زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون تخصصی ( سطح 1) سرکار خانم شوقیان (شامل: مبانی و سوره‌های انشقاق تا لیل و عصر، مسد، ماعون و شمس) گروه 1 به صورت دیجی فرم

ایام عید بزرگ مسلمانان عید غدیر خم را خدمت شما تبریک عرض میکنیم . 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 150 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1- براساس کدام آیه می‌توان گفت که تنها با تدبر در قرآن کریم است که الهی یا غیر الهی بودن آن مشخص می‌شود؟

الف) «أَ فَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ يَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلِينَ‏»(مؤمنون:68 )

ب) «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ‏» (ص: 29 ) 

ج) «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً» (نساء: 82 )

د) «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها» (محمّد: 24) (1 نمره)



تایید

2. با توجه به آیه 29 ص دو غایت نزول قرآن کریم به ترتیب کدام است؟ 

الف) تدبر- تذکر

ب) تمسک- تذکر

ج) تذکر- تدبر

د) تدبر- تمسک (1 نمره)



تایید

3 - عبارت «تَدَبَروالقُرآن وَافهَموا آیَاته» مربوط به کدام روایت است؟

الف) خطبه فدکیه

ب) امام صادق (ع) 

ج) خطبه غدیر

د) امام علی (ع) (1 نمره)



تایید

4 - روایت «ألا لَا خَیرَ فی قِراءَۀ لَا تَدبّر فِیهَا» از کدام معصوم «علیه السلام» است؟

الف) پیامبر (ص)

ب) حضرت فاطمه زهرا (س) 

ج) امام علی(ع)

د) امام صادق (ع) (1 نمره)



تایید

5 - در کدام روایت علت انحراف امّت بعد از رسول خدا (ص) را عدم تدبر در قرآن می‌داند؟

الف) روایت امام علی (ع)

ب) خطبه غدیر 

ج) خطبه فدکیه

د) روایت امام صادق(ع) (1 نمره)



تایید

6- در سوره عصر تضمین کننده ایمان و عمل صالح کدام است؟ 

الف) تَواصَوا بِالحَق وَ تَوَاصَوا بِالصَبر

ب) تَواصَوا بِالحَق

ج) تَوَاصَوا بِالصَبر

د) توجه به عصر (1 نمره)



تایید

7 - فضای سخن سوره عصر کدام است؟

الف) غفلت انسان از ایمان و عمل صالح

ب) غفلت انسان از عصر 

ج) غفلت مخاطبان از خسران

د) غفلت انسان از تواصی به حق و تواصی به صبر (1 نمره)



تایید

8- در سوره مسد منظور از «یدا»کدام است؟ 

الف) مال – قدرت و اعتبار

ب) قدرت - مقام

ج) مال – همسر

د) همسر – قدرت (1 نمره)



تایید

9- دلیل پیوستگی آیات سوره مسد کدام است؟

الف) مدعا و دلیل

ب) تقابل 

ج) اجمال و تفصیل

د) تضاد (1 نمره)



تایید

10 – در سوره ماعون مراد از دین در «أرَأیتَ الذی یُکَذب بِالدین» چیست؟

الف) روز جزا

ب) تکذیب دین 

ج) آیین و برنامه‌‌ای که ضامن سعادت بشر است.

د) هیچ‌کدام (1 نمره)



تایید

- جهت هدایتی سوره ماعون چیست؟

الف) از خود راندن یتیمان از نشانه‌های تکذیب دین است.

ب) وای بر نمازگزاران ریاکار 

ج) تهدید نمازگزاران مکذب دین

د ) هیچکدام (1 نمره)



تایید

12- در سوره شمس با توجه به سیاق منظور از فجور و تقوا چیست؟

الف) فسق - خود نگه‌داری

ب) شکاف- تقوی

ج) شکافتن- حفظ و نگه‌داری 

د) فجور آن چیزی که در اعتدال و سامان نفس شکاف ایجاد کرده و تقوا آنچیزی که به وسیله آن، سامان و اعتدال نفس حفظ می‌شود. (1 نمره)



تایید

13 - فضای سخن سیاق 1 سوره شمس کدام است؟ 

الف) دفن نفس ملهم زیر غبار گناه

ب) اهل طغیان و سرکشی هستند.

