زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فلسفه دوازدهم ترم اول_دی ماه 1400 به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم 
اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پردیس 
دبیرستان راستی
پایه دوازدهم 
رشته انسانی 
نام درس: فلسفه
نام معلم: خراسانی
تاریخ امتحان: 4 دی ماه 1400
مدت امتحان: 50 دقیقه 
نوبت صبح




digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱.درستی و نادرستی جملات زیر را مشخص کنید.
۱.وجود، وجه اختصاصی موجودات، و وجه مشترک آن ها ماهیت است.
(0.5 نمره)



تایید

۲.حالت ممکن الوجود مانند ترازویی است که دو کفه ی آن در حالت تعادل قرار دارند و هیچ کفه ای بر دیگری ترجیحی ندارد. (0.5 نمره)



تایید

۳.انسان بر اساس اصل امتناع اجتماع نقیضین درمی یابد که پدیده ها خود به خود به وجود نمی آیند. (0.5 نمره)



تایید

۴.معنای چهارم اتفاق عبارت است از رخ دادن حوادث پیش بینی شده است. (0.5 نمره)



تایید

۵.به عقیده ی ارسطو، حقیقتی که خوب ترین و بهترین است وجود دارد که از همه برتر است و این همان واقعیت الهی است. (0.5 نمره)



تایید

۶. اگر سلسله علت ها بخواهد تا بینهایت پیش رود، یعنی منتهی به علتی نشود که معلول دیگری نباشد(تسلسل علل متناهی) پیش می آید و چنین چیزی هم محال نیست. (0.5 نمره)



تایید

۷. ابن سینا می گوید در دو گزاره ی (انسان حیوان ناطق است) و ( انسان موجود است) حمل (وجود) بر انسان با حمل حیوان ناطق بر انسان تفاوتی ندارد. (0.5 نمره)



تایید

۸. در حال حاضر همه ی اشیایی که موجود اند، (واجب الوجود) هستند اما به واسطه ی علت هایشان، نه به واسطه ی خودشان؛ به عبارت دیگر: این ها ( واجب الوجود بالغیر) هستند. (0.5 نمره)



تایید

۹. با آمدن علت، وجود معلول ضرورت می یابد و موجود می شود؛ این رابطه ی ضرورت بخشی علت به معلول را ( وجوب علی و معلولی) می گویند. (0.5 نمره)



تایید

۱۰.آن دسته از فلاسفه که به خداوند و علت نخستین برای جهان معتقد نیستند، غایت مندی زنجیره ی حوادث را نیز قبول می کنند. (0.5 نمره)



تایید

۱۱.خدا نزد افلاطون یک خدای معین با ویژگی های روشن است و این نظر با چند خدایی یونان تفاوت زیادی ندارد. (0.5 نمره)



تایید

۱۲. واجب الوجود بالذات، همان ذاتی هست که وجود برایش ضرورت ندارد و این ضرورت، از ناحیه ی خود او نیست بلکه از ناحیه ی یک امر بیرونی است. (0.5 نمره)



تایید

۱۳. پر کاربرد ترین مفاهیم میان انسان ها (علت و معلول) هستند. (0.5 نمره)



تایید

۱۴. دیوید هیوم می گوید تداعی علیت چیزی جز یک حالت روانی ناشی از توالی و پشت سر هم آمدن پدیده ها نیست‌. (0.5 نمره)



تایید

۱۵. وقتی می گوییم رابطه ی ماهیت انسان با (وجود) یک رابطه ی وجوبی است، منظور این است که انسان می تواند باشد و می تواند نباشد. (0.5 نمره)



تایید

۱۶.از نظر فارابی وجود دو گونه است: ۱. وجود بی نیاز و غیر وابسته ۲‌. وجود های نیازمند و وابسته (0.5 نمره)



تایید

۱۷. (اتفاق) از کلماتی است که در گفت و گوهای روزمره ی بعضی اقوام و ملل کاربرد دارد. (0.5 نمره)



