زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان نوبت اول علوم و فنون یازدهم انسانی به صورت دیجی فرم

لطفا به سوالات زیر پاسخ مناسب دهید

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد

در هنگام شروع آزمون دوربین فعال میشود



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

دو مورد از دلایل نام گذاری سبک «عراقی» را بیان کنید. (1 نمره)



تایید

توضیح زیر مربوط به کدام کتاب است؟ 
«نجم الدین رازی این کتاب را در بیان سلوک دین و تربیت نفس انسانی نوشت. نثر کتاب گاهی ساده و گاه دارای سجع و موازنه است. علاوه بر این نویسنده در خلال موضوعات کتاب، احادیث، آیات و اشعاری از خود و شاعران دیگر نقل می-کند. این اثر که نثری شیوا، آراسته و دل انگیز دارد، در بین متون عارفانه از مرتبه ای والا برخوردار است.»
(0.25 نمره)



تایید

بازنویسی ملاحسین واعظ کاشفی از نسخۀ قدیمی کلیله و دمنه چه نام داشت؟ (0.25 نمره)



تایید

چهار تن از شاعران و نویسندگان قرن هشتم را نام ببرید. (1 نمره)



تایید

سه مورد از ویژگی های ادبی شعر سبک عراقی را بیان کنید. (1.5 نمره)



تایید

کدام یک از وزن واژه های زیر، معادل  - U U-                 قرار می گیرد؟ (0.25 نمره)



تایید

برای هر یک از موارد زیر، پس از مشخص کردن نشانه های هجایی، وزن واژۀ مناسب بنویسید. 
الف) «ترازو» نشانه های هجایی: ............................ وزن واژه: ............................. 
ب) «سراسیمه» نشانه های هجایی: ............................. وزن واژه: .............................. 
پ) «آتشفشان» نشانه های هجایی: ............................. وزن واژه: ..............................
(1.5 نمره)



تایید

(3 نمره)
دریافت سوال 8



تایید

وزن کدام گزینه از پایه های آوایی همسان تشکیل شده است؟
 1) گفتم مگر به گریه دلش مهربان کنم چون سخت بود در دل سنگش اثر نکرد 
2) غنچه دیدم که از نسیم صبا همچو من دست در گریبان داشت 
3) تا تو را شوری نباشد لذت شیرین چه یابی تا تو را دردی نباشد قدر درمان را چه دانی 
4) بر سر کویش نظاره کن که هزاران یوسف مصری ز قعر چاه برآید
(0.25 نمره)



تایید

دو مورد از راه های مؤثر برای تشخیص وزن را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

وزن مصراع «دم به دم از خون جگر ساغر خونابه کشم» از تکرار کدام وزن واژه ساخته شده است؟ این وزن واژه چند بار در وزن این مصراع تکرار شده است؟ (0.5 نمره)



تایید

درستی یا نادرستی هر یک از موارد زیر را مشخص کنید. 
الف) اگر یکی از چهار رکن تشبیه حذف شود، به آن تشبیه فشرده می گوییم. 
ب) «علاقه»، پیوندی است که میان معنای حقیقی و غیرحقیقی یک واژه وجود دارد.
(0.5 نمره)



تایید

کدام یک از گزینه های زیر، تشبیه اضافی است؟ (0.25 نمره)



تایید

با توجه به جملۀ «مهربانی مانند درخت، ثمربخش است» موارد خواسته شده را انجام دهید. 
الف) ادات تشبیه و وجه شبه را حذف کنید و تشبیه را به صورت یک جملۀ اسنادی که فقط دارای دو رکن اصلی است، بازنویسی کنید. 
 ب) جمله ای را که در مورد (الف) نوشتید، به صورت یک تشبیه اضافی درآورید.
(0.5 نمره)



تایید

در هر یک از موارد زیر، ارکان تشبیه را مشخص کرده و نوع تشبیه را بیان کنید. 
الف) برای قد کشیدن در هوایت
 دلم مثل صنوبرها صبور است 
 ب) گویند روی سرخ تو سعدی که زرد کرد؟
 اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم
(1 نمره)



تایید

در بیت «خروشی برآمد ز دشت و ز شهر /  غم آمد جهان را از آن کار بهر» چند واژه در معنای مجازی به کار رفته اند؟ معنای حقیقی و مجازی هر یک را بنویسید. (2.25 نمره)



تایید

در هر یک از موارد زیر مجاز را مشخص کنید و بنویسید که درواقع چه معنایی مد نظر شاعر بوده است. 
الف) سر آن ندارد امشب که برآید آفتابی /چه خیال ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی 
 ب) از من غمزده دل می طلبد غمزۀ دوست/            دوستان دلبر ما نرگس گویا دارد 
 پ) تمام سایه ها را می کشم بر روزن مهتاب/        حضورم را ز چشم شهر حاشا می کنم امشب
(1.5 نمره)



تایید

با توجه به ویژگی های سبک عراقی، متن زیر را که از گلستان سعدی انتخاب شده از نظر قلمرو زبانی بررسی کنید. 
یکی از حکما پسر را نهی همی کرد از بسیار خوردن؛ که سیری، مردم را رنجور کند. گفت: ای پدر! گرسنگی خلق را بکشد. نشنیده ای که ظریفان گفته اند: به سیری مردن، به که گرسنگی بردن؟ گفت اندازه نگه دار، کُلوا وَاشرَبوا و لاتُسرِفوا 
 نه چندان بخور کز دهانت برآید /نه چندان که از ضعف، جانت برآید
(1 نمره)



تایید

ابیات زیر را که سرودۀ فخرالدین عراقی هستند، بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید.
 ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی
 چه کنم که هست این ها گل باغ آشنایی
 درِ گلسِتان چشمم ز چه رو همیشه باز است؟ 
 به امید آنکه شاید تو به چشم من درآیی 
سرِ برگ گل ندارم، ز چه رو روم به گلشن؟
 که شنیده ام ز گل ها همه بوی بی وفایی

الف) ویژگی های ادبی سبک عراقی را در آن بیابید. 
 ب) دو مورد از ویژگی های فکری آن را بنویسید.
(2 نمره)



تایید

ابیات زیر را که از شاعران سبک عراقی انتخاب شده اند، بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید. 
به خنده گفت که سعدی از این سخن بگریز /کجا روم که به زندان عشق دربندم (سعدی)
خندۀ جام می و زلف گره گیر نگار /ای بسا توبه که چون توبۀ حافظ بشکست (حافظ) 
خواجو برو به چشم تأمل نگاه کن /بر اهل دل که گوشۀ عزلت گزیده اند (خواجوی کرمانی)

 الف) کدام ویژگی ادبی سبک عراقی در هر سه بیت بالا به چشم می آید؟ 
 ب) ویژگی فکری «بی اعتبار بودن دنیا و توجه به امور درونی» در کدام مورد به وضوح دیده می شود؟
(1 نمره)



تایید