ج) خدا عالم را در اعتدال آفریده

د) موارد الف و ب (1 نمره)



تایید

14- بین آیات 11 تا 13، سوره شمس كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها (11) إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها (12) فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها (13) چه رابطه‌ای برقرار است؟

الف) تفصیل- اجمال 

ب) اجمال- تفصیل

ج) تقدم- تأخر

د) مقدمه- نتیجه (1 نمره)



تایید

15- در سوره انشقاق واژه «کدح» با توجه به سیاق به چه معناست؟

الف) سختی

ب) تلاش همراه با سختی 

ج) تلاش مستمر، حرکت ناگزیر انسان در طول زندگی است، همان حرکتی که اختیاری در توقف و جلوگیری از آن ندارد د) الف و ب (1 نمره)



تایید

16- جهت هدایتی سیاق 1 سوره انشقاق چیست و از کدام آیه فهمیده می‌شود؟

الف) عاقبت خوب گروه اول و عاقبت بد گروه دوم. فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ (7) وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ (10) 

ب) تأکید بر حرکت قهری انسان به سوی پروردگار و ملاقات با او. يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ (آیه 6)

ج) سرخوشان ملاقات را باور ندارند. إِنَّهُ كانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُوراً (13) إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ (14)

د) انسان با تلاش در حرکت است. آیه 6 (1 نمره)



تایید

17- فضای سخن سیاق 2 سوره انشقاق از کدام آیات فهمیده می‌شود؟

الف) فَلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ (16) وَ اللَّيْلِ وَ ما وَسَقَ (17) وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ (18)

ب) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ (22) وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ (23) فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ (24) 

ج) َلتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ (19) فَما لَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (20) وَ إِذا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ (21) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ (22) 
د) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ (22) وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ (23)
(1 نمره)



تایید

18- در سوره انشقاق آیات «فَمَا لَهُم لَا یُؤمنون» (20) «وَ اِذا قُرِئ عَلَهیم القُرآن لَا یَسجِدُون» (20) ذکر عدم سجده بعد از عدم ایمان، مراد از این ذکر خاص بر عام چیست؟

الف) اول ایمان نمی‌آورند و بعد سجده نمی‌کنند. 

ب) مراد از عدم ایمان، عدم خضوع در برابر سخنان متقن قرآن است.

ج) ایمان اعتقادی و سجده رفتاری است.

د) هیچ‌کدام (1 نمره)



تایید

19- جهت هدایتی سیاق 2 سوره انشقاق کدام است؟

الف) حرکت مرحله به مرحله

ب) رویکرد توبیخ کافران 

ج) تأکید بر حرکت مرحله به مرحله و انذار کسانی است که به رغم این واقعیت ایمان نمی‌آورند.

د) عدم ایمان کافران (1 نمره)



تایید

20- در سوره بروج کدام آیات دو سنت الهی را بیان می‌کند؟ 

الف) إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِيقِ (10) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ (11)

ب) و ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (8) الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ (9)

ج) إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ (12) إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ (13)

د) وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحِيطٌ (20) بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ (21) (1 نمره)



تایید

21- جهت هدایتی سیاق اوّل سوره بروج کدام است؟

الف) بشارت به کسانی که در راه ایمان و عمل صالح حرکت می‌کنند.

ب) هلاکت اصحاب اخدود 

ج) تهدید کسانی که مؤمنان را دچار فتنه می‌کنند.

