زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون عربی پایان ترم یازدهم علوم انسانی به صورت دیجی فرم

آموزش و پرورش شهرستان های تهران 
آموزش و پرورش قرچک 
دبیرستان تیزهوشان فرزانگان 
مدت ازمون: 70 دقیقه
تاریخ آزمون: 1400/2/29
طراح: منیژه محبی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 70 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

ترجم الکلماتِ الملونه:

الف) اَصبَحَت اُعجوبهَ عصرها.

ب) للسنجابِ مظلهُُ یفتحُه حینَ یقفزُ. (0.5 نمره)



تایید

اکتب المترادف و المتضاد: 
( اَفسَدَ، اَطلَقَ، اَصلَحَ، اقتراب، اشتراک،ابتعاد)
........=...........
........#...........
(0.5 نمره)



تایید

اکتب المفرد  الجمع: 
المَکرُمَه( الجمع):
الفنون( المفرد)
(0.5 نمره)



تایید

عیّن الکلمه الغریبه: 
الف) الحمامه، الغراب، الثعلب، الاصفر

ب) الاخضَر ، الاحسن، الاصفَر، الاَحمَر 
(0.5 نمره)



تایید

کمّل الترجمه الناقصه: 
الف) مَن جَرَّبَ المُجرَّبَ،حلَّت به الندامه: هر کس ........را بیازماید ،.........به او می رسد .

ب) له اَسنانُُ نظیفهُُ و هو یَستریحُ علی شاطر البحرِ : او دندان های تمیزی .........و در کنار ساحل دریا ..........

ج) اطلقَ النبیُّ سفانهَ و الاُسری : پیامبر سفانه و ....... را ..........
(1.5 نمره)



تایید

انتخب الترجمه الصحیحه: 
مَن یتفکّر فی خلقِ اللهِ یُشاهد قدرهَ اللهِ.
۱) هر کس در آفرینش خداوند اندیشید ، قدرت خدا را دید .

۲) هر کس در آفرینش خداوند بیندیشد ،قدرت خدا را می بیند .

هَل عندکَ صداع و ضغط الدمِّ؟

۱) آیا سردرد و فشار خون داری؟   

۲) آیا نزد تو سردرد و مرض قند است ؟
(0.5 نمره)



تایید

ترجم العبارات الی الفارسیه: 
الف) یُحِبُّ الآباء و الامهاتُ اَن یُرشدوا اولادَهَم الی اَحسَنِ العلومِ .(۰/۵)

ب) قد انشدَ الشعراءُ الایرانیّونَ اشعاراً ممزوجهً باللغهِ العربیهِ.(۰/۵)

ج) اِنَّ تبادلَ المفرداتِ بینَ اللغاتِ امرُُ هامُُّ لغناء اللغاتِ.(۰/۵)

د) لَم یلتَفِتوا الیهِ احدُ اصحابِه حتّی اَسرَعَ الیهِ احدُ الناسِ. (۰/۵)

ه) سافرتُ الی قریهِِ شاهدتُ صورتَها فی ایّامِ صغری.(۰/۷۵)

و) لامشکلهَ قادره علی هزیمهِ الشخص الذی یعتمدُ علی قدراتِ نفسه.(۰/۷۵)

ز) لَن تنالوا البرَّ حتّی تنفقوا ممّا تُحِبّونَ.(۰/۷۵)

ح) کانَ فی یوسفَ و خلوته آیات للسّائلینَ.(۰۷۵/)   
(5 نمره)



تایید

ترجم الافعال :

الف) قَد احسَنَ الی الناسِ.

ب) لَن اَکذِب مِن هذا الیومِ .

ج) لاتَغتروا بصلاتهم و صومِهِم.

د) لایُسافِروا الی الاماکنِ البعیدهِ.

ه) مَن اِجتهَدَ ،وَصَلَ الی اهدافه.

و) کانَ یُسافرونَ معَ الرکوبِ . (1.5 نمره)



تایید

ترجم العبارات حسبَ القواعد: 

الف) کانَ لی خاتمه ذهبیّه.

ب) اَ لَیسَ الصبرُ مفتاحَ الفرجِ.

