زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون درس اول ودوم جامعه‌شناسی 3 به صورت دیجی فرم

سلام با سپاس از همه شما دوستان 
آزمون دارای 20 سوال تستی می باشد 
لطفا با دقت درزمان ارایه شده پاسخ دهید

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 35 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

اولین راه ارتباطی انسان اجتماعی با جهان اطراف خود چیست؟

الف: از طریق حس(دیدن و شنیدن و...)
ب: از طریق نیروی غریزه و عقل

ج: از طریق تجربه اجتماعی و تصویر سازی ذهنی

د: از طریق عقل و تجربه ی شخصی
(1 نمره)



تایید

کدام گزینه در مورد ویژگی های دانش عمومی بشر نادرست است؟

الف: در موقعیت های نا آَشنا، انسان اجتماعی بیشتر متوجه آن میشود.

ب: این دانش بر اساس زندگی اجتماعی و در طول زندگی بشر بدست می آید.

ج: هر انسان اجتماعی آن را به طور خاص و منحصر به فرد در جامعه کسب میکند.

د: میتوان گفت اگر این دانش نباشد، زندگی اجتماعی بشر مختل میشود. (1 نمره)



تایید

چه عاملی زمینه رشد و پیشرفت دانش علمی را به ارمغان می آورد؟

الف: اثبات یا رد دانش عمومی

ب: تلاش های علمی و توجه به رویکردهای آن

ج: تعامل با دانش عمومی

د: شکل گیری مسائل اجتماعی در جامعه (1 نمره)



تایید

گزینه ی مناسب را انتخاب کنید؟ "علوم اجتماعی باشناخت..............، به انسان امکان میدهد که آثار و پدیده های اجتماعی را ....................... کند؟"

الف: پدیده های اجتماعی – کنترل

ب: عوامل اجتماعی – پیش بینی

ج: پدیده های اجتماعی – پیش بینی

د: عوامل اجتماعی – کنترل (1 نمره)



تایید

در مورد کنش آدمی همه گزینه ها به جز گزینه ی .................... صحیح هستند؟

الف)کنش آدمی وابسته به آگاهی است و بدون آگاهی انجام نمیشود.

ب)ما اغلب از آگاهی و دانشی که درباره ی کنشهای خود داریم، غافل هستیم.

ج)دانشی که برای انجام دادن این کارها داریم، اهمیت چندانی ندارد.

د)راه رفتن، تلفن زدن، احوالپرسی  جزو کنشهای انسان است (1 نمره)



تایید

در زمینه فواید علوم طبیعی و علوم اجتماعی کدام گزینه نادرست است؟

الف( موضوع علوم طبیعی پدیده های طبیعی است اما موضوع علوم اجتماعی شناخت پدیده های اجتماعی است.

ب( علوم طبیعی پیش بینی حوادث طبیعی را مشخص میکند اما علوم اجتماعی آثار و پیامدهای پدیده های اجتماعی را پیش بینی میکند.

ج( فناوری حاصل از علوم طبیعی عاملی برای غلبه بر محدودیت های طبیعت است، اما فناوری علوم اجتماعی عامل غلبه بر محدودیت های اجتماعی است.

د( به دلیل آگاهانه و ارادی بودن کنش ها وتنوع آنهاپیش بینی در علوم اجتماعی پیچیده تر از علوم طبیعی است. (1 نمره)



تایید

دانشمندان علوم اجتماعی تالش مکینند ................... جهان اجتماعی را کشف کنند؟

الف( نظم وقواعداجتماعی

ب( پدیده های اجتماعی

ج( ساختارهای اجتماعی

د( ارزشها و هنجارهای اجتماعی (1 نمره)



تایید

در زمینه ی داوری درباره ارزشها و پدیده های اجتماعی در علوم اجتماعی کدام گزینه نادرست است؟

الف( داوری، نقد و اصلاح  ارزشها را انجام میدهد.

ب( داوری، نقد و اصلاح  را دارای نسبیت میداند.

ج( با داوری پدیده های اجتماعی و انتقاد از آنها،فرصت موضع گیری اجتماعی مناسب وصحیحی رافراهم می آورد.

