زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی دهم.خرداد 1400.دبیرستان کوثر.دبیر:نورمحمدی به صورت دیجی فرم

به نام ایزد یکتا

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۲۵.در بیت زیر شاعر چه چیزی را ناپایدار می داند؟
زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت/ناچار کاروان شما نیز بگذرد
(0.5 نمره)



تایید

۲۳.در متن زیر نویسنده انسان را به چه چیزی دعوت می کند؟
اندر همه کاری داد از خویشتن بده ،که هرکه داد از خویشتن بدهد از داور مستغنی باشد
(0.5 نمره)



تایید

۱۹.متن زیر را بخوانید و بصورت خلاصه بگویید که نویسنده به چه چیزی تاکید می کند؟
_برای من خواندن اینکه شن های ساحل نرم است،بس نیست.میخواهم پاهای برهنه ام آن را حس کنند.به چشم من هر شناختی که مبتنی بر احساس نباشد بیهوده است.
(1 نمره)



تایید

۱.معادل معنایی واژگان مشخص شده داخل پرانتز را به نثر روان بنویسید.
الف:سبک (تقریر)او در انشا تقلیدی بود از گلستان سعدی
ب:هدیه ها میداد هر درویش را/تا بیابد(نطق)مرغ خویش را
ج:هرگز( کید )کایدان با خواست خداوند غیب دان برابر نیاید.
د:این گرگی (شبان)شما نیز بگذرد.
ه:همه تیغ و گرز  و (کمند )آورید.
و:اشتر به شعر  عرب در حالت است و (طرب)

(1.5 نمره)



تایید

۱۶.در بیت زیر دو آرایه ادبی متفاوت بیابید.
چون بسی ابلیس آدم روی هست /پس به هر دستی نشاید داد دست

(0.5 نمره)



تایید

۱۲.با واژه شادی دو جمله بسازید.به طوری که یک جمله ساده و جمله دیگر مرکب باشد. (0.5 نمره)



تایید

۷.در میان واژگان زیر برای کدام یک ممال صورت نگرفته است؟
حجیب_رحیم_رکیب_اسلیم
(0.5 نمره)



تایید

۸.برای واژه «نیزه»یک ترادف و یک تناسب بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

۲۲.مفهوم بیت زیر را به صورت خلاصه بیان کنید.
کار پاکان را قیاس از خود مگیر/گرچه باشد در نبشتن شیر و شیر
(0.5 نمره)



تایید

۱۴.مفهوم کنایی عبارت های زیر را بنویسید.
_معلم (صورتک به رو نداشت):
_دلا معاش چنان کن که گر (بلغزد پای):
_(تاج سر گلبن و صحرا منم):
_(خورد گاو نادان ز پهلوی خویش):

(1 نمره)



تایید

۱۷.هریک از آثار زیر از کیست؟
_مائده های زمینی و مائده های تازه:
_مثنوی معنوی:
_اتاق آبی:
_گوشواره عرش:
(1 نمره)



تایید

۲.نادرست های املایی را بیابید و شکل صحیح آن ها را بنویسید.
خسرو استعدادی فیاظ در فراگرفتن موسیقی داشت.
میرزا مسیح خان کرک و پشم سر قلم را با وقار و تمأنینه تمام پاک کرد.
یک روز خسرو بر خلاف عادت معلوف یک کیف هلبی که روی آن با رنگ روغن ناشیانه گل و بته نقاشی شده بود ،به مدرسه آورد.
(1 نمره)



تایید

۱۰.در جمله زیر یک حرف واو وجود دارد .نوع آن را مشخص کنید.(عطف_ربط)
نقش بندی اش دلگشا بود و رنگ را نگارین می‌ریخت.
(0.25 نمره)



تایید

۱۵.در هر یک از گزینه های زیر عبارات داخل پرانتز نماد چه چیزی هستند؟
الف:جز تو کسی نمانده که در زندگی ما(نخل و عنب و تاکستان) بکارد.
ب:ناتاناییل !این کتاب شوق (پرواز)را در تو برمی انگیزد.
(0.5 نمره)



تایید

۴.نقش دستوری واژگان داخل پرانتز را بنویسید.
(ناتاناییل)،من به تو(شور و شوقی)را خواهم آموخت.
(0.5 نمره)



تایید

۲۰.در بیت زیر شاعر چه کسی را توصیف می کند؟در مصراع دوم برای او چه ویژگی بیان می کند؟
زنی بود بر سان گردی سوار/همیشه به جنگ اندرون نامدار
(0.5 نمره)



تایید

۲۱.در بیت زیر شاعر به چه چیزی تاکید می کند؟
نه تسلیم و سازش،نه تکریم و خواهش/بتازد به نیرنگ تو توسن من
(0.5 نمره)



تایید

۹.در گروه اسمی زیر هسته و انواع وابسته را مشخص کنید.
سه دانش آموز کوشا
(0.75 نمره)



تایید

۵.نوع حرف «را» در بیت زیر چیست؟(حرف اضافه_فک اضافه_مفعولی)
چو سهراب را دید گردآفرید /که بر سان آتش همی بردمید
(0.5 نمره)



تایید

۱۸.معنای ابیات و عبارات زیر را به نثر روان بنویسید.
_ای سرور آزادگان !در زمانه سقوط و ویرانی جز تو،کسی نمانده است که در زندگی ما نخل و عنب و تاکستان بکارد
_هنوز فضا از نم باران آکنده است ،اما آفتاب فتح در آسمان سینه مومنین درخششی عجیب دارد.
_بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم /تا سختی کمان شما نیز بگذرد
_چو دخت کنند افکن اورا بدید/بخندید و لب را به دندان گزید
(4 نمره)



تایید

۳.برای جاهای خالی املای درست را انتخاب کنید و بنویسید.
الف:معلم یال و ....اسب را کشید(قارب_غارب)
ب :ما را به انعام و اکرام به راه دریا گسیل کرد چندان که در کرامت و....به پارس رسیدیم.(فراغ_فراق)
(0.5 نمره)



تایید

۶.از میان واژگان زیر کدام یک دو تلفظی نیست؟
انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید.
مهربان_آسمان_روزگار_آفتاب
(0.5 نمره)



تایید

۲۴.مفهوم کلی بند زیر را بنویسید.
شمشیری که بر گلوی تو آمد هر چیز و همه چیز را در کاینات به دو نیم کرد:هرچه در سوی تو حسینی شد و دیگر سو یزیدی...
(1 نمره)



تایید

۱۱.برای فعل«دیدم» مضارع التزامی و امر بسازید. (0.5 نمره)



تایید

۱۳.به شما ۵ آرایه ادبی و ۴ بیت یا متن داده شده است.مشخص کنید که هریک از این آرایه های ادبی مربوط به کدام بیت یا متن است؟(یک آرایه ادبی اضافه است)
استعاره_تضمین_تشخیص_تضاد_حس آمیزی
الف:آسمان را دیده ام که در انتظار سپیده دم می لرزید.
ب:تو را جنوب نامیدم...ای مسافر دیرین بر روی خار و درد
ج:حلالت نکنم مطربی پیشه سازی که« همه قبیله من عالمان دین بودند».
در:لیک چنان خیره و خاموش ماند/کز همه شیرین سخنی گوش ماند
(1 نمره)



تایید