زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون ادبی 2، پایه یازدهم انسانی، مدرسه کمایی مقدم ،دبیر: رمضانی به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم
آزمون درس :علوم و فنون ادبی 2 
پایه: یازدهم انسانی
مدرسه: دخترانه کمایی مقدم
نوبت:دوم،خردادماه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

«تاریخ ادبیات: ۲ نمره»
معروف ترین و پرکار ترین شاعر سبک هندی کیست و به چه دلیل شهرت دارد؟
(1 نمره)



تایید

چرا کلیم کاشانی «خلاق المعانی ثانی» لقب گرفت؟ (0.5 نمره)



تایید

نوع نثر در هر یک از آثار زیر چگونه است؟
الف: طبقات ناصری:
ب: جامع التواریخ:
(0.5 نمره)



تایید

«سبک شناسی:۲نمره»
ابیات زیر را از نظر ویژگی فکری، مقایسه و سبک شناسی کنید «برای هر بیت ذکر یک ویژگی کافی است»
الف: به ایزد که گر ما خرد داشتیم /کجا این سرانجام بد داشتیم؟«فردوسی»

ب: فاش میگویم و از گفته خود دلشادم /بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم«حافظ»
(0.5 نمره)



تایید

ابیات زیر را بخوانید سپس با توجه به ویژگی های شعر سبک هندی ،ویژگی های زبانی ،ادبی و فکری آن را بنویسید؟

«نیستم بلبل که بر گلشن نظر باشد مرا
باغ های دلگشا در زیر پَر باشد مرا
سرمه خاموشی من از سواد شهرهاست
چون جرس گلبانگ عشرت در سفر باشد مرا
باده نتواند برون بردن مرا از فکر یار
 دست دایم،چون سبو در زیر سر باشد مرا
در محیط رحمت حق چون حباب شوخ چشم بادبان کشتی از دامان تر باشد مرا
منزل آسایش من در خود گشتن است
گردبادی می‌تواند راهبر باشد مرا
از گرانسنگی نمی جنبم ز جای خویشتن 
تیغ اگر چون کوه بر بالای سر باشد مرا
می گذارم دست خود را چون صدف بر روی هم
قطره آب اگر همچون گوهر باشد مرا»«صایب تبریزی»

الف:ویژگی زبانی:
ب: ویژگی ادبی:
ج: ویژگی فکری:

(1.5 نمره)



تایید

«زیبایی شناسی :۶ نمره»

در بیت زیر انواع تشبیه را بیابید سپس ارکان اصلی تشبیه را مشخص کنید؟
«گویند روی سرخ تو سعدی که زرد کرد؟/اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم»
(1 نمره)



تایید

در ابیات زیر مجاز را بیابید و بنویسید در کدام یک علاقه مجاز مشابهت است؟

الف:از من غمزده دل می طلبد غمزه ی دوست/دوستان دلبر ما نرگس گویا دارد

ب: در این بود درویش شوریده رنگ /که شیری برآمد شغالی به چنگ

پ: بیامد که جوید ز ایران نبرد/ سر هم نبرد اندر آرد به گرد
(1 نمره)



تایید

استعاره ها را بیابید و نوع دقیق هر یک را مشخص کنید.

الف: از این سد روان در دیده شاه /زهر موجی هزاران نیش می رفت

ب: هر نفس آواز عشق میرسد از چپ و راست/ ما به فلک بوده ایم عزم تماشا که راست؟
(0.5 نمره)



تایید

با ذکر دلیل بگویید در کدام یک تشخیص وجود دارد

الف: نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد /عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

ب: تو را ز کنگره عرش میزنند صفیر/ندانمت که در این دامگه چه افتاده است
(0.5 نمره)



تایید

تشبیه را در بیت زیر بیابید و از آن یک استعاره بسازید و در جمله ای به کار ببرید ؟
بیاموزمت کیمیای سعادت؟ ز هم صحبت بد جدایی جدایی
(1 نمره)



تایید

کنایه ها را بیابید و مفهوم هر یک را بنویسید

الف: همه برده سر در گریبان فرو/ نشد هیچ کس را هوس رزم او

ب: همت مردانه میخواهد گذشتن از جهان /یوسفی باید که بازار زلیخا بشکند
(1 نمره)



تایید

در بیت زیر استعاره و کنایه را بیابید و فرق آنها را بنویسید
بخت  بدبین که به سر وقت من آن سرو روان/آمد از لطف زمانی که زمین گیر شدم
(1 نمره)



تایید

«نقد و تحلیل نظم و نثر:۴نمره»

ابیات زیر را با توجه به ویژگی های سبک عراقی از نظر فکری و ادبی سبک شناسی و تحلیل کنید
«سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت
 تنم از واسطه دوری دلبر بگداخت
 جانم از آتش مهر رخ جانانه بسوخت
 سوز دل بین که  ز بس آتش اشکم دل شمع دوش بر من ز سر مهر چو پروانه بسوخت آشنایی نه غریب است که دلسوز من است چون من از خویش برفتم دل بیگانه بسوخت خرقه زهد مرا آب خرابات ببرد 
خانه عقل مرا آتش میخانه بسوخت 
چون پیاله دلم از توبه که  کردم به شکست همچو لاله جگرم بی می و خمخانه بسوخت ماجرا کم کن و باز آ که مرا مردم چشم
خرقه از سر  به در آورد و به شکرانه بسوخت ترک افسانه بگو حافظ و می نوش دمی
 که نخفتیم شب و شمع به افسانه بسوخت»
(2 نمره)



تایید

متن زیر از کتاب« عالم آرای عباسی »را بخوانید سپس دو ویژگی زبانی و دو ویژگی ادبی نثر قرنهای دهم و یازدهم را در آن نشان دهید

«در اوان نشأه جوانی به اغوای کوتاه خردان دنیا پرست خود را از اکتساب علوم متداوله که طبیعت به آن راغب و آشنا شده بازآورده،هوس علم سیاق نمودم و مدتی بدان شغل ناتمام بی سرانجام پرداختم. چون در آن فن به اعتقاد ناقص خود فی الجمله رتبه کمال یافتم و برخی از اوقات شریف را به مهمات ارباب دولت مصروف ساختم،عقل دوراندیش مرا از سکر خواب غفلت بیدار ساخت»
(2 نمره)



تایید

با خوانش درست ابیات مرز پایه های آوایی یا ارکان آن را مشخص کنید
الف:«زکوی یار می آید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

ب:«مرا کز جام عشقت مست گشتم /وصال و حجر یکسان می نماید
(2 نمره)



تایید

ابیات زیر را متناسب با پایه های آوایی تفکیک کنید و سپس وزن واژه و نشانه های هجایی آن را بنویسید
الف: غمش در نهانخانه دل نشیند /به نازی که لیلی به محمل نشیند
ب: باد خزان رو به بستان نهاد/ کرد جهان باز دگرگون نهاد
(3 نمره)



تایید

با ذکر دلیل بنویسید کدام یک از ابیات زیر همسان دولختی و کدام یک همسان تک لختی است؟

الف:یکی نغزبازی کند روزگار/که بنشاندت پیش آموزگار

ب: از رخ سیراب  خود بر جگر ما زن /کز تپش تشنگی ،شدجگر من سراب
(1 نمره)



تایید