د( فرصت ها و محدودیت ها را به انسان آگاهی میدهد (1 نمره)



تایید

گسترده ترین بخش ذخیره دانشی است که درباره آن کمتر می اندیشیم و بیشتر استفاده می کنیم چه نام دارد؟

الف ) دانش عمومی

ب) ذخیره آگاهی

ج)دانش علمی

د)علم تجربی. (1 نمره)



تایید

۲- در دیدگاه دوم درمورد دانش علمی وعمومی گزینه درست درباره رابطه دانش عمومی و دانش علمی کدام است؟

الف)دانش علمی راه کشف واقعیت و دانش عمومی ، دانش حاصل از زندگی است و مرزهای این دو دانش فرو می پاشد.

ب)دانش عمومی پایه  و اساس هر گونه دانشی از جمله دانش تجربی است و دانشها به کشف و بازخوانی واقعیت نمی پردازند .

ج)دانش علمی ضمن ریشه داشتن در دانش عمومی امکان انتقاد و تصحیح آن را دارد و با تاثیر گذاری بر یکدیگر به مرور متناسب می شوند.

د)دانش عمومی ، دانش موثق و معتبر است اما دانش علمی به دلیل امکان اعتبار یابی به دانش عمومی از اعتبار بیشتری برخوردار است . (1 نمره)



تایید

جهان متجدد کدام علم را دانش علمی محسوب نمی کند ؟ الف ( علم تجربی

ب( علوم وحیانی وعلوم تجربی

ج( علوم عقلی وطبیعی

د( علوم عقلانی  و وحیانی  (1 نمره)



تایید

کدام مورد به انسان کمک می کند تا از دیده ها و شنیده ها و خوانده هایش فراتر می رود ؟

الف( مطالعه و پژوهش 

ب( تفکر وتعقل

ج( مشورت با دیگران

د( استفاده از رسانه ها (1 نمره)



تایید

ویژگی افرادی که دانش علمی دارند در کدام گزینه درست است

الف-امکان تعامل با دیگران –کاربرد برای زندگی اجتماعی-حراست ودفاع از حقایق موجوددر شناخت عمومی

ب-گسترده ترین بخش ذخیره دانشی را دارند-در مورد آن کمتر می اندیشیم –آسیب ها و اشکالاتی را که در شناخت عمومی باشد شناسایی می کند

ج-بالا رفتن آگاهی های مشترک جامعه –توانایی تسلط بر شناخت عمومی-حل مسایل و مشکلات زندگی در جامعه

د-رسیدن به درک عمیق از شناخت عمومی –شناخت اسیب های شناخت عمومی – قدرت حراست و دفاع از حقایق موجود در شناخت عمومی (1 نمره)



تایید

تلاش های علمی عالمان چه نتایجی دارد

1-افزایش ذخیره دانش علمی- غنی شدن دانش عمومی –رشد دانش علمی در جهت حل مشکلات زندگی

2-زمینه پیدایش و رشد علمی نسبت به مسئله جدیدجامعه-افزایش ذخیره دانش عمومی-رشد دانش تجربی

3-حل بحران های اخلاقی,فقرو نابرابری,قانون گریزی-رشد روش های عقلانی ووحیانی-غنی شدن دانش عمومی

4-تفکر در مورد افزایش جمعیت,بررسی مسائل ناامنی در جامعه-بررسی تعارضات پیش آمده درذخیره دانش علمی (1 نمره)



تایید

جوامع برای حل تعارض بوجود آمده میان دانش عمومی و علمی چه راه هایی انتخاب می کنند و جهان متجدد دانش علمی را چگونه تعریف می کند

1-ایجاد ارتباط دو سویه میان دانش عمومی وعلمی_استفاده  از روش های وحیانی-جهان متجدد دانش علمی را بر اساس هویت دنیوی خود تعریف می کند

2-حل تعارضات با شناخت دقیق علمی و تسلط بر دانش عمومی-جهان متجدد دانش علمی را براساس روش عقلانی تعریف می کند

