زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ادبیات یازدهم به صورت دیجی فرم

آزمون مجازی ادبیات یازدهم، خرداد 99 دبیر : علیرضا مناجاتی ، وقت 80 دقیقه‌
نام و نام خانوادگی خود را به فارسی وارد و پاسخ سوالات را در همین فرم تایپ کنید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

معنای کلمات تعیین شده در پایان سوال را با توجه به عبارات زیر بنویسید. (۲ نمره) من طاقت قُرب ندارم و تاب آن نیارم ● اشتر طلبید و محمل آراست ● نژند آن دل که او خواهد نژندش ● فرو ماند در لطف و صُنع خدای ● مُبشّران برفتند. خیلتاشان و سوار را گسیل کرده ● ماند غرامت زده از کار خویش ● به خوناب شفق در دامن شام ● جلال الدین محمد به اصرار مریدان و شاگردان پدر ، مجالس درس و وعظ را به عهده گرفت ● سعدی برای من به منزله شیر آغوز بود ● از فرط هیجان ، لُکّه می دویدم ● رفیقی خوش خُلق و بذله گو که عندلیب انجمن انس ما محسوب می شد ● از هر کران بانک رحیل آید به گوشم ● مگو سوخت جان من از فرط عشق ● بدو گفت مهتر به روی دژم قُرب ، محمل ، نژند ، صُنع ، مُبشّران ، خیلتاشان ، غرامت زده ، شفق ، مریدان ، وعظ ، آغوز ، لُکّه ، عندلیب ، رحیل ، فرط ، دژم



تایید

نویسنده آثار ادبی زیر را بنویسید: (۱ نمره) مرصاد العباد ، مثنوی ، منطق الطیر ، روزها



تایید

نادرستی های املایی را در عبارات زیر پیدا کنید و شکل درست آنها را بنویسید. (۲ نمره) غظنفر بزد تیغ بر گردنش ● برِ مصطفی بهر رخصت دوید ، ازو خاست دستوری اما ندید ● روزی یاران الهاح کردند و مرا به تفرّج بردند ● چو ضهّاک بر تخت شد شهریار ● حلا منکر جان و جانان ما ● بزن زخم ، این مرحم عاشق است ● هلول این صبح روشن را بزرگ می شماریم ● آنک امام ما الم بگرفته بر دوش ● سلاح الدین زرکوب و حسام الدین چلبی از یاران نزدیک مولانا بودند ● حق تعالی چون اصناف موجودات می آفرید وصایط گوناگون در هر مقام بر کار کرد ● مهراب زمین و آسمان اوست ● موج های سنگین و افسارگسیخته عرس ، سدوار در برابر سپاه ایستاده بود ● اتحاد گرجستان با روسیه و رفتن به تحت الهمایگی آن ، توازن قوای دو کشور را بر هم می زد ● به آنچه می گذرد دل منه که دجله بسی ، پس از خلیفه بخاهد گذشت در بغداد ● ز هر سو بر سواری غلط می خورد ● زری که سلطان محمود به قزو از بتخانه ها به شمشیر بیاورده باشد.



تایید

کنایه ها را پیدا کنید و مفهوم آنها را بنویسید. (۱ نمره) آمد سوی کعبه سینه پر جوش ، چون کعبه نهاده حلقه در گوش ● عشق ، حالی دو اسبه می آمد ● برگ سفر بر باره بستن ● دندان به دندان خاییدن



تایید

جمله های معلوم زیر را به جمله مجهول تبدیل کنید. (۱ نمره) او کتاب را آورد ● مطالب روزنامه را خواهیم خواند ● معلم ، سوال امتحان را ارسال کرد ● پست چی نامه را رساند



تایید

مفهوم کلی عبارات زیر را به صورت خلاصه بنویسید. (۲ نمره) زور داری چون نداری علم کار ، لاف آن نتوان به آسانی زدن ● کدام دانه فرو رفت در زمین که نرُست ، چرا به دانه انسانت این گمان باشد ● خروشید کای پایمردان دیو ، بریده دل از ترس کیهان خدیو ● هنر خوار شد جادویی ارجمند ، نهان راستی آشکارا گزند



تایید

به صورت ساده و روان امروزی معنی کنید. (۴ نمره) بخور تا توانی به بازوی خویش ، که سعیت بود در ترازوی خویش ● امیر از آن جهان آمده به خیمه فرود آمد و جامه بگردانید ● هر روز خنیده نام تر گشت ، در شیفتگی تمام تر گشت ● حق تعالی عزرائیل را بفرمود : برو ، اگر به طوع و رغبت نیاید به اکراه و به اجبار برگیر و بیاور ● به حرص ار شربتی خوردم مگیر از من که بد کردم ، بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا ● خروشید و بر جَست لرزان ز جای ، بدرّید و بسپرد محضر به پای ● علم در همه بابی لایق است و عالم در آن باب بر همه فایق ، استعداد مجرّد ، جز حسرت روزگار نیست ● همه برده سر در گریبان فرو ، نشد هیچ کس را هوس ، رزم او



تایید

عبارت های زیر را از دید آرایه های ادبی بررسی کنید. ( ۲ نمره) پس ، از ابر کرم ، باران محبت بر خاک آدم بارید و خاک را گِل کرد و به ید قدرت ، در گل از گل ، دل کرد ● سر نشتر عشق بر رگ روح زدند ، یک قطره چکید و نامش دل شد ● چنان بُد که ضحّاک را روز و شب ، به نام فریدون گشادی دو لب



تایید

داستان درس کاوه دادخواه (درس دوازدهم) را در چند سطر به صورت خلاصه تعریف کنید. (۱ نمره)



تایید

وابسته های پیشین و پسین را در عبارات زیر مشخص کنید و نوع آنها را بنویسید. مثال: آن مرد ، آن : وابسته پیشین، صفت اشاره (۲ نمره) فردوسی تصویری از آن روزهای سیاه را در این چند بیت ، هر چه گویاتر نشان داده است. روزگاری که کاوه و هزاران تن دیگر را به قیام برانگیخت ● نهر فرات ، در دل سیاهی از میان نخلستان های انبوه می گذشت و یکنواخت به نشیب های فرو رفته در تاریکی سرازیر می شد.



تایید

آرایه متناقض نما (پارادوکس) را در اشعار زیر پیدا کنید و توضیح دهید. (۲ نمره) چون غمت را نتوان یافت مگر در دل شاد ، ما به امید غمت خاطر شادی داریم ● کی شود این روان من ساکن ، این چنین ساکن روان که منم ● بی روی نگار من ، آن تازه بهار من ، ای نور تو تاریکی ، ای روضه تو زندانی ● چو آفتاب رخت سایه بر جهان انداخت ، جهان کلاه ز شادی بر آسمان انداخت



تایید