ج) صارَ الصفُّ نظیفاً.

د) کانَ قَد سمعَ الی کلامِ المعلِّمِ.
(1 نمره)



تایید

عیّن الفعل و الشرط و جوابه ثمّ ترجم العباره: 

ما تفعلوا مِن خیرِِ یعلِمه اللهُ. 
(1 نمره)



تایید

عیّن اسم الفاعل، المفول، المبالغه، التفضیل، المکان : ( تعیین چهار مورد کافی است)
الف) هو رجلُُ صبّارُُ.

ب) العُمّالُ یشتغلونَ فی المَصانِع.

ج) حیّ علی خیرِ العملِ.
(1 نمره)



تایید

کمّل الفراغات بما یُناسبها: 
الف) اَصبحَ التلامیذُ .............( ناجحونَ، ناجحینَ)

ب) اشتریتُ .........ارخصَ .( قمیصُُ، قمیصاً، قمیصِِ)

ج).........ریاحُُ شدیدهُُ  الیومِ الماضی.( لم تَعصف، سوفَ تعصف، لَن تعصف)

د) اُریدُ .........الی سوقِ الحقائبِ.( یذهبُ، ذهبتُ، اَن اَذهبَ)
(1 نمره)



تایید

اَجَب عن الاسئله: 

 

الف) عیّن اسماء المعرفه: (۰/۵)

 

سعیدُُ قَسَّمَ المزرعهَ الی نصفینِ .

 

ب) عیّن باب الفعل: (۰/۲۵)

 

هوَ لایَستَهلِکُ الماءَ و الکهرباء .

 

ج) عیّن لام الامر : ( ۰/۲۵)

 

۱_یجبُ علیکم لتنظروا الی الحقایقَ.

 

۲_ فلیعبدوا ربَّ هذا البیتِ .

 

۳_ الحمدُ للهِ ربِّ العالمینَ. 

 

د)اعراب العباره: 

 

اَصبَحَ کریستی رسّاماً مشهوراً  فی عصرِه.

 

 

 

  (2 نمره)



تایید

عیّن الصحیح و غیر الصحیح : 

الف) الخبزُ یُصنَعُ مِن العَجینِ.

ب) کانَ لایَعرفُ السباحهَ  و کادَ یغرقُ .


(0.5 نمره)



تایید

اکتب الکلمه المناسبه لای توضیح: 
( الابکَم، الاصمّ، الفخور، الشلل الدّماغی،الحیّه، المعوّق)

۱_ مَن هو لایستطیعُ اَن یتکلَّمَ .

۲_ مَن هو یفتخرُ بنفسه کثیراً.

۳_ الحیوانُ الذی یمشی علی بطنِه.

۴_ مَن هو لایستطیعُ اَن یسمعَ جیّداً.
(1 نمره)



تایید

اجب عن السوال: 

کَم توماناً هذا السروالَ الرجالیّ؟
(0.5 نمره)



تایید

اقرا النص ثمّ اجب عن الاسئله: 


( هر مورد ۰/۲۵ )
مهدیّ آذر یزدی کانَ اشهرَ الکتّابِ لقصصِ الاطفالِ ، هو لم یذهب الی المدرسهِ ولکن هو صارَ بائعَ الکتبِ ِ . الفقرُ ما کانَ مانعاً امامَه للوصولِ الی اهدافِه بل هو کانَ عازماً فی اهدافِه و کانَ یعتمدُ علی قدراته، و یتوکّل علی اللهِ . العزمُ و الارادهُ عاملانِ لنجاحِ الاشخاصِ فی حیاتهم.


الف) مَن کان مهدی آذر یزدیّ؟ 

ب) هل کانَ الفقرُ مانعاً امامَ آذر یزدی؟

ج) ما هو عامل لنجاحِ الاشخاصِ ؟

د) علی مَن کانَ یتوکّل آذریزدی؟

عیّن الصحیح و غیر الصحیح : 

۱_ آذر یزدی ماکانَ یعتمدُ علی قدراته.

۲_ کانَ آذر یزدی بائع الکتبِ .  
(1.5 نمره)



تایید