زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی یازدهم آزمون خرداد به صورت دیجی فرم

آزمون فارسی
پایۀ یازدهم 
مدرسۀ پژوهندگان 
نیمسال دوم خرداد 
1400/3/3
مدت: 90 دقیقه 
نام دبیر: غفارزاده گلشنی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

معنای واژه

معنای لغات مشخص شده را بنویسید. (هر کدام 0.25)

پیراهن توزی، مخنقه در گردن.    تحفۀ برخورد فرهنگ شرق با غرب است.    چون موسم حج رسید.

تا ابلیس پر تلبیس یک باری گرد او طواف کرد.    در آن سیماب­ گون امواج لرزان.   

جز تو که فرات، رشحه ­ای از یم توست.      روزی یاران الحاح کردند.

املا (1.5)

غلط­ های املایی را بیابید و اصلاح کنید.

چنان­که بار نتوانست داد و مهجوب گشت از مردمان.  (------------)

خاک ذلیل را از حضرت عزت با چندین اعزاض می­خوانند. (-------------)

سپیدۀ فردای گنجه با نحیب و صفیر گلوله­ های توپ روس باز شد. (-------------) (3 نمره)



تایید

دستور (4نمره)

نقش دستوری کلمات مشخص شده را بنویسید. (1)

گو یارب از این گزاف­کاری                                ب) هر نفس آواز عشق می­رسد از چپ و راست.

اجزای بیت­ زیر را مطابق زبان معیار، مرتب کنید. (0.75)

می­داشت پدر به سوی او گوش/ کاین قصه شنید گشت خاموش

فعل جملۀ «او خیلتاشان و سوار را گسیل کرد» به مجهول تبدیل کنید؟ (0.25)

معنی فعل «شد» در بیت «یقین مرد را دیده، بیننده کرد/ شد و تکیه بر آفریننده کرد» چیست؟ (0.25)

برای واژۀ زیر یک هم خانواده و یک مترادف بنویسید؟ (1)

انعطاف: هم ­خانواده: (--------------------)         مترادف: (------------------)

واژۀ­های زیر را یک بار به عنوان شاخص و بار دیگر به عنوان هستۀ اسم به کار ببرید. (1)

سرهنگ: شاخص: (---------------------)          هسته: (--------------------------)

کدخدا: (---------------------)                       هسته: (--------------------------)

با توجه به مصراع «نهان می­گشت روی روشن روز» به سوال زیر پاسخ دهید. (0.25)

نوع ترکیب «روشن روز» چه نوع ترکیبی است؟ (وصفی یا اضافی).  (4.5 نمره)



تایید

قلمرو ادبی

آرایه های ادبی (3نمره)

آرایه­ های ادبی روبرو را در ابیات زیر پیدا کنید و بنویسید. (1.5)

در آن باران تیر و برق پولاد/ میان شام رستاخیز می­گشت (0.75)

بخور تا توانی به بازوی خویش/ که سعیت بود در ترازوی خویش (0.5)

به ترانه ­های شیرین، به بهانه ­های زرین/ بکشید سوی خانه، مه خوب خوش لقا را (25/0)

قالب «چهارپاره» یا «دوبیتی­ های پیوسته» از چه دوره­ای رواج داشت و دو تن از شاعران نامدار آن را نام ببرید؟ (1.5)

جناس همسان (تام) در کدام بیت دیده می­شود؟ (0.25)

خرامان بشد سوی آب روان/ چنان چون شده بازجوید روان 

صورت بی­ صورت بی­ حد غیب/ ز آینۀ دل بتافت بر موسی جیب 

آرایۀ متناقض نما را در بیت زیر پیدا کنید و بنویسید. (0.25)

بارها از تو گفته­ ام از تو/ بارها از تو، بارها با تو/ ای حقیقی­ ترین مجاز، ای عشق/ ای همه استعاره ­ها با تو (3.5 نمره)



تایید

قلمرو فکری

درک مطلب (4نمره)

با توجه به بیت زیر، شخصیت «عباس میرزا» را تحلیل کنید. (1)

چون شیر به خود سپه شکن باش/ فرزند خصال خویشتن باش

حمیدی شیرازی در ابیات زیر، چه کسی را و با چه ویژگی­هایی وصف می­کند؟ (1)

چه اندیشید آن دم کس ندانست/ که مژگانش به خون دیده تر شد

چو آتش در سپاه دشمن افتاد/ زآتش هم کمی سوزنده ­تر شد

بیت «ناز تو و نیاز تو شد، همه دلپذیر من/ تا ز تو دلپذیر شد، هستی ناگزیر من» با کدام جمله ارتباط دارد؟ (0.25)

شما در گل منگرید، در دل نگرید. 

خاک در کمال مذلّت و خواری، با حضرت عزت و کبریایی، چندین ناز می­کند. 

در بیت «کز عشق به غایتی رسانم/ کاو ماند اگرچه من نمانم» کدام ویژگی مجنون ذکر شده است؟ (0.5)

درک و دریافت خود را از عبارت «هر عصب و فکر به منبع بی­ شائبۀ ایمان وصل بود که خوب و بد را به عنوان مشیت الهی می­پذیرفت» بنویسید؟ (0.5)

با توجه به بیت «برای من مگرّی و، مگو دریغ! دریغ/ به دام دیو درافتی، دریغ آن باشد» به اعتقاد مولانا، چه چیزی را باید مایۀ دریغ و افسوس دانست؟ (0.5)

بیت «کدام دانه فرو رفت در زمین که نرست؟/ چرا به دانه انسانت این گمان باشد؟» بیانگر چه دیدگاهی است؟ (0.25)

دربارۀ مثل «از تو حرکت، از خدا برکت» توضیح دهید؟ (0.5)

گویندۀ عبارت «آنچه دارم از حطام دنیا حلال است و کفایت است و به هیچ زیادت حاجتمند نیست» از کدام فضیلت اخلاقی برخوردار است؟ (0.5)

معنی و مفهوم نظم و نثر (4نمره)

معنای عبارت­ها و بیت­های زیر را بنویسید؟

اگر لطفش قرین حال گردد/ همه ادبار­ها اقبال گردد (1)

از قضای آمده، پس از نماز، امیر کشتی­ها بخواست و ناوی ده بیاورند. یکی بزرگ­تر، از جهت نشست او و جامه­ ها افگندند و شراعی بر وی کشیدند. (2)

ما به فلک بوده­ایم، یار ملک بوده­ایم/ باز همان جا رویم، جمله که آن شهر ماست (1) (9 نمره)



تایید