زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان پایانی نوبت دوّم درس نگارس 2 پایه یازدهم دبیرستان نمونه دولتی اندیشه به صورت دیجی فرم

    به نام حقیقت نگـــــارلوح و قلم 
          وزارت آموزش و پرورش 
 سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر 
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کنگان 
                دوره متوسطه دوّم 
        آموزشگاه نمونه دولتی اندیشه
   سؤالات پایانی نوبت دوّم درس  نگارش 2
               پـــــــایه یازدهم 
                   رشته تجربی 
   مدّت زبان پاسخ گویی : 120 دقیقه 
 تـــــــــا ریخ امتحان : 20 / 3 / 1400
       ساعــــت شروع : 10 صــــبح 
            روز امتحان : پنج شنبه 
        تعـــداد سؤالات : 4 سؤال 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

الــف  ) بـــــازشناسی ( 2 نمره  )
1- متن های زیر را به دقّت بخوانید و  به سؤالات داده شده پاسخ دهید.

الف )« مدّتی این پا و اون پا شد و به صورت مامانش که سرخ و سفید
 شده بود ، خیره خیره نگاه کرد. آخر طاقت نیاورد و گفت : 
- مامان !...
-بفرمایید.
-چرا این ها دارند میان خانه ما و بهمن دیوار می کشند؟ 
- چرا دارنددیوار می کشند؟ چه چیز ها می پرسی؟آخر همین طوری که 
نمی شود... 
-چطوری؟ 
- خانه هامان بی دیوار باشد؟ ( دیوار ، جمال میر صادقی)

ب   ) « بر پیشانی فلق و شفق ، نقش خــون حسین ( علیه السلام )
مظلومیت همیشه او را در چشم ها خواهد نشاند و آیینه ای فرا روی 
روزگاران خواهدنهاد تــــا بدانند که آسمان ، پشتیبان شهید است.
       شهدا هم چون خون در رگ رگ زمــان ، جــریان دارند و در روح 
ثانیه ها و لحظه ها می دمند و می وزند تا زمان و زمین جان تازه ای 
بگیرد و گستره آسمان بلند و سرفراز بماند.» (چهل روز عاشقانه ، دکتر سنگری )

ج   )میرزا ابو القاسم فراهانی ، توانایی عجیبی در حفظ اشعار و مطالب داشت 
 اگر شعری را تنها یک بار برای او می خواندند، آن را به طور کامل حفظ می کرد. 
همین باعث شده بود که پدر بزرگش میرزا محمّد خان که خود شاعری سرشناس 
در شیراز بود، نوه اش را به همراهخود به مجالس شعرا ببرد.» 

1) نوشته های قسمت « الف» و « ب»  را از نظر « ساختار بیرونی » مشخّــص
  کنید .( زندگی نامه ، سفر نامه ، قطعه ادبی و ... )  0/5

2) نوشته قسمت« ج» را از دیدگاه « محتوا» بررسی کنید.0/25
(0.75 نمره)



تایید

2- متـن زیر را به دقّت بخوانید و به سؤالات داده شده پاسخ دهید .

«  در روش توضیح و توصیف در بستر زمان که دانشجویان ژاپنی عمدتاً 
از آن استفاده می کنند ذکر مهم ترین و اصلی ترین دلیل ماجرا به آخــر 
صحبت موکول می شود ؛ ولی دانشجویان آمریکایی حتّی اگــر در ابتدا 
روش توصیف در بستر زمان را در پیش بگیرند ، به محض اینکه متوجّــه 
طولانی شدن صحبت های خود می شوند ، داستان گویی را قطــع کرده
شروع به بیان اصل ماجرا و جمع بندی موضوع مورد بحث می کنند.» 

الف  ) متن فوق را « با حفظ زبان نویسنده » در یک سطر خلاصـــه کنید . 0/5
ب    ) متن را به شیوه « آزاد یا زبان خود » در یک جمله خلاصــــــه کنید.0/5
(1 نمره)



تایید

3-آیا سفر نامه ها، همیشه « عینی و مستند» هستند؟ 0/25 (0.25 نمره)



تایید

ب  ) آفــــــــــرینش ادبی ( 18 نمره ) 
4- یک مورد از موارد زیر را به دلخواه خود انتخاب کنید.
 الف ) سفری از سفر های زندگی خودرا بیان کنید  ودر آن  
      مراحل « سفر نامه نویسی »  را رعایت کنید.

ب  ) با بهره گیری از روش « گسترش محتوا با شخصیت پردازی » 
     یک مورد از موضوعات زیر را انتخاب کنید و خصوصیات ظاهری 
     و رفتاری را  در آن به تصویر بکشید. 

- لباس مدرسه 
- از زبان برگ 
- تابستان شهر کنگان 
- کتاب درسی 

ج  ) با استفاده از زبان « گفتگو» متنی زیبا بیافرینید و موارد  زیر را
      در آن به کار ببرید.
- مناظر دیدنی 
- موجودات دریایی 
- مشاغل ساحلی 

توجــــــه : در ارزشیابی متن تولید شده ، موارد زیر موردتوجّه قرار 
خواهد گرفت : 
1) خوش آغازی  :                    الف ) جذّابیت                            1نمره       
                                                ب  ) نمای کلّی                           1نمره

2) پرورش موضوع                  الف ) بیان اندیشه و احساس     2 نمره
                                                ب   ) فکر و نگاه نــو                 3 نمره 
                                                پ   ) انسجام نوشته                  2 نمره

3) خوش فرجـامی                 الف ) جمـع بندی                        2نمره
                                                ب  ) تآثیر گذاری                         1نمره
                                               پ  ) تفکّر بر انگیزی                      1 نمره

4)نشانه های نگارشی                                                                  2نمره
5) املای واژگان                                                                           2نمره 
6) بند نویسی                                                                               1نمره 



(20 نمره)



تایید