د) تهدید کافران (1 نمره)



تایید

22- فضای سخن سیاق 2 سوره بروج کدام است؟

الف) نیاز رسول الله (ص) به حمایت و عنایت بیش‌تر از جانب الله

ب) عقب‌نشینی مؤمنان

ج) رویکرد تکذیب‌گرایانه کافران فتنه‌گر در برابر تهدید‌های قرآن 

د) الف و ج (1 نمره)



تایید

23- در «وَهُوَ الغَفُور الوَدود» (بروج:14) منظور از مغفرت خدا نسبت به مؤمنان چیست؟

الف) پرده لطف و عنایتی که نقص آنان را پوشانده تا گرفتار لغزش در فضای فتنه نشوند.

ب) پوشاندن آثار خطاهای ناخواسته و لغزش‌های احتمالی آنان در فضای فتنه است. 

ج) الف و ب

د) ناظر به بخشایش فتنه گران در صورت توبه (1 نمره)



تایید

24- نجم ثاقب چیست؟

الف) جرم نورانی

ب) راه

ج) حرکت‌کننده در راه 

د) رخشنده سوراخ‌کننده و نافذ آسمانی (1 نمره)



تایید

25- در سوره طارق کدام آیات به حفظ نفس انسان و قدرت خدا بر بازگرداندن بدن انسان دلالت دارند؟ 

الف) إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْها حافِظٌ (4) إِنَّهُ عَلى‏ رَجْعِهِ لَقادِرٌ (8)

ب) فَما لَهُ مِنْ قُوَّةٍ وَ لا ناصِرٍ (10) وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ (11)

ج) إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْها حافِظٌ (4) يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ (9)

د) إِنَّهُ عَلى‏ رَجْعِهِ لَقادِرٌ (8) يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ (9) (1 نمره)



تایید

26- در سوره طارق منظور از کید خدا با کافران چیست؟

الف) هلاک کردن آنها

ب) در گمراهی گذاشتن آنها 

ج) مهلت دادن، بخشی از نیرنگ الهی است که از آن غافلند.

د) سلب کردن توفیق توبه (1 نمره)



تایید

27- فضای سخن سیاق 2 سوره طارق کدام است؟

الف) کافران شروع به مسخره می‌کنند.

ب) قسم‌ها حاکی از فضای غفلت نسبت به معاد است. 

ج) بیان رسای قرآن در حفظ نفس و بازگرداندن انسان، کافران را به فکر مقابله واداشته و از سر نیرنگ جدیت و اتقان سخن قرآن را زیر سؤال می‌برند.

د) الف و ب (1 نمره)



تایید

28- در سوره اعلی مراد از (اسم ربّ) چیست؟

الف) نام الله

ب) نام ربّ 

ج) صفات و افعال پروردگار در عالم یا هر آنچه نشانه پروردگار است.

د) تقدیر‌های خدا در عالم (1 نمره)



تایید

29- ترجمه «مرعی، غثاءً، احوی» به ترتیب کدام است؟

الف) تیره‌گون، خشک، چراگاه

ب) خشک، تیره‌گون، چراگاه 

ج) چراگاه، خشک، تیره‌گون

د) چراگاه، تیره‌گون، خشک (1 نمره)



تایید

30- در سوره اعلی آیات (1 تا 5) و (6 تا 13) به ترتیب به چه چیزی اشاره دارد؟

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى (1) الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى (2) وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدى‏ (3) وَ الَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعى‏ (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوى‏ (5) سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‏ (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما يَخْفى‏ (7) وَ نُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرى‏ (8) فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرى‏ (9) سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشى‏ (10) وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (11) الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرى‏ (12) ثُمَّ لا يَمُوتُ فِيها وَ لا يَحْيى‏ (13)

     الف) هدایت تشریعی – هدایت تشریعی

     ب) هدایت تکوینی – هدایت تکوینی

       ج) ربوبیت الهی – هدایت تکوینی د) هدایت تکوینی – هدایت تشریعی (1 نمره)



تایید

31- فضای سخن سیاق 3 سوره اعلی کدام است؟

الف) دوری از تذکر

ب) غفلت از خدا و نماز

ج) غفلت از آخرت

د) دنیازدگی، ترجیح دنیا برآخرت

  (1 نمره)



تایید

32- در آیات 17 تا 20 سوره غاشیه کدام واژه نشانه دقّت در ربوبیت الهی است؟ أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ (17) وَ إِلَى السَّماءِ كَيْفَ رُفِعَتْ (18) وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ (19)وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ (20)

الف) خُلِقَت

ب) نُصِبَت 

ج) کَیفَ

د) یَنظُرون (1 نمره)



تایید

33- فضای سخن سیاق 2 سوره غاشیه کدام است؟

الف) از غاشیه غافلند.

