زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون ادبی1 پایه دهم (پایانی سال) به صورت دیجی فرم

پاسخ هر بخش سوال را با عدد (1......  ،   2.......) یا حروف (الف.....،    ب...... ) مشخص کنید

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 55 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد

در هنگام شروع آزمون دوربین فعال میشود



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

کدام واژه ها با هم دارای آرایه اشتقاق هستند؟ صامت های مشترک آنها را شناسایی کنید؟

نوح تویی، روح تویی، فاتح و مفتوح تویی /     سینۀ  مشروح تویی، بر در اسرار مرا (1 نمره)



تایید

درستی یا نادرستی هر یک از موارد زیر را بررسی کنید.

الف) آثار برجای مانده زبان فارسی باستان، فرمان ها و نامه های شاهان هخامنشی به خط اوستایی نوشته شده است. (درست، نادرست)

 

ب) سبک عراقی در شعر از سده هفتم تا دهم هجری رواج داشت. (درست، نادرست)

 

پ) روح شادی و نشاط و خوش باشی در شعر سبک خراسانی غلبه دارد. (درست، نادرست) (1.5 نمره)



تایید

متن چیست؟ (1 نمره)



تایید

دو مورد از مضامین برجسته شعر در سده های پنجم و ششم را نام ببرید؟ (2 مورد) (0.75 نمره)



تایید

کدام بیت دارای قافیه درونی و کدام بیت ذوقافیتین است؟

الف) طُرفه می دارند یاران صبر من بر داغ و درد/ داغ و دردی کز تو باشد خوشتر است از باغ و وَرد

ب) مرده بُدم زنده شدم، گریه بدم خنده شدم/ دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم (0.5 نمره)



تایید

از نظر ارسطو دو نمونه سبک بر اساس موضوع و نوع ادبی نام ببرید. (0.5 نمره)



تایید

از میان کمانک ها گزینه مناسب را بگزینید:

الف) .... (فردوسی- حافظ – سعدی) از شعرای معروف سبک خراسانی است.

 

ب) زبان پارتی در دوره .... (ساسانیان - اشکانیان- سامانیان) رایج بود. (0.5 نمره)



تایید

در کدام گزینه «و» صامت است؟ الف) بودن ب) ناودان پ) دوستان ت) آلو (0.25 نمره)



تایید

گونه جناس را در بیتهای زیر شناسایی کنید. (همسان، ناهمسان: اختلافی، افزایشی، حرکتی)

الف) در دل، عطش عشق خدایی ما راست / دیوانۀ وصلیم و جدایی ما راست

ب) زد به دلم در آتشی، عشق بتی که نام او / زُهره و آفتاب را زَهره به آب می کند

پ) گر مرا او را این نظر بودی مدام / چون ندیدی زیر مشتی خاک، دام

ت) هر که گوید کلاغ چون باز است / نشنوندش که دیده ها باز است 

  (1 نمره)



تایید

هر یک از موارد  شماره 1 و 2 را به حروف مقابل وصل کنید. (دو مورد اضافی است)

                                                   الف) قلمرو زبانی

1. کاربردهای واژگان کهن           ب) قلمرو فکری

2. استعاره                                  پ) بدیع لفظی

                                                  ت) قلمرو ادبی       (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر واژه های ................ و ...................... سجع متوازی می سازند. جوانمرد که بخورد و بدهد، به از عابد که روزه دارد و بنهد (1 نمره)



تایید

در کدام بیت آرایه ترصیع و در کدام بیت آرایه موازنه دیده می شود؟ چرا؟

الف) ز گرز تو خورشید گریان شود/ ز تیغ تو بهرام بریان شود

ب) ای منوّر به تو، نجوم جمال / ای مقرّر به تو، رسوم کمال (1 نمره)



تایید

در عبارت زیر سجع ها را بیابید و نوع آن را شناسایی کنید. کدام سجع ارزش موسیقایی بیشتری دارد.

الف) تنی چند متفق سیاحت بودند و شریک رنج راحت.    

ب) مُلک بی دین باطل است و دین بی ملک ضایع.

پ) بزرگان گفته اند: دولت، نه به کوشیدن است؛ چاره کم جوشیدن است.

  (2 نمره)



تایید

بیت زیر را تقطیع هجایی کنید

ای ساربان اهسته ران کارام جانم میرود 

وان دل که با خود داشتم با دلستانم میرود

  (2 نمره)



تایید

ارزش موسیقایی جناس حرکتی از دیگر گونه های جناس بیش تر است. درست ○ نادرست ○ (0.5 نمره)



تایید

هر یک از اصطلاحات زیر مربوط به حس و حال حاکم بر فضای کدام یک از شعرهای زیر است؟ «یک مورد اضافی»

«شادی و نشاط درونی، رزمی و کوبنده، غم و اندوه»

الف) زمین آمد از سُمِ اسپان به جوش / به ابر اندر آمد فغان و خروش

ب) زین درد، خون گریست سپهر و ستاره هم / خون گشت، قلبِ لعل و دلِ سنگ خاره هم (1 نمره)



تایید

مکتب ها و سبک های ادبی معمولا محصول چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

دوره سامانی در نثر فارسی از تاریخ ................. تا .................... رواج داشت؟ (0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه در مورد تعیین وزن شعر درست نیست؟

الف) در خط عروضی باید حرکات گذاشته شود. ○

 ب) هجای پایانی مصراع ها همیشه کوتاه است. ○

پ) تقطیع یعنی قطعه قطعه کردن شعر به هجاها و ارکان عروضی. ○   

 ت) حرف مشدّد را دو بار می نویسیم. ○

  (0.5 نمره)



تایید

به توجه به بیت زیر به پرسش ها پاسخ دهید.

«در پیش بی دردان چرا فریاد بی حاصل کنم / گر شکوه ای دارم زدل، با یار صاحب دل کنم»

الف) ردیف را بیابید.

 ب) واژگان قافیه را بنویسید.

پ)  حروف قافیه را بیابید.   

 ت) نوع قاعده قافیه را بنویسید.   

 ث) حرف «روی» چیست؟

  (1.25 نمره)



تایید

با توجه به متن زیر، پاسخ درست را بگزینید.
(مرا بسود و فرو ریخت هر چه دندان بود / نبود دندان، لا بلَ چراغ تابان بود

سپید سیم زده بود و درّ و مرجان بود / ستارۀ سحری بود و قطره باران بود

یکی نماند کنون زان همه، بسود و بریخت / چه نحس بود! همانا که نحس کیوان بود

نه نحس کیوان بود و نه روزگار دراز / چه بود؟ مَنْت بگویم: قضای یزدان بود...

همیشه شاد و ندانستمی که غم چه بود / دلم نشاط و طرب را فراخ میدان بود)

الف) یک واژه کهن در بیت سوم بیابید.

ب) در بیت پنجم  یک آرایه ادبی بیابید.

پ) در این متن واژه های فارسی تقریبا زیادی به کار رفته است که از ویژگی های سبک خراسانی است.  (درست ○ نادرست ○)

ت) در بیت نخست یک تشبیه یافت می شود.    (درست ○ نادرست ○)

ث) قالب شعر غزل است.   (درست ○ نادرست ○)

  (1.25 نمره)



تایید

بیت زیر را از نظر سطح موسیقایی و تناسب های آوایی (واج‌آرایی، واژه‌آرایی، جناس) بررسی کنید.

پیش از اینت بیش از این، اندیشۀ عشّاق بود /

مهرورزی تو با ما شهرۀ آفاق بود (1 نمره)



تایید