زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی 1.دروس دهم و یازدهم به صورت دیجی فرم

سلام
خوش آمدید

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 30 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام مدرسه خود را وارد نمایید *



تایید

عبارات و ابیات زیر را معنی کنید. 
الف) مردمان از شیخ استدعای مجلس کردند. اجابت کرد. 
ب) مپندار این شعله افسرده گردد / که بعد از من افروزد از مَدفَن من
پ) کنون رود خلق است دریای جوشان / همه خوشه ی خشم شد خرمن من
(3 نمره)



تایید

در عبارت زیر، چه آرایه ای وجود دارد؟ 
در معرکه ی قلوب مجاهدان خدا، آرامشی که حاصل ایمان است، حکومت دارد.
(0.5 نمره)



تایید

در جمله ی مرکب زیر، جمله ی پایه و جمله ی پیرو و پیوند وابسته ساز را مشخص کنید. 
« اگر ایمان جوانان ما نبود، سرنوشت کشور به گونه ای دیگر رقم می خورْد. »
(1.5 نمره)



تایید

در بیت زیر، ضمیر « م » به ترتیب، در نقش دستوری  .....  و  ......  به کار رفته است. 
تنم گر بسوزی، به تیرم بدوزی/ جدا سازی ای خصم، سر از تن من
(0.5 نمره)



تایید

از کدام بیت مفهوم آیه ی « وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذین قُتِلوا فی سَبیلِ الله أَمواتاً بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون » درک می شود.  (0.5 نمره)



تایید

در مصراع زیر، از چه شیوه ای استفاده شده است؟ 
« که بعد از من افروزد از مدفن من »
(0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر، کدام آرایه وجود ندارد؟ 
« من آزاده از خاک آزادگانم/ گل صبر می پرورد دامن من »
(0.5 نمره)



تایید

واژه های داخل گیومه را معنی کنید. 
الف) نه تسلیم و سازش، نه « تکریم » و خواهش
ب) جدا سازی ای « خَصم »، سر از تن من
پ) بتازد به نیرنگ تو، « توسَن » من
ت) بامداد در « خانقاه » تخت بنهادند.
ث) « مُقریان » قرآن برخواندند.
ج) دشمن در برابر ایمان « جُنود » خدا، مُتّکی به ماشین پیچیده ی جنگ است.
چ) گِل و لایی که حاصل جزر و مَدّ آب « خور » است.
ح) آنها با « وقاحت »، همه ی لباس ها و کلاه ها را از تنشان بیرون کشیدند.
(2 نمره)



تایید

در مصراع زیر، « توسن » مجاز از چیست؟ 
« بتازد به نیرنگ تو توسن من »
(0.5 نمره)



تایید

در مصراع زیر، از شیوه ی بلاغی استفاده شده است. 
«مپندار این شعله افسرده گردد»
(0.5 نمره)



تایید