زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی2 نوبت اول به صورت دیجی فرم

به نام خداوند جان وخرد

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 65 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

از میان واژه‌های داخل پرانتز، واژۀ درست را انتخاب کنید. الف) سپیدۀ فردای گنجه با نهیب و (صفیر/ سفیر) گلوله‌های توپ روس، باز شد. ب) چو صبرش نمامد از ضعیفی و هوش/ ز دیوار (مهراب/ محراب) ش آمد به گوش (0.5 نمره)



تایید

نام پدیدآورندگان آثار زیر را بنویسید. الف) مرصاد العباد: ب) لیلی و مجنون: پ) تاریخ بیهقی: (0.75 نمره)



تایید

آرایۀ مشترک بین دو عبارت زیر را بنویسید. الف) مولانا در این میان، با بی‌توجهی به ملامت مردم، خود را با سرودن غزل‌های گرم و پرسوز و گداز عاشقانه سرگرم می‌کرد. ب) به ترانه‌های شیرین/ به بهانه‌های زرین/ بکشید سوی خانه، مه خوب خوش لقا را (0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه با عبارت: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده» ارتباط معنایی دارد؟ (0.25 نمره)



تایید

در بیت زیر ارکان تشبیه را مشخص کنید و نوع آن را بنویسید. «آمد سوی کعبه سینه پرجوش/ چون کعبه نهاد حلقه در گوش» (1 نمره)



تایید

در گروههای اسمی مشخص شده در عبارت زیر، هسته و نوع وابسته‌های پیشین را مشخص کنید. «در (این کار ) از مشاورۀ شخصیت دانشمند، (حاج آقا کرامت شیرازی) بهره بردم. این کارنامه‌ها، (همان مقواهای کوچکی) بودند که یکی از دوستان هدیه داده بود.» (1.5 نمره)



تایید

نقش تبعی هر یک از واژه‌های مشخص شده را بنویسید. الف) مولانا فرزند خود، (سلطان ولد) را با غزلی به طلب شمس روانه کرد. ب) ای عاشقان! (ای عاشقان!) یک لولیی دیوانه شد/ تشتش فتاد از بام ما، نک سوی مجنون خانه شد. (0.5 نمره)



تایید

با توجه به عبارت: «آن خاک را میان مکه و طائف فرو کرد، عشق حالی دو اسبه می‌آمد.» به سؤالات زیر پاسخ دهید. الف) مفهوم کنایی عبارت «دو اسبه می‌آمد» را بنویسید. ب) «دو اسبه آمدن عشق» باعث پیدایش کدام آرایۀ ادبی شده است؟ (0.75 نمره)



تایید

الف) قلمرو زبانی (معنای لغت، املای واژه، دستور زبان) معنای واژه‌های مشخص شده را بنویسید. الف) امیر کشتی‌ها بخواست و «ناوی» ده بیاوردند. ب) مردم روزگار بر زهد او «متفق بودند». پ) جمعی را «مشتبه شد»، گفتند نه همه را تو ساخته‌ای! ت) برو شیر درنده باش ای «دغل» (1 نمره)



تایید

نادرستی‌های املایی عبارت زیر را مشخص کنید و شکل درست آنها را بنویسید. «آنگاه آگاه شدند که قرغه خواست شد. بانگ و هزاهز و غریو خواست.» (1 نمره)



تایید

با توجه به عبارت: «مولوی در زندگانی اهل صلح و سازش بود، طوری که طعن و ناسزای دشمنان را هرگز جواب تلخ نمی‌داد و به نرمی و حسن خلق، آنان را به راه راست می‌آورد.» با کرام گزینه ارتباط معنایی ندارد. (0.25 نمره)



تایید

با توجه به بیت: « پروردۀ عشق شد سرشتم/ جز عشق مباد شرنوشتم» مجنون در جوار کعبه از خداوند چه تقاضایی میکند؟ (0.5 نمره)



تایید

با توجه به بیت «بدان شمشیر تیز عافیت‌سوز/ در آن انبوه کار مرگ می‌کرد» واژۀ «عافیت‌سوز» به چه معناست؟ (0.25 نمره)



تایید

معنی متون منظوم زیر را به شکل روان و امروزی بنویسید. الف) به دام دیو در افتی دریغ آن باشد. ب) زنخدان فرو برد چندی به جیب پ) چه اندیشید آن دم کس ندانست / که مژگانش به خون دیده تر شد ت) در چاره گری زبان کشیدند (2 نمره)



