زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایانی فارسی 1 دبیرستان معارف به صورت دیجی فرم

لطفاً با دقت و آرامش به سوالات پاسخ دهید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

قلمرو زبانی 

3-کدام یک از ویژگی های شعر و نثر قدیم را در بیت زیر می بینید؟ 5/ 

به رستم بر، آنگه ببارید تیر/ تهمتن بدو گفت بر خیره خیر 

4-نوع پسوند در خواجه وش .......................... است. 25/
(0.75 نمره)



تایید

قلمرو فکری 

ابیات و عبارات زیر را به نثر روان بنویسید.

پ- به آورد با او بسنده نبود / بپیچید زو روی و برگاشت زود 75/

ت- بر سبیل تلطف جوابش داد 5/
(1.25 نمره)



تایید

قلمرو زبانی 

7-فعل جمله ی زیر چه نوع فعلی است؟ 25/

 طرار جامه و دستار «برگرفت»

8-منادا را در جمله های زیر مشخص کنید. 5/ 

 الف- ای بزرگ بی همتا تنها تو را می پرستم        ب- جهانا چه بد مهر و بدخو جهانی
(0.75 نمره)



تایید

قلمرو فکری 

ابیات و عبارات زیر را به نثر روان بنویسید. 

الف- تهمتن برآشفت و با توس گفت/  که رهام را جام باده است جفت 1

ب- صد هزاران این چنین اشباه بین/  فرقشان هفتاد ساله راه بین 75/


(1.75 نمره)



تایید

قلمرو زبانی 

۳_ کلمه ی صحیح ( از نظر املایی) را مشخص کنید. 5/

الف- جست از (صدر _ سدر) دکان سویی گریخت

ب- آن ها با اشتیاق از بین گل ولای (جذر _ جزر) و مد خود را به قایق ها می رساندند. 


(0.5 نمره)



تایید

قلمرو ادبی 

۴-آرایه ی مشخص بیت زیر ................ است.۲۵/

گلاب است گویی به جویش روان/  همی شاد گردد ز بویش روان

۵- آرایه مشخص بیت زیر ..............است؟

 درختان را دوست دارم که به احترام تو قیام کرده اند.۲۵/

الف - تشبیه       ب - حسن تعلیل         پ- استعاره         ت- ایهام
(0.5 نمره)



تایید

قلمرو فکری 

5- در درس رستم و اشکبوس این بیت از زبان چه کسی است؟ 25/ 

 سزد گر بداری سرش در کنار / زمانی براسایی از کارزار

الف - رستم        ب- اشکبوس       پ- رهام      ت-  توس

6- مفهوم کلی عبارت های زیر را بنویسید. ۱/۵

الف- تمایزی میان خدا و خوشبختی قایل مشو. 

ب- آرزو مکن خدا را جز در همه جا ببینی

پ - وقتی پیاده شدیم مثل مور و ملخ از کمینگاه های خود درآمدند.
(1.25 نمره)



تایید

قلمرو فکری 

3-سهراب چگونه فهمید که گردآفرید دختر است؟ ۵/

4-منظور از کلمات مشخص شده چیست؟ 1  

الف- اما به قول نظامی «خشت می زد»

ب- کشانی بدو گفت «بی بارگی»/ به کشتن دهی سر به یکبارگی
(1.5 نمره)



تایید

قلمرو زبانی 

9- تبدیل الف به ی را ................... می گویند مثال بزنید. 5/ 

10-جمله ی هسته و وابسته را مشخص کنید.5/

وقتی که به خانه رسیدم، آنها هنوز نرسیده بودند.
(1 نمره)



تایید

قلمرو زبانی 

۱_ لغات مشخص شده را معنی کنید.۱/۵

 1- فقط باید با جادوگران «رای زد»                        2- دلیری «کجا» نام او اشکبوس 

3- نکته گفتی با همه «سوداگران»                       4- «کنام»پلنگان دشمن ستیز

 5- تو را «انقلاب» و شگفتی و تغییر نامیدم.     6- چندانکه «موضع» خالی دید.
(1.5 نمره)



تایید

قلمرو ادبی 

1-آرایه های ادبی را در ابیات و عبارات زیر بیابید.1( هر کدام یک مورد)
 
الف-آسمان را دیدم که در انتظار سپیده دم می لرزید .

