زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون کپی از علوم و فنون ادبی 1؛ نوبت دوم دبیرستان علامه طباطبایی در خرداد 1400 به صورت دیجی فرم

دانش آموز گرامی؛ پاسخ ها را به صورت تایپ شده و تنها از طریق همین برنامه ثبت و ارسال نمایید. با تشکّر

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام مدرسه خود را وارد نمایید *



تایید

گزینه ی درست را انتخاب کنید.

الف) ... از نکات ادبی برای شناخت و بررسی و تحلیل متن است.

1 ـ کاربردهای تاریخی دستور         

2 ـ تعیین نوعِ ادبی

3 ـ ترکیب سازی

4 ـ تعیین قالب

ب) آثارِ تألیف شده به چه زبانی، بیشتر آثار دینی زردشتی است؟

1 ـ پهلَوی

2 ـ پارتی

3 ـ اوِستایی

4 ـ فارسی باستان

پ) کدام گزینه از ویژگی های نثر دوره ی غزنوی و سلجوقی است؟

1 ـ کوتاهی جملات

2 ـ حذف افعال به قرینه

3 ـ ایجاز و اختصار در لفظ و معنا

4 ـ بهره گیری کمتر از لغات عربی

ت) چه کسی نثر موزون را به کمال رساند؟

1 ـ سعدی

2 ـ نصرالله مُنشی

3 ـ خواجه عبدالله انصاری

4 ـ ابوالفضل میبدی


(1 نمره)



تایید

رایج ترین انواع شعر فارسی در قرن چهارم و نیمه ی اوّل قرن پنجم کدامند؟ (0.75 نمره)



تایید

ویژگی های شعر سبک خراسانی در قلمرو فکری را ذکر کنید. (سه /3 مورد) (1.5 نمره)



تایید

منظور از نثر فنّی چیست؟ (0.75 نمره)



تایید

کدام بیت زیر، انتقال دهنده ی حالت شادی و نشاط گوینده به خواننده است و کدام یک، منتقل کننده ی اندوه و غم؟

الف) بستند راه مهلت او از چهار سو          تنها نه راه مهلت او، راه چاره هم

ب) ما همه چشمیم و تو نور ای صنَم          چشم بد از روی تو دور ای صنم
(0.5 نمره)



تایید

واژه های زیر را با خطّ عروضی بنویسید.

الف) خورشید

ب) خواهش

پ) خانه

ت) امّا
(1 نمره)



تایید

در کدام واژه ی زیر، حرف «ی» صامت است و در کدام یک، مصوّت؟

الف) فریاد

ب) تردید
(0.5 نمره)



تایید

با توجّه به علامت هجاهای داخل کمانک ( )، کدام واژ ی زیر با حذف همزه تلفّظ شده است و کدام یک بدون حذف همزه؟

الف) شگفت آور ( U ــ U ــ  ــ  )

ب) دل انگیز  ( U ــ  ــ U )
(1 نمره)



تایید

بیت زیر را تقطیع هجایی کنید.

«هر دم از این باغ بَری می رسد          تازه تر از تازه تری می رسد»  
(1.5 نمره)



تایید

با توجّه به بیت «شبِ عاشقان بی دل چه شبی دراز باشد          تو بیا کز اوّل شب، درِ صبح باز باشد»

الف) ردیف کدام است؟

ب) واژه های قافیه را مشخّص کنید.

پ) حروف قافیه را بنویسید.

ت) قافیه، طبق قاعده ی یک است یا قاعده ی دو؟
(1 نمره)



تایید

کدام بیت زیر، ذوقافیتین است و کدام بیت، دارای قافیه ی درونی؟

الف) مُرده بُدَم زنده شدم، گریه بُدَم خنده شدم          دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

ب) طُرفه می دارند یاران، صبر من بر داغ و درد          داغ و دردی کز تو باشد خوش تر است از باغ و وَرد
(0.5 نمره)



تایید

در بیتِ «خیزید و خز آرید که هنگام خزان است          باد خنک از جانب خوارزم وزان است»

الف) تکرار آگاهانه ی مصوّت ..... و صامت های ..... و ..... در غنای موسیقی آن مؤثّر بوده است.

ب) آرایه ی حاصل از این تکرار آگاهانه ی صامت ها یا مصوّت ها چه نامیده می شود؟
(1 نمره)



تایید

در نمونه های زیر، ارکان (پایه های) سجع را بیابید و نوع سجع را بنویسید. (متوازی ـ مطرّف ـ متوازن)

الف) دوستی را که به عمری فرا چنگ آرند، نشاید که به یک دم بیازارند.

ب) مُلک، بی دین باطل است و دین، بی مُلک ضایع.

پ) توانگری به هنر است نه به مال و بزرگی به عقل است نه به سال.
(1.5 نمره)



تایید

کدام بیت زیر، آرایه ی موازنه دارد و کدام یک، آرایه ی ترصیع؟ برای هر مورد دلیل خود را بیان کنید.

الف) ای منوّر به تو نجوم جمال          ای مقرّر به تو رسوم کمال

ب) دل به امید روی او همدم جان نمی شود          جان به هوای کوی او خدمت تن نمی کند
(1.5 نمره)



تایید

در هریک از مثال های زیر، جناس را مشخّص کنید و نوع آن (تام یا همسان، اختلافی، افزایشی، حرکتی) را بنویسید.

الف) در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند، ناز آرند

ب) برادر که در بند خویش است، نه برادر نه خویش است.

پ) نوبهار است در آن کوش که خوش دل باشی          که بسی گُل بدمد باز و تو در گِل باشی

ت) مگذران روز سلامت به ملامت، حافظ          چه توقّع ز جهان گذران می داری 
(2 نمره)



تایید

با توجّه به شعر زیر، به پرسش های مربوط پاسخ دهید.

                    «راست به ماننــــد یکی زلــــــزله          داده تنــش بر تــــن ساحل، یله

                      چشمه ی کوچک چو به آن جا رسید          وان همه هنــــگامه ی دریا بدید

                      خواست کـــز آن ورطه قدم در کشد          خویشـــتن از حادثه برتــر کشد

                      لیک چنان خیـــــره و خاموش ماند          کز همه شیرین سخنی گوش ماند»

الف) قالب شعر مثنوی است یا قطعه؟

ب) دو واژه ی کهن بیابید و بنویسید.

پ) در تشبیه موجود در بیت اوّل، ادات تشبیه و مشبّهٌ به کدامند؟

ت) نوع ادبی شعر، غنایی است یا تعلیمی؟
(2 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید و به پرسش های مربوط پاسخ دهید.

«به زبان، دیگر مگو و به دل دیگر مدار، تا گندم نمای جوفروش نباشی... و اگر غم و شادیت بُوَد، به آن کس گوی که او تیمار غم و شادی تو دارد و به هر نیک و بد، زود شادان و زود اندوهگین مشو 

که این، فعل کودکان باشد.» (قابوس تامه، عنصرالمعالی کیکاووس)

الف) متن، جُزءِ نثرهای دوره ی سامانی است یا دوره ی غزنوی و سلجوقی؟

ب) دو مجموعه کلمه با رابطه ی معنایی تضاد در متن بیابید و بنویسید.

پ) «گندم نمای جوفروش بودن» کنایه از چیست؟

ت) نویسنده، چه رفتاری را کودکانه تلقّی می کند؟
(2 نمره)



تایید