زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نوبت‌دوم. فارسی یازدهم انسانی. نشاط شهیون به صورت دیجی فرم

سلامتی، شادمانی، و موفقیت شما آرزوی ماست

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱. معنی واژه‌های مشخص شده را بنویسید:
الف) "فروماند" در لطف و صُنع خدای.
ب) بانگ و "هزاهز" و غریو خاست.
پ) وقت است تا برگ سفر بر "باره" بندیم.
ت) "هلا" مُنکر جان و جانان ما.
ث) کشید اژدهافش به "تنگی" فراز.
ج) در ناحیت کشمیر "مُتصیّد"ی خوش بود.
(1.5 نمره)



تایید

۲.
الف) واژه‌ی درست را در جای خالی بنویسید:
و ......... و شادی‌ای به آن بسیاری، تیره شد. (صوری / سوری / ثوری)
ب) واژه‌ی نادرست را پیدا کنید:
جز تو که فراط رشهه‌ای از یَم توست.
(1.5 نمره)



تایید

۳. رابطه‌ی معنایی کلمه‌های زیر را بنویسید:
سیر و بیزار (             )
سیر و گیاه  (            )
(0.5 نمره)



تایید

۴. بیت زیر چند جمله است؟ آن‌ها را بنویسید:
گاه سفر آمد برادر ره دراز است /  پروا مکن بشتاب همّت چاره‌ساز است
(1 نمره)



تایید

۵. نقش کلمات مشخص شده را بنویسید: 
"چنان" دید بر "روی" دشمن ز خشم  /  "که" شد ساخته کارش از زهر "چشم"
(1.5 نمره)



تایید

۶. از وابسته‌های پسین، دو تا را نام برده و برای هر کدام از آن‌ها مثال بزنید: (1 نمره)



تایید

۷. واژه‌ی "خندان" را در یک جمله به کار ببرید که نقش "مُسند" داشته باشد: (0.5 نمره)



تایید

۸. ارکان تشبیه را در مصراع زیر پیدا کنید:
چه باشی چو روبه به وامانده سیر
(1 نمره)



تایید

۹. در جمله‌ی زیر چه آرایه‌ای بر زیبایی آن افزوده است؟
در ایرانِ آن روز، دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم؛ بزم پدر، رزم پسر! 
(0.5 نمره)



تایید

۱۰. در عبارات زیر آرایه‌های ادبی را بیابید و معنیِ آن‌ها را ذکر کنید:
الف) عَلَم بر دوش گرفتن.
ب) خموشند و فریادشان تا خداست.
پ) زه آبِ دیدگان بگشاد و بر رخسار، جوی‌ها براند.
(1.5 نمره)



تایید

۱۱. نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید:
الف) هم‌صدا با حلق اسماعیل
ب) چشمه‌ی روشن
پ) کلیله و دمنه
ت) دیوان شرقی - غربی
(1 نمره)



تایید

۱۲. اشعار و عبارات زیر را به فارسیِ روان برگردانید:
الف) شعر:
* کز این پس به کُنجی نشینم چو مور / که روزی نخوردند پیلان به زور
* هر روز خُنیده‌نام‌تر گشت / در شیفتگی تمام‌تر گشت
* بدانست خود کافریدون کجاست / سر اندر کشید و همی رفت راست
* چنین آن دو ماهر در آداب ضرب / ز هم رد نمودند هفتاد حرب
* شقایق بر یکی پای ایستاده / چو بر شاخ زمرّد جام باده
* گریه کنی اگر / که آفتاب را ندیده‌ای / ستاره را هم / نمی‌بینی

ب) نثر:
* برو اگر به طوع و رغبت نیاید، به اکراه و اجبار برگیر و بیاور.
* از عکس ریاحین او، پر زاغ چون دم طاووس نمودی، و در پیش جمال او دم طاووس به پر زاغ مانستی.
* این ستیزه‌رو در کار ما به جدّ است، و تا از چشم او ناپیدا نشویم دل از ما برنگیرد.
* به‌به! مثل قوّال‌ها صورتک زدی؟ مگه اینجا دسته‌ی هفت صندوقی آوردن؟
(7.5 نمره)



تایید

۱۳. با توجه به جمله‌ی "این مردِ بزرگ و دبیرِ کافی، به نشاط قلم در نهاد."
الف) مقصود از "این مرد" چه کسی است؟
ب) "دبیر کافی" به چه معناست؟
(0.5 نمره)



تایید

۱۴. در داستان "کبوتر طوق‌دار" هر کدام از پرندگان زیر نماد چه شخصیّتی از افراد جامعه هستند؟
الف) مطوّقه:
ب) زاغ:
(0.5 نمره)



تایید