زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان دوره سطح2دوره11 مورخ 7 شهریور به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام کوچک خود را وارد نمایید *



تایید

نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

نام مربی خود را وارد نمایید *



تایید

نام همیارخود را وارد نمایید *



تایید

روز کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

1. در مورد تدبر در قرآن کدام گزینه صحیح است؟

الف) تدبر یعنی پشت سر هم قرار دادن اشیاء، الفاظ و امور و مطاوعه تدبیر است.

ب) تدبر دارای 3 سطح است: تدبر در کلمات، آیات و سوره‌ها که با تدبیر ارتباطی ندارد.

ج) تدبر در قرآن کریم دریافت یا پذیرش آگاهانه تدبیر موجود در قرآن کریم است.



تایید

2. در احتجاج فدکیه، حضرت فاطمه (س) از مضمون کدام آیه استفاده کردند؟



الف) آیه 24 محمد (ص): افلایتدبرون القرآن ام ....

ب) آیه 68 مومنون: افلم یدبروا القول...

ج) آیه 68 سوره مومنون: افلا یتدبرون القرآن و لو کان ....

 



تایید

3. با توجه به سیاق بندی سوره مزمل کدام گزینه درست است؟

الف) سیاق دوم آیه ۱۲ تا ۱۹ « انّ لدینا ....سبیلا» ِانّ در ابتدای آیه 12 استینافیه میباشد وسیر جدیدی آغازشده است

ب) در آیات ۱۵ تا ۱۹ « انّا ارسلنا ... سبیلا» خطاببه رسول(ص) پایان یافته و جامعه هدف رسول(ص)، مخاطب هستند .

ج )سیاق سوم آیات ۱۵ تا ۲۰ « انّا ارسلنا ... غفور رحیم» در ادامه سیرفرامین به پیامبر(ص) نیست وسیر مفهومی تغییر کردهاست



تایید

4. با توجه به سیاق اول سوره مزمل راهکارتحمل بار سنگین دریافت وحی الهی چیست؟



الف) شب زنده داری وترتیل قرآن درشب

ب) یاد اسم رب و انقطاع از اغیارووصل به یار

ج)صبر کردن و هجر جمیل



تایید

5.باتوجه به سوره ی مزمل ترجمه آیه 19«...فمن شاء اتخذ الی ربه سبیلا» در  کدام گزینه صحیح است؟

الف) ..... پس هرکس خواست بگیرد، به سوی پروردگارش راهی هست.

ب) ..... پس هرکس خواست، گرفت به سوی پروردگارش راهی.

ج) ..... پس هرکس را خدا خواست، خدا بگیرد به سوی پروردگار راهی را.



تایید

6.با توجه به سوره ی مدثر صدق آیه 16 «کلّا انه ...» و 18تا۲۵ «انه فکر ...قول البشر» حکایت از چه چیزی دارد ؟

الف) حکایت از عاقبت شخص معاند دارد

ب)حکایت ازثروت وقدرت و موقعیت اجتماعی  شخص معاند دارد

ج) حکایت از عناد وشهبه افکنی فرد معاند نسبت به قرآن دارد.



تایید

7.با توجه به سوره ی مدثر "کلا" در آیاتِ 16« کلّاانّه... »، 32« کلّا و القمر» و 54«کلّاانه تذکره» به ترتیب از چه موضوعاتی بازداری می‏کند؟

الف) عناد – بهانه قرار دادن مثل برای شبهات – اعراض از تذکره
ب) طمع – شبهه سحر و بشری بودن قرآن – بهانه نزول وحی اختصاصی 
ج) طمع – بهانه قرار دادن مثل برای شبهات – بهانه نزول وحی اختصاصی



تایید

8. کدام آیات در سیاق سوم سوره مدثر،حاکی از پشتوانه ی اعتقادی رفتارهای غلط مجرمان است؟

الف)قالو لم نک من المصلین و لم نک نطعم المسکین

ب)وکنا نخوض مع الخائضین وکنا نکذب بیوم الدین

ج)ولم نک نطعم المسکین و کنا نخوض مع الخائضین



تایید

9. کدام گزینه در مورد فضای سخن سوره مدثرصحیح است؟

الف) سه بعد اصلی دارد: فشار کافران علیه رسول (ص) - شبهه افکنی سردمدار کفر - اعراض مجرمان کافر از قرآن