تایید

۱۸. انسان درک می کند که هر علتی، معلول خاص خودش را پدید می آورد و هر معلولی از علت خاصی صادر می شود و پدید می آید. فیلسوفان این اصل را ( اصل علیت میان علت و معلول) می نامند. (0.5 نمره)



تایید

۱۹. اشیای این جهان واجب الوجود بالغیر هستند. (0.5 نمره)



تایید

۲۰‌. بحث فیلسوف تا وقتی فلسفی است که از روش فلسفه، یعنی استدلال عقلی استفاده کند و نتایج تفکر خود را به صورت استدلالی عرضه نماید. (0.5 نمره)



تایید

۲.گزینه ی صحیح را انتخاب کنید.
۲۱. از میان فیلسوفان غربی ............ برای اثبات وجود خدا، همانند ابن سینا در برهان ............. به اصل مغایرت وجود و ماهیت متوسل می شود.
(0.5 نمره)



تایید

۲۲. موضوعی را که نسبت به محمول وجود، رابطه ی ........... دارد ........... می گویند. (0.5 نمره)



تایید

۲۳. دیوید هیوم یک فیلسوف ......... است و معتقد است اصل علیت را نمی توان از .......... به دست آورد. (0.5 نمره)



تایید

۲۴. از میان فیلسوفان اسلامی، ........... در کتاب ........... سعی کرده تا دو مفهوم ( اتفاق و شانس) را در نظر مردم تصحیح کند. (0.5 نمره)



تایید

۲۵. در نظر کانت، مسئولیت پذیری و اصول اخلاقی تنها در جایی معنا دارد که ....................  (0.5 نمره)



تایید

۲۶. از نظر یک فیلسوف الهی، انسان می تواند از طریق ........... معیار های زندگی معنادار را مشخص کند. (0.5 نمره)



تایید

۲۷. در تاریخ فلسفه ی اسلامی، مسئله ی تمایز هستی و چیستی، نخستین بار توسط ............... مطرح شد. (0.5 نمره)



تایید

۲۸. در کدام قضیه، رابطه، امتناعی است؟ (0.5 نمره)



تایید

۲۹. دانشمندان بر اساس اصل ............ تحقیقات علمی خود را پیگیری می کنند و با قبول اصل ............ می توان برای نظم دقیق جهان پشتوانه ی عقلی قائل شد.  (0.5 نمره)



تایید

۳۰. اگر علت تامه وجود نداشته باشد و اگر فقط علت ناقصه وجود داشته باشد به ترتیب معلول ........... و............ خواهد بود. (0.5 نمره)



تایید

۳۱.کدام فیلسوف برای اثبات وجود خدا به تجربه ی شخصی و درونی انسان از خدا متوسل می شود؟  (0.5 نمره)



تایید

۳۲. نظریه ی فقر وجودی از کیست؟ (0.5 نمره)



تایید

۳۳. از عبارت زیر کدام نتیجه فلسفی به دست می آید؟ 
(ما همواره در اطرافمان، چیز هایی را می یابیم و بر حسب نیاز، از آن ها استفاده می کنیم).
(0.5 نمره)



تایید

۳۴. با گسترش علم بشری درباره ی موجودات ماکروسکوپی،یعنی ............. بسیاری از مسئله های فیلسوفان ............ است. (0.5 نمره)



تایید

۳۵. ............. معتقد بود اصل علیت بدون دخالت تجربه به دست می آید و ............ معتقد بود علیت جزء اصول بدیهی است. (0.5 نمره)



تایید

۳۶.منظور دقیق فیلسوفان معاصر از (زندگی معنادار) چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

۳۷. ابن سینا چه چیزی را عامل بقای ممکنات معرفی می کند؟  (0.5 نمره)



تایید

۳۸. ابن سینا و فارابی می گویند موجوداتی که اکنون موجود شده اند، در ............. و ............. خود، ممکن الوجود هستند. (0.5 نمره)



تایید

۳۹. کرکگور معتقد است که ایمان به خدا ...........  (0.5 نمره)



تایید

۴۰. اگر اصل ........... را انکار کنیم اتفاق به معنای ......... را پذیرفته ایم. (0.5 نمره)



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید