زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی دهم نوبت دوم به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم
دبیرستان حضرت آمنه 
تاریخ 1400/3/19     زمان 80 دقیقه 
آزمون فارسی 1   نوبت دوم 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

١.در عبارت و ابيات زير معني واژه هاي درون كمانك را بنويسيد.
الف.داده تنش بر تن ساحل( يله)
ب.زمانه مرا پتك (ترگ)تو كرد.
پ.جمله عالم زين سبب گمراه شد
كم كسي ز (ابدال)حق آگاه شد
ت.حسودان تنگ نظر و(عنودان)بدگهر وي را به مي و معشوق و لهو و لعب كشيدند.

(1 نمره)



تایید

٢.املاي درست را از داخل كمانك انتخاب كنيد.
كمان را بماليد رستم به چنگ
به (شست/شصت)اندر آورد تير خدنگ

(0.25 نمره)



تایید

٣.در گروه واژگان زير سه نادرستي املايي ديده مي شود آن ها را پيدا كنيد و درستشانرا بنويسيد.
نسيم صبا-اندوه و ترب-بدر و هنين-عنان و سنان-حاذق و ماهر-جزر و مد آب-ضمائم و تأليقات
(1.5 نمره)



تایید

٤.در جمله هاي زير عبارت حذف شده را بيابيد و نوع حذف را مشخص كنيد.
نوميدي را در اميد بسته دان و اميد را در نوميدي.........
(0.5 نمره)



تایید

٥.مطابق الگوي(اسم +مضاف اليه+مضاف اليه)يك گروه اسمي بنويسيد. (0.75 نمره)



تایید

٦.كدام يك تركيب وصفي و كدام يك تركيب اضافي است؟
الف.ماهي دريا
ب.برترين حماسه
(0.5 نمره)



تایید

٧.در جمله زير نقش دستوري واژه ي مشخص شده را بنويسيد.
(ناتانائيل)من به تو (شور و شوقي)خواهم آموخت.
(1 نمره)



تایید

٨.درباره ي كاربرد(را) در بيت زير توضيح دهيد.
هديه ها مي داد هر درويش را
تا بيابد نطق مرغ خويش را
(1 نمره)



تایید

٩.در بيت زبر ضمير متصل را بيابيد و نقش دستوري آن را مشخص كنيد.
ديگر طاقت ديدنم نماند.
(1 نمره)



تایید

١٠.آرايه هاي ادبي عبارات زير را بنويسيد.
الف. ليك چنان خيره و خاموش ماند
كز همه شيرين سخني گوش ماند
ب.به خون گر كشي خاك من دشمن من
بجوشد گل اندر گل از گلشن من
پ. بيد مجنون در تمام عمر سر بالا نكرد
حاصل بي حاصلي نبود به جز شرمندگي
ت.آسمان را ديده ام كه در انتظار سپيده دم مي لرزيد.
(2 نمره)



تایید

١١.مفهوم كنايه هاي زير را بنويسيد.
الف.مرد ميدان بودن:
ب.عنان پيچيدن:
(1 نمره)



تایید

١٢.نويسنده هريك از آثار زير چه كسي است؟
الف.اتاق آبي
ب.شاهنامه
(1 نمره)



تایید

١٣.معني ابيات و عبارات زير را به نثر روان بنويسيد.
الف.خلف صدق نياكان هنرور خود بود.
ب.هماوردت آمد مشو باز جاي
پ.به آورد با او بسنده نبود.
ت.في الجمله نماند از معاصي منكري كه نكرد.
ث.ريش بر مي كند و مي گفت اي دريغ
كافتاب نعمتم شد زير ميغ
ج.من ايراني ام آرمانم شهادت
تجلي هستي است جان كندن من

(4 نمره)



تایید

١٤.در جمله زير نويسنده بر كدام ويژگي هاي اخلاقي تأكيد مي كند؟
اثر غم و شادي پيش مردمان بر خود پيدا مكن.
(0.5 نمره)



تایید

١٥.مولوي در بيت زير آدمي را از چه چيزي برحذر مي دارد؟
چون بسي ابليس آدم روي هست
پس به هر دستي نشايد داد دست

(0.5 نمره)



تایید

١٦.درباره ارتباط محتوايي متن دريادلان صف شكن و اين سروده شفيعي كدكني توضيح دهيد.
حسرت نبرم به خواب آن مرداب
كارام درون دشت شب خفته است
دريايم و نيست باكم از طوفان
دريا همه عمر خوابش آشفته است

(1.5 نمره)



تایید

١٧.در سروده :اي سرزميني كز خاكت /خوشه هاي گندم مي رويد/و پيامبران بر مي خيزند.
الف.كدام سرزمين مورد خطاب است؟
ب.مقصود از مصراع هاي دوم و سوم چيست؟

(1 نمره)



تایید

١٨.جمله "اي كاش عظمت در نگاه تو باشد."را با سروده زير از سهراب سپهري مقايسه كنيد.
"چشم ها را بايد شست،جور ديگر بايد ديد."

(1 نمره)



تایید