زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایانی علوم و فنون ادبی (2) خرداد 1400 به صورت دیجی فرم

نام و نام خانوادگی خود را بنویسید .

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

هر دو اثر مطرح شده در همۀ گزینه ها، متعلّق به یک قرن است به جز گزینۀ ......... (0.5 نمره)



تایید

در کدام گزینه، همۀ اندیشه های ارائه شده، متعلّق به سبک عراقی است ؟ (0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه از مضامین رایج در شعر شاعران عصر صفوی است ؟ (0.5 نمره)



تایید

کدام شاعران، به ترتیب « خلّاق المعانی ثانی » و « معروف ترین شاعر سبک هندی » لقب گرفته اند ؟ (0.5 نمره)



تایید

پس از ظهور شاعران بزرگی نظیر سعدی ، مولانا و حافظ در دورۀ عراقی، به دلیل ..........جایی برای رشد زبان و ادبیات فارسی و ادیبان باقی نماند . (0.5 نمره)



تایید

واژه های کدام گزینه کامل کنندۀ عبارت زیر است ؟

« قالب مسلّط در سبک هندی به ظاهر ............ است امّا قالب حقیقی شعر آن ............. است . »
(0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه دربارۀ قلمرو ادبی نثر در سبک هندی نادرست است ؟ (0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه، از عوامل از بین رفتن مختصات سبکی زبان قدیم در اشعار سبک هندی است ؟ (0.5 نمره)



تایید

پایه های آوایی مصراع اول بیت زیر را مشخص کنید و وزن آن را بنویسید .( بین پایه های آوایی خط تیره یا ویرگول و.... قرار دهید . نیازی به گذاشتن

علامت هجاها نیست .)

« کس به چشمم درنمی آید که گویم مثلِ اوست  /  خود به چشمِ عاشقان صورت نبندد مثلِ دوست » (2 نمره)



تایید

کدام یک از بیت های زیر، دارای نظم همسان دولختی است ؟ پایه های آوایی یک مصراع آن را مشخص کنید و وزن آن را بنویسید .

الف) بازآمدم بازآمدم ، از پیش آن یار آمدم  /  در من نگر ، در من نگر ، بهر تو غمخوار آمدم

ب) بسیار گنه کردیم ، آن بود قضای تو  /  شاید که به ما بخشی ، از روی کرم آن ها (2 نمره)



تایید

وزن بیت های زیر را بنویسید . ( فقط وزن را بنویسید و نیازی به جدا کردن پایه ها نیست . )

الف) روان پرور بود خرّم بهاری  /  که گیری پای سروی دست یاری

ب) دل بُرد و تن درداده ام ، ور می کشد استاده ام  /  کآخر نداند بیش از این ، یا می کشد یا می برد


(2 نمره)



تایید

در بیت زیر،  « تشبیه فشرده » را بیابید و پایه های آن ( مشبه و مشبه به ) را مشخص کنید .

« هیچ شک نیست که روزی اثری خواهد کرد  /  تیر آهی که به وقت سحر انداخته ایم »

(1 نمره)



تایید

در بیت زیر، « مجاز » را بیابید و مفهوم آن را بنویسید .

« سرِ آن ندارد امشب که برآید آفتابی  / چه خیال ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی »

(1 نمره)



تایید

در بیت زیر، « استعاره » را بیابید ؛ نوع آن را مشخص کنید و مفهوم آن را بنویسید .

«تا تو را جای شد ای سرو روان در دل من  /  هیچ کس می نپسندم که به جای تو بود »

(1 نمره)



تایید

در بیت زیر « استعاره » را بیابید ؛ نوع آن را مشخص کنید و آن را بررسی نمایید .

« گر چه من خود ز عدم دل خوش و خندان زادم  /  عشق آموخت مرا شکل دگر خندیدن »

(1 نمره)



تایید

در بیت زیر « کنایه » را بیابید و مفهوم آن را بنویسید .

« به تیغم گر کُشد ، دستش نگیرم  /  وگر تیرم زند منّت پذیرم »

(1 نمره)



تایید

مفهوم کنایه های مشخص شده را بنویسید .

 
الف) دامن هر گل مگیر و گردِ هر بلبل مگرد  /  طالب حسن غریب و معنی بیگانه باش

 

ب) در آن اجاق کهن آتشی نمی سوزد  /  در آن اتاق تهی پر نمی زند مگسی 

  (1 نمره)



تایید

متن زیر را از نظر زیبایی شناسی ( آرایۀ ادبی ) بررسی کنید . ( دو مورد )

 
« فرّاش باد صبا را گفته تا فرش زمرّدین بگسترد و دایۀ ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد . »

  (1 نمره)



تایید

بیت زیر را از نظر مضمون بررسی کنید .

« ریشۀ نخل کهن سال از جوان افزون تر است  /  بیشتر دلبستگی باشد به دنیا پیر را » (1 نمره)



تایید

بیت زیر را از نظر زیبایی شناسی بررسی کنید .( دو مورد )

« با عقل گشتم همسفر یک کوچه راه از بی کسی  /  شد ریشه ریشه دامنم از خار استدلال ها » (1 نمره)



تایید

متن زیر را از کتاب تاریخ عالم آرای عباسی از نظر ویژگی های زبانی نثر این دوره ( قرن های دهم و یازدهم ) بررسی کنید .

« از طبقۀ علّیۀ شعرا که ناظمان مناظم سخن پیرایی و پیرایه بندان سلسلۀ معنی آرایی اند در آن هنگام در اردوی معلّا و ممالک محروسه، شاعران سخنور و

سخنوران بلاغت گستر بی شمار بودند . » (1 نمره)



تایید