شده است ؟ (2 نمره)



تایید

7- یلدا با دیدن رنگین کمان فرضیه های مختلفی به دست آورد .در مقابل فرضیه هایی که به نظر شما یلدا درستی آنها را ثابت کرده است علامت درست قرار دهید . 

الف ـ هر وقت باران ببارد رنگین کمان ایجاد می شود. (                 )          
                                                
 ب ـ با استفاده از لوله خودکار نیز می توان رنگین کمان درست کرد (             ) 

 ج ـ فواره های آب نیز می توانند ، رنگین کمان درست کنند .(                    ) 

د ـ قطره های آب ، نور خورشید را تجزیه می کنند و رنگین کمان می سازند ؟(             )

(2 نمره)



تایید


ارزیابی عملکرد دانش آموز 

                                                                                                                                                                  معیارها 
     
 1ـ مراحل تشکیل رنگین کمان را می داند.                                                    خیلی خوب                 خوب                     قابل قبول               نیاز به تلاش بیشتر
 
 2- وسایلی که می تواند نور را تجزیه کنند می شناسد.                                 خیلی خوب                  خوب                    قابل قبول                 نیاز به تلاش بیشتر 

 3- رنگهای مختلف نور را به ترتیب نام می برد .                                            خیلی خوب                 خوب                   قابل قبول                  نیاز به تلاش بیشتر 

4- نسبت به صرفه جویی در مصرف آب علاقه دارد.                                       خیلی خوب                 خوب                    قابل قبول                 نیاز به تلاش بیشتر 
 
 5- خوش خط و خوانا می نویسد .                                                                خیلی خوب                خوب                    قابل قبول                  نیاز به تلاش بیشتر 

 6- در زمان داده شده به سوالات پاسخ می دهد .                                          خیلی خوب                خوب                    قابل قبول                  نیاز به تلاش بیشتر 




تایید

بازخورد کیفی ـ توصیفی : 

 خودسنجی : 

 آیا از نوشته های خود راضی هستم ؟ 

از این درس چه چیزهای جدیدید یاد گرفتم ؟

 برای اینکه بیشتر یاد بگیرم چه کارهایی باید انجام دهم ؟




تایید