تایید

ب) قلمرو ادبی ( آرایه‌های ادبی و تاریخ ادبیات) در هر گزینه آرایۀ خواسته شده را مشخص کنید. الف) چون رایت عشق آن جهانگیر/ شد چون مه لیلی آسمان‌گیر (استعاره) ب) بگیر ای جوان دست درویش پیر/ نه خود را بیفکن که دستم بگیر (تضاد) پ) حاجت‌گه جملۀ جهان اوست/ محراب زمین و آسمان اوست (مراعات نظیر) ت) حکمت ربوبیت، به سر ملایکه فرومی‌گفت: «انی اعلم ما لا تعلمون.» (تضمین) (1 نمره)



تایید

با توجه به بیت‌های: «خروشان، ژرف بی‌پهنا، کف‌آلود/ دل شب می‌درید و پیش می‌رفت از این سد روان در دیدۀ شاه/ ز هر موجی هزاران نیش می‌رفت» به سوالات زیر پاسخ دهید. الف) با توجه به بیت‌های بالا، نهاد جملۀ «دل شب می‌درید.» را مشخص کنید. ب) کاربرد ترکیب«سد روان» در بیت دوم، باعث خلق کدام آرایۀ ادبی شده است؟ (0.5 نمره)



تایید

مشخص کنید که در کدام گزینه جمله معلوم و در کدام گزینه جمله مجهول است. سپس جملۀ معلوم را مجهول کنید. الف) نبشته آمد و به توقیع موکد گشت. ب)امیر کشتی‌ها بخواست. (1 نمره)



تایید

معنی متون منثور زیر را به شکل روان و امروزی بنویسید. الف) مرا چه افتاده است که زر کسی دیگر برد و شمار آن به قیامت مرا باید داد؟! ب) ملاقات مولانا با او پی در پی شد و سبب انقلاب احوال مولانا گردید. پ)روزکی چند صبر کنید تا من بر این یک مشت خاک، دست‌کاری قدرت بنمایم. ت) در ایران آن روز، دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم. (2 نمره)



تایید

با توجه به عبارت «(پرچم) روس‌ها در خاک آغشته به خون بی‌گناهان به اهتزاز درآمد.» مترادف واژۀ مشخص را در کدام گزینه آمده است. (0.25 نمره)



تایید

با توجه به بیت: «در آن دریای خون در قرص خورشید/ غروب آفتاب خویشتن دید» به سوالات زیر پاسخ دهید. الف) در بیت بالا کدام واژه در معنی مجازی به کار رفته است؟ ب) علاقۀ این مجاز را بنویسید. پ) مفهوم مجازی این واژه چیست؟ (0.75 نمره)



تایید

در عبارت: «مردمی که به «خانه‌های تاریک و بی‌دریچه» عادت کرده‌اند، از «پنجره‌های باز و نورگیر» گریزان هستند.» مقصود نویسنده از بخش‌های مشخص شده چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

نقش دستوری واژه‌های مشخص شده را بنویسید. الف) میان موج (می‌رقصید) در آب/ به رقص مرگ (اخترهای انبوه) ب) دریاب که (مبتلای عشقم)/ آزاد کن از (بلای عشقم) (1 نمره)



تایید

مفهوم عبارات کنایی زیر را بنویسید. الف) خاک تن در نمیدهد: ب) نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست: (0.5 نمره)



تایید

با توجه به بیت: «گر من نظری به سنگ بر بگمارم/ از سنگ دلی سوخته بیرون آرم» به سؤالات زیر پاسخ دهید. الف) مفهوم کنایی «نظر گماردن» را بنویسید. ب) کدام ویژگی سبک خراسانی در این بیت وجود دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

با توجه به عبارت: «این مرد بزرگ و دبیر کافی، به نشاط قلم در نهاد؛ تا نزدیک نماز پیشین از این مهمات فارغ شده بود.» به سؤالات زیر پاسخ دهید. الف) منظور از: «این مرد بزرگ و دبیر کافی» کیست؟ ب) مفهوم کنایی عبارت: «قلم درنهادن» چیست؟ پ) «نماز پیشین» معادل کدام یک از نمازهای یومیه است؟ (0.75 نمره)



تایید

یک واژۀ مترادف در دو گزینۀ زیر مشخص کنید. الف) چو لشکر گرد بر گردش گرفتند/ چو کشتی بادپا در رود افکند ب) نوجوانی میان بالا، با بر و بازویی خوش‌تراش و رعنا، سوار بر اسبی سینه فراخ، تهران را به مقصد تبریز پشت سر میگذاشت. (0.5 نمره)



تایید