ب- آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام/ بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد

پ- بیامد که جوید ز ایران نبرد/ سر هم نبرد اندر ارد به گرد

ت- همچون مروارید در دل صدف کج و کوله ای سال ها بسته ماند.


(1 نمره)



تایید

قلمرو فکری 

1-با توجه به بیت زیر بقال برای طوطی چه کاری انجام می دهد ؟ چرا؟ 5/

می نمود آن مرغ را هر گون شگفت/  تا که باشد کاندر آید او به گفت 

2-این مصراع معادل کدام ضرب المثل است؟ 5/

 خورد گاو نادان ز پهلوی خویش



(1 نمره)



تایید

قلمرو فکری 

ابیات و عبارات زیر را به نثر روان بنویسید.

ث- مخور طعمه جز خسروانی خورش/ که جان یابدت زان خورش پرورش 1

ج- همه کس را به سزا حق شناس باش.۵/
(1.5 نمره)



تایید

قلمرو زبانی 

۲_ لغات غلط را بیابید و صحیح آن ها را بنویسید. 1 ( 4 مورد) 

راهب از جا برخاست - هر دو نی خوردند از یک آبخر- چون به بصره رسیدیم از

 برهنگی و عاجزی به دیوانگان ماننده بودیم- و بر حریف مقلوب که تسلیم اختیار کرده

 بود رحم نکرد - طرار جامه و دستار برگرفت – خاست کزان ورطه قدم درکشد- ای

 سرور آزادگان در زمانه ی سقوط و ویرانی- من از وی در غذب نمی شوم.

(1 نمره)



تایید

قلمرو زبانی 

5-ترکیب اضافی (مضاف و مضاف الیه)و وصفی(موصوف و صفت)  را مشخص کنید.5/ 
الف- دریای خزر(                      )        ب-  کلاس تئاتر(                      )

6-نقش دستوری کلمات مشخص شده چیست؟ ۵/ 
 ( نهاد- مفعول- مضاف الیه- قید - متمم- فعل- مسند)

الف _ تزار «بسیار» «شادمان» گشت.         ب_ نهاده بر «او» چار پر عقاب
(1.25 نمره)



تایید

قلمرو ادبی 

2_ مفهوم کنایی قسمت مشخص شده را بنویسید.1

الف_ «ریش بر می کند» و می گفت ای دریغ /کافتاب نعمتم شد زیر میغ

ب _ در درس ریاضی «کمیتش لنگ بود»
(1 نمره)



تایید

 تاریخ ادبیات

 

1-کتاب .............................از آندره ژید است. 25/

 

2- مثنوی معنوی از.......................است. 25/ 

 

3- کتاب معصومه آزاد چه نام دارد ؟ 25/

 

4-کتاب سیاست نامه از کیست؟ 25/  (1 نمره)



تایید

قلمرو زبانی 


1-نوع را ، را درعبارت های زیر مشخص کنید.5/


الف- مرا حدیثی از اسب پردازی معلم در یاد است. (حرف اضافه- فک اضافه)
 

ب-مردم آزاری را حکایت کنند. (حرف اضافه- فک اضافه)


2-نهاد و مفعول را در جمله ی زیر بیابید.۵/

تاریخ روزی روستای کوچکی را از روستاهای جنوب به یاد خواد اورد.

 
(1 نمره)



تایید

قلمرو ادبی

3_ آرایه ی صحیح را در بیت های زیر مشخص کنید.5/

الف_ ای چون سبزه برآمده از دفتر روزگاران (تشبیه_ اضافه استعاری)

ب_ بشد تیز رهام با خود و گبر/ همی گرد رزم اندر آمد به ابر ( اغراق_ استعاره)

(0.5 نمره)



تایید