ب) از عاقبت اعمال غافلند.

ج) بی‌توجهی به تذکر نبوی مبنی بر عاقبت اعمال 

د) از تدبیر و ربوبیت خدا غافلند و از سخن و تذکر پیامبر (ص) در این زمینه اعراض می‌کنند. (1 نمره)



تایید

34- در سوره غاشیه به کدام قرینه می‌توان گفت تذکر نبوی بر اساس توجه دادن به ربوبیت الهی در عالم است؟ أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ (17) وَ إِلَى السَّماءِ كَيْفَ رُفِعَتْ (18) وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ (19)وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ (20) فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ (21) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (22) إِلاَّ مَنْ تَوَلَّى وَ كَفَرَ (23) 

الف) به قرینه سیاق و حضور فاء تفریع در ابتدای آیه 21

ب) لَستَ در آیه 22

ج) مَن تَوَلَی وَ کَفَر

د) اِنّما آیه 21 (1 نمره)



تایید

35- جواب قسم در سوره فجر کدام است؟

الف) آیه 5

ب) سیاق 2

ج) سیاق 3 

د) سیاق های 2 و 3و 4 (1 نمره)



تایید

36- فضای سخن سیاق 2 سوره فجر از کدام آیات فهمیده می‌شود؟ أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ (6) إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ (8) وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ (9) وَ فِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ (14) 

الف) آیات 6 تا 12

ب) آیات 13 و 14

ج) آیات 7 و 8

د) آیات 9 و 10 (1 نمره)



تایید

در سوره فجر مراد از نفس مطمئنه چیست؟

الف) نفسی که به سکون و آرامش رسیده است.

ب) نفسی که برای دنیا ارزش استقلالی قائل نیست.

ج) همان است که اعطاء و سلب نعمت از جانب پروردگارش، او را دچار توهم نمی‌کند و جنبه ابتلایی آن را فراموش نمی‌کند. 

د) همه موارد (1 نمره)



تایید

38- معنی «کَبَد – لُبَدا- نَجدَین» به ترتیب کدام است؟

الف) دو برجسته- فراوان- رنج و محنت

ب) فراوان- رنج و محنت- دو برجسته 

ج) رنج و محنت- فراوان- دو برجسته

د) رنج و محنت- دو برجسته- فراوان  (1 نمره)



تایید

39- مراد از عقبه در سوره بلد چیست؟

الف) رهانیدن گردنی

ب) طعام دادن به یتیم

ج) طعام دادن به مسکین 

د) همه موارد (1 نمره)



تایید

40- جهت هدایتی سیاق اول سوره لیل چیست و از کدام آیات فهمیده می‌شود؟

الف) بعضی اهل انفاق و بعضی اهل بخل از آیه «إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى» (4)

ب) اهل انفاق، متقیانه زندگی می‌کنند و اهل بخل استغنا می‌ورزند. از آیات «فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى»‏ (5) و «وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‏» (8)

ج) اهل انفاق نیکوترین جزا را تصدیق می‌کند و اهل بخل نیکوترین جزا را تکذیب می‌کند. از آیات «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى»‏ (6) و «وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى»‏ (9) 

د) متقیان اهل انفاق در مسیر سعادت ابدی و مکذبان بخیل در مسیر شقاوت ابدی. از آیات فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى‏ (5) وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‏ (6) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‏ (7) وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‏ (8) وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‏ (9) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‏ (10) وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى (11) (1 نمره)



تایید