 ب) دو بعد اصلی دارد: فشار کافران علیه رسول (ص) - شبهه افکنی و عناد سردمدار کفر علیه قرآن

ج) یک بعد اصلی دارد: فشار زیاد کافران برای کمرنگ شدن انگیزه های انذار رسول (ص)



تایید

10. در سوره قیامت کدام آیه بیانگرتردید انسان در قدرت خداوند بر برپایی روز قیامت است؟

الف)یسال ایان یوم القیامه

ب)ایحسب الانسان الن نجمع عظامه

ج)ایحسب الا نسان ان یترک سدی



تایید

11. در سوره ی قیامت دسته  معترضه (آیات 19-16 « لاتحرک ... بیانه»)  بیانگر چه حقیقتی است؟

الف) نهی رسول خدا(ص) از ابلاغ زودتر از موعد آیات 1تا 15 «لا اقسم ... معاذیره»

ب) نیاز پیامبر (ص) به یک توصیه اخلاقی مبنی بر ادب در دریافت وحی

ج) پیامبر (ص) به سبب نزول دفعی از نزول آیات مطلع بودند لذا جلوتر از موعد آنها را زمزمه می کردند.



تایید

12. در سوره ی قیامت اسم اشاره "ذلك" در آيه40 " اليس ذلك بقادر علي ان يحيي الموتي" به كدام گزينه برمي گردد؟

الف) اوصاف خدا در آيات قبل

ب) آيات 3 تا 39 «ایحسب الانسان ...الذکر و الانثی»

ج) فقط آیه 39 «فجعل منه ...»



تایید

13. جهت هدایتی سوره ی قیامت از کدام سیاق ها فهمیده میشود؟

الف)سیاق اول و دوم

ب) سیاق دوم و سوم

 ج)سیاق اول و سوم



تایید

14. در سوره انسان کدام آیه بیانگر اختیار انسان است؟

الف) انا اعتدنا للکافرین سلاسلا و ...

ب) هل اتی علی الانسان حین من الدهر...

ج) انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا 



تایید

15. با توجه به سوره ی انسان آیه 27 « ان هولاء..»  کدامیک از اوامر زیر است؟



الف) و سبحه لیلا طویلا

ب) و اذکر اسم ربک بکره و اصیلا

ج) لا تطع 



تایید

16. با توجه به سوره ی انسان کدام گزینه در مورد آیات 30 تا 31 « وماتشاون ...عذابا الیما» صحیح است؟

الف) تعبیر ظالمین در این آیات تعریضی به حال کافرین آیات قبل است که بعد از هدایت الهی آن را قبول نمی کنند.

ب) تمام کارهای شما تحت سیطره مشیت الهی و بدون اختیار شما صورت می گیرد.

ج) دخول در رحمت و عذاب ظالمین نتیجه انتخاب شما نیست.



تایید

17.با توجه به سوره ی مرسلات ترجمه تدبری آیه 6 « عذرا او نذرا» در کدام گزینه صحیح  است؟



الف) عذر برای پذیرندگان آن یا انذار برای تکذیب کنندگان آن

ب) عذر برای تکذیب کنندگان آن یا انذار برای پذیرندگان آن

ج) عذر و انذار برای تمام مخاطبان آن



تایید

18. احتجاجاتِ سوره‌ی مرسلات با توجه به تعابیر «ألم نُهلک...»، «ألم نخلقکم ...» و «ألم نجعل...» به ترتیب کدام است؟

الف) علم خدا ـ سنت خدا ـ قدرت خدا

ب) سنت خدا ـ قدرتِ خدا ـ لطف خدا

ج) سنت خدا ـ علم خدا ـ حکمت خدا



تایید

19. فضای سخن اصلی و مشترک سیاق‌های سوره مرسلات کدام گزینه است؟



الف) نافرمانی از پروردگار عالم

ب) تکذیب یوم الفصل

ج) تکذیب وقوع وعده‌های الهی 



تایید

20. گام‌های هدایتی سوره مرسلات به ترتیب کدامند؟

الف) تاکید – احتجاج – توصیف – اظهار نا امیدی

ب) تاکید – بیان عاقبت – اظهار نا امیدی – احتجاج

ج) احتجاج- استشهاد- انذار-اتمام حجت



تایید

21. در سیاق اول سوره نباء مراد از علم در عبارت «کلا سیعلمون» چیست؟



الف) علم حضوری و رویارویی با حقیقت معاد

ب) پیش بینی علم یافتن از طریق قبولی دلایل معاد

ج) پیش بینی تحقیق و تسلیم در حقیقت معاد توسط سوال کنندگان



تایید

22. کدام گزینه در سوره مبارکه نباء درست است؟

الف) جهت هدایتی سیاق اول: فراخوان ایمان به یوم الفصل

ب) جهت هدایتی سیاق سوم: اثبات امکان و ضرورت قیامت

ج) جهت هدایتی سیاق چهارم: غفلت زدایی از عذابی نزدیک و حسرت بار



تایید

23.با توجه به سوره ی نازعات میل و رغبت در عمل به وظیفه، از کدامیک از آیات  فهمیده می‌شود؟

الف) « والنازعات غرقا»

ب) « والسابحات سبحا»

ج) « والناشطات نشطا» 



تایید

24. با توجه به سوره مبارکه نازعات، کدامیک از آیات زیر نشان دهنده «استبعاد معاد» از منظر سوال کنندگان است؟

الف) «یسألونک عن الساعه ایان مرساها»

ب) « یقولون ائنا لمردودون فی الحافره» 

ج) « قالوا تلک اذا کره خاسره»



تایید

25. با توجه به سوره ی نازعات هدف خدا از مقایسه بین انسان و مظاهر آفرینش در آیات 27 الی33 « اانتم اشد خلقا... متاعالکم و لانعامکم» چیست؟

الف) به جهت عبرت گیری انسان

ب) نفی احساس خود برتربینی انسان

ج) جلوگیری از سوال انکارآمیز قیامت



تایید

26. با توجه به سوره نازعات کدام گزینه درست است؟

الف) سیاق های اول و پنجم با بروز ظاهری طغیان و سیاق های میانی با اصل طغیان مقابله کرده است.

ب) سیاقهای میانی با بروز ظاهری طغیان و سیاقهای اول و پنجم با اصل طغیان مقابله کرده است.

ج) عبرت گیری از جریان حضرت موسی (ع) و فرعون مختص افراد خاصی نیست و همه عبرت می گیرند.



تایید

27. با توجه به سوره عبس آیه ۱۱  واژه «کلّا» چه چیزی را ردع می‌کند؟

الف) ردع استغناء

ب) ردع روی گردانی فرد مستغنی

ج) منع تصدی گری مسئولانه نسبت به مستغنی و تلهّی از فرد خشیت پیشه



تایید

28. با توجه به دو آیه « عبس و تولی – ان جاءه الاعمی» در سوره مبارکه عبس کدام گزینه صحیح است؟

الف) رو ترش کردن و پشت کردن به پیامبر اکرم (ص) به جهت آمدن نابینا بود.
  ب) پیامبر اکرم (ص) به دلیل آمدن فرد نابینا رو ترش کرد و پشت کرد.

ج) فرد مستغنی به جهت توجه پیامبر (ص) به نابینا از نابینا رو بر می گرداند.



تایید

29. با توجه به سیاق دوم سوره عبس نقش انسان در زندگی خود چیست؟

الف) اختیار او در پیمودن یا نپیمودن مسیر تعیین شده توسط رب

ب) نقش او در خلقت و تقدیرش

ج) نقش او در اماته و قبر کردن



تایید

30. در سوره عبس منظور از «اولئک هم الکفره الفجره» کدام گزینه است؟



الف) حق پوشان نافرمان در دنیا

ب) کسانی که در دنیا به یاری نزدیکان دل بسته نبودند.

