زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون مستمر فارسی پایه ی دهم اسفند 99ازدرس 10 تا 13 به صورت دیجی فرم

آزمون مستمر فارسی پایه ی دهم اسفند 99از درس 10 تا 13

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام مدرسه خود را وارد نمایید *



تایید

الف- قلمرو زبانی :7 نمره 
(معنی واژه، املای واژه و دستور )
۱ - در عبارات و اشعار زیر، معنی واژه های مشخص شده را بنویسید. ۱/۵ نمره
الف -؛هنوز فضا از نم باران آکنده است، امّا آفتاب فتح در سینۀ مؤمنین درخششی عجیب دارد. (آکنده )
ب - مپندار این شعله افسرده گردد / که بعد از من افروزد از مدفن من ( مدفن )
 پ -کُشانی بخندید و خیره بماند / عنان را گران کرد و او رابخواند( عنان )
ت - بیامد دَمان پیش گُردآفرید / چو دُخت کمندافگن او را بدید ( دمان) 
 ث - بتازد به نیرنگ تو توسن من(توسن )
ج - معادل درست توضیح زیر را از داخل کمانک انتخاب کنید. 
درختی بسیار سخت، محکم و صاف که از چوب آن، نیزه، تیر، زین اسب و مانند آنها می ساختند. ( آبنوس / خدنگ)



تایید

۲ - املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید. ۵/ نمره 
الف -  تنی لرزلرزان و رخ ، (سندروس - سندروص) 
 ب -  پیاده مرا زان فرستاد (توس – طوس ) / که تا اسپ بستانم از اشکبوس 




تایید

۳ - در هر یک از عبارات زیر، یک غلط املایی وجود دارد، آن را پیدا کرده و اصلاح کنید.۵/ نمره 

 الف - خاک مظهر فقر مخلوق در برابر غَنای خالق است و تا با خاک اُنس نگیری راهی به مراتب غرب نداری.  
ب -  ز فتراک بگشود پیچان کمند / بیانداخت و آمد میانش به بند ) 



تایید

۴ -در گروه کلمات زیر، دو غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کرده و شکل صحیح هر یک را بنویسید. ۵/ نمره 
( طاس و تشت –  رهام و هجیر – رعد خروشان – فسوس و نیرنگ – درع سواران – اَلَمداران تحول – جزر و مد – رعب و وحشت )



تایید

۵ - در بیت زیر، واژگان مُمال  را مشخص کنید.۵/ نمره 
  همه برکشیدند گُردان سلیح 
 به دل خشمناک و زبان پُر مزیح 



تایید

۶ -  در جملات بیت زیر، نهاد و گزاره را پیدا کنید.۵ / نمره 
 کنون رود خلق است، دریای جوشان 
 همه خوشۀ خشم شد خرمن من 
نهاد :
گزاره:



تایید

۷ - تفاوت معنایی"بر" را در مصراع اول بیت زیر بیان کنید؟ ۵/ نمره 
 یکی تیر زد بــر بــر اسب اوی
 که اسپ اندر آمد ز بالا به روی



تایید

۸ - در بیت زیر، کلمۀ چو  را از نظر کاربرد معنایی بررسی کنید. ۵/ نمره 
 چو در راه عشق آمدی مرد باش 
چو مردان عاشق پُر از درد باش



تایید

۹ - در همۀ گزینه ها دو حرف اضافه برای یک متمم دیده می شود؛ به جز .......۵/ نمره 
 الف - کمانِ به زه را به بازو فگند 
به بند کمر بر بزد تیر چند
 ب -به رستم بر آنگه ببارید تیر 
 تهمتن بدو گفت: بر خیره خیر 
پ - نماند ایچ با روی خورشید رنگ 
 به جوش آمده خاک بر کوه و سنگ
 ت - به سهراب بر تیرباران گرفت 
چپ و راست جنگ سواران گرفت



تایید

۱۰ - برای واژە ی (سپهر ) یک مترادف و یک شبکۀ معنایی بنویسید. ۵/ نمره 



تایید

۱۱ - تعداد جملات بیت زیر را بنویسید.۵/نمره 
  چون بسی ابلیس آدم روی هست 
پس به هر دستی نشاید داد دست 



تایید

۱۲ - جمله ی پایه (هسته) و پیرو ( وابسته ) را در جملات زیر مشخص کنید .۵/ نمره 
معنای خاکریز هم آن گاه تفهیم می شود که در میان یک دشتِ باز گرفتار باشی.



تایید

(قلمرو ادبی ) 5 نمره ( حفظ شعر، تاریخ ادبیات و آرایه های ادبی )
۱۳-ابیات زیر را کامل کنید.۱/۵ نمره

الف -................................
نگهبان دین، حافظ کشورند
 
ب - دلیران و مردان ایران زمین ......................................