3-حل تعارضات با دست برداشتن از بخشی از ذخیره دانشی به نفع بخشی دیگر و یا طرح ایده های جدید-دانش علمی را محدود و منحصر به دانش تجربی تعریف می کند

4-ایجاد ارتیاط دو سویه میان دانش علمی و دانش عمومی در کنار استفاده از راهکارهای علمی-جهان متجدد دانش علمی را در محدوده علوم تجربی تعریف می کنید

  (1 نمره)



تایید

-به ترتیب هریک از مفاهیم زیر کدام دانش را شامل می شود

بررسی مشکل کاهش یا افزایش جمعیت ،ارتباط  برقرار کردن با دوستان، حل بحران بیکاری

1-دانش علمی-دانش عمومی- دانش علمی

2-دانش علمی-دانش علمی-دانش عمومی

3-دانش عمومی- دانش عمومی-دانش علمی

4-دانش عمومی-دانش علمی- دانش عمومی (1 نمره)



تایید

اگر دیدگاه جهان متجدد مبنی بر اهمیت زیاد علوم تجربی به جوامعی که به علوم عقلانی و وحیانی هم نیز اعتقاد دارند سرایت کند چه تعارضاتی پیش می آید؟

1- ارتباط دو سویه دانش عمومی و علمی قطع می شود-دانش علمی از رشد باز می ماندو دغدغه و توان لازم برای حل مشکلات دانش عمومی را از دست می دهد

2-دانش علمی فقط در جهت علوم عقلی و وحیانی حرکت می کند و علوم تجربی از پیشرفت با زمی ماند در نتیجه جامعه توان حل مشکلات را از دست می دهد

3-بخشی از ذخیره دانشی علوم عقلی به نفع بخشی دیگرعلوم تجربی از پیشرفت با ز می ماندوارتباط دوسویه دانش عمومی و دانش علمی قطع می شود

4-بخشی از ذخیره دانشی به نفع بخش دانش علمی از رشد باز می ماند و جامعه از طرح ایده های جدید مجبور به استفاده برای مشکلات می شود

  (1 نمره)



تایید

گسترده ترین بخش ذخیره دانشی-دانشی همراه با تامل و اندیشه –رسیدن به درک عمیق از جهان اجتماعی-در مورد آن کمتر می اندیشیم

1-دانش علمی-دانش علمی-دانش عمومی- دانش عمومی 
2-دانش عمومی-دانش علمی-دانش علمی – دانش عمومی
 3-دانش عمومی-دانش عمومی دانش علمی-دانش علمی

4-دانش علمی-دانش عمومی-دانش عمومی-دانش علمی
(1 نمره)



تایید

نداشتن آگاهی و دانش عمومی چه نتایجی دارد و چگونه این دانش حاصل می شود

1-زندگی مختل می شود و جهان اجتماعی فرو می ریزد , این دانش حاصل زندگی است

2-انسان به درک عمیق از ذخایر علمی و محیط نمی رسد,باورود به جهان اجتماعی ودر مقابل دیگران می آموزد
 3-اسیب ها و اشکالاتی رادر شناخت عمومی پیدا می کند,حاصل تامل خرد ورزی است

4-قدرت حراست و دفاع از حقایق موجود را در شناخت جامعه ازدست می دهد,به دلیل تکرار و عادت می آموزیم
(1 نمره)



تایید

مراحل ذخیره دانشی یک فرد تنها در کدام گزینه درست تر است

1-برای انجام عمل آگاهی به دست می آورد-محیط را مطالعه می کند-از دانش هایی که عادت او بوده اند بهره می گیرد و در وقت وانرژی خود صرفه جویی می کند

2- برای انجام عمل فکر می کند—آگاهی به دست می آورد-در صورت موفقیت آمیز بودن در دفعات بعد از همان دانش قبلی استفاده می کند

3-برای انجام عمل دانش لازم را کسب می کند-تفکر می کند-از اعمال موفقیت آمیز درس عبرت می گیرد ودر فعالیت های دیگر استفاده می کند

4-برای انجام عمل به دایره عادات خود مراجعه می کند-آگاهی به دست می آورد-از عمل موفقیت آمیز خود به عنوان دانش استفاده می کند (1 نمره)



تایید