ج) چهره هایی تابان و خندان در قیامت



تایید

31. دو دسته شرطهایی که در سیاق اول سوره تکویر بیان شده اند به ترتیب کدام گزینه است؟

الف) برچیده شدن نظام عالم، برپایی نظام تعیین سرنوشت

ب) برپایی نظام تعیین سرنوشت، برچیده شدن نظام عالم

ج) حشر وحوش- حشر انسان



تایید

32. تناسب قسم و جواب قسم در سوره تکویر کدام گزینه است؟

الف) فلا اقسم بالخنس الجوار الکنس، با دیده شدن فرشته وحی تناسب دارد.

ب) فلا اقسم بالخنس الجوار الکنس، با محتوای سخن وحی تناسب دارد.

ج) و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس، با نفی دخالت شیاطین و جنیان تناسب دارد.



تایید

33. با توجه به سوره تکویر کدام گزینه درست است؟

الف) فضای سخن سوره تک مرحله ای است .

ب) سیاق اول مقدمه ای برای دفاع و پشتیبانی از سیاق دوم است.

ج) ضمایر «ه» و «هو» در آیات سیاق دوم به آیات سیاق اول برمیگردد.



تایید

34. با توجه به سوره انفطار ایه۶« یا ایها ....» سه رکن اصلی معنای فریب کدام است؟

الف) فریب خورنده: انسان- عامل فریب : ثروت و قدرت...- آنچه فریب خورنده از آن غافل شده : رب کریم.

ب) فریب خورنده: رب کریم - عامل فریب : انسان- آنچه فریب خورنده از آن غافل شده : ثروت و قدرت...

ج) فریب خورنده: ثروت و قدرت - عامل فریب : انسان- آنچه فریب خورنده از آن غافل شده : رب کریم



تایید

35. با توجه به تدبر در سوره انفطار کدام گزینه صحیح است؟

الف) محور آیات سیاق اول آیات 1تا4 « اذا السماء ...بعثرت» است.

ب) منظور ازغرور در این سوره، تکبر و خودبرتربینی نسبت به پروردگار کریم است.

ج) در آیه 19 «الامر» به معنای فرمان است و حاکی از حاکمیت بی قیدوشرط خدای متعالی در آن روز است.



تایید

36. سه محور اصلی فضای سخن سوره انفطار کدام گزینه است؟

الف) دلخوشی به پشتوانه های پنداری دفعِ عذاب- تکذیب جزا- فجور

ب) غفلت از آگاهی به اعمال در قیامت و تکذیب جزا – غرور – دلخوشی به پشتوانه های پنداری دفع عذاب

ج) غفلت از آگاهی به اعمال در قیامت و تکذیب جزا – غرور بر اثر تکذیب جزا – فجور 



تایید

37. علت و ریشه تطفیف در سوره مطففین درکدام گزینه بیان شده است؟

الف) الایظن اولئک انهم مبعثون

ب) الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون

ج) اذاتتلی علیه ایاتنا اساطیر الاولین



تایید

38. منظور از انسان مطفف در سوره مطففین چیست؟

الف) کسیکه به هنگام پیمانه کردن برای خود آن را کامل پر می کند در وقت پیمانه دادن به دیگران آن را تمام نمی دهند و کم می گذراند.

ب) این آیه اختصاص به کاسبان و تجار دارد.

ج) کسیکه به هنگام پیمانه کردن برای خود آن را کامل پر می کند و در وقت پیمانه دادن به دیگران آن را کامل می دهد.



تایید

39. آخرین گام هدایتی سوره مطففین چیست؟

الف) حربه تبلیغاتی اهل تطفیف یعنی تمسخر و گمراه جلوه دادن مومنان را خنثی می‌کند

ب) تهدید مطففین

ج) تهدید فاجران مکذب جزا



تایید

40.در سوره ی مطففین ترجمه آیه 33 «و ما ارسلوا علیهم حافظین»  درکدام گزینه صحیح می باشد؟

الف) ما مومنان را حافظ مجرمان نفرستادیم.

ب) و حال آنکه مجرمان به عنوان نگاهبان مومنان فرستاده نشده بودند.

ج) آنچه فرستاده شد بر آنها (مومنان) نگهبانان بودند.



تایید