 پ -......................................
 جهان شد از ایشان پُر از گفت وگوی



تایید

۱۴ - نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید. ۱ نمره
الف - اسرارالتوحید 
ب - من زنده ام 
پ -شاهنامه
ت - گلستان



تایید

۱۵ - مصراع (حسرت نبرم به خواب آن مرداب ) در بردارنده ی کدام آرایه ی ادبی است ؟۲۵/ نمره 



تایید

۱۶ - در بیت های زیر واژه های خاک و شعله در کدام مفهوم مجازی به کار رفته اند؟۵/ نمره 
الف - به خون ، گر کشی خاک من ، دشمن من
بجوشد گُل اندر گُل از گلشن من
ب - مپندار این شعله، افسرده گردد
که بعد از من افروزد از مدفن من



تایید

۱۷ - مصراع ( تجلّی هستی است جان کندن من) را از شیوه ی بلاغی به عادی تغییر دهید.۵/ نمره 



تایید

۱۸ - مفهوم کنایی (سر هم نبرد به گرد آوردن ) را بنویسید.۲۵/نمره 



تایید

۱۹ - مجاز را در بیت  زیر مشخص کنید و مفهوم آن  را بنویسید.۵/ نمره 
الف - خروش سواران و اسپان ز دشت 
ز بهرام و کیوان ، همی برگذشت 



تایید

۲۰ - آرایه ی بارز بیت زیر را بنویسید. ۵/ نمره 
سپهبد، عنان ، اژدها را سپرد 
به خشم از جهان روشنایی ببرد



تایید

 قلمرو فکری (8 نمره )
۲۱ -  معنی و  نظم و نثر هر یک از موارد زیر را به نثر روان بنویسید. ۴ نمره
الف - در برابر قوّۀ الهی آنان، هیچ قدرتی یارای ایستایی ندارد. ۵/ نمره 
ب - بتازد به نیرنگ تو توسن من ۵/ نمره 
پ - همی برخروشید بر سانِ کوس ۵/ نمره 
 ت -چو بدخواهِ او چاره گر بُد به جنگ ۵/ نمره 
ث - زمانه مرا پُتک ترگِ تو کرد ۵/ نمره 
ج - سمند سرافراز بر دژ کشید ۵/ نمره 
چ - اینجا آیینه ی تجلّی همه ی تاریخ است.۵/ نمره



تایید

۲۲ - مفهوم کلّی بیت (جز از جام توحید هرگز ننوشم / زنی گر به تیغ ستم گردنِ من ) چیست؟۵/ نمره 



تایید

۲۳ -  دربارۀ ارتباط محتوایی متن  دریادلان صف شکن و این سرودۀ استاد شفیعی کدکنی توضیح دهید: ۵/ نمره 
 حسرت نبرم به خواب آن مُرداب 
کآرام درون دشت شب خفته است
 دریایم و نیست باکم از طوفان
 دریا همه عمر خوابش آشفته است



تایید

۲۴ - با توجّه به محتوای درس ( رستم و اشکبوس ) و بیت (تو قلب سپه را به آیین بدار / من اکنون پیاده کنم کارزار ) ؛ منظور از » تو « و » من « در این بیت، چه کسانی است؟ ۵/ نمره 



تایید

۲۵ - با توجه به بیت ( ز آزار گردآفرید و هجیر  / پُر از درو بودند، برنا و پیر ) دلیل دردمندی و غمگین بودن ساکنان دژ، چه بود ؟۵/ نمره 



تایید

۲۶ - مفهوم تمثیل ( خورد گاو نادان ز پهلوی خویش ) را بنویسید. ۵/ نمره 



تایید

۲۷ - در بیت ( فرود آمد از دژ به کردار شیر / کمر بر میان ، بادپایی به زیر ) منظور از  کمر بر میان و بادپا چیست ؟ ۵/ نمره 



تایید

۲۸ -با توجه به بیت های زیر به پرسش ها ی مطرح شده پاسخ دهید.۱ نمره

یکی تیر زد بَر برِ اسپ اوی   
که اسپ اندر آمد زبالا به روی
بخندید رستم به آواز گفت
که بنشین به پیش گران­مایه جفت
الف - مفهوم مصراع دوم بیت اول را بنویسید  ؟ ۵/ نمره 
ب - منظور از گرانمایه جفت در مصراع دوم بیت دوم چیست ؟ ۲۵/ نمره 
پ - کدام بیت طنز آمیز است ؟ ۲۵/ نمره 





تایید