زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون دهم انسانی نوبت دوم به صورت دیجی فرم

دانش آموزان عزیز با دقت به پرسش ها پاسخ دهید. 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱_جاهای خالی را با واژگان مناسب پر کنید‌. 

الف) شیوه ی بیان هر نویسنده یا شاعر..............است.

ب) شعر و نثری که سجع در آن به کار رود............نامیده می شود. 

ج)فرمان ها و نامه های شاهان هخامنشی با خط ........ نوشته می شدند.

د) حماسه ملی ایران و شعر حماسی با .............به اوج رسید.  (2 نمره)



تایید

۲_خواجه عبدالله انصاری نثر موزون را به کمال رساند.  (0.25 نمره)



تایید

۳_منظور از نثر فنی آوردن آرایه های اوبی فراوان،امثال و اشعار گوناگون است.  (0.25 نمره)



تایید

۴_از شعرای معروف سبک خراسانی می توان حافظ و سعدی را نام برد. (0.25 نمره)



تایید

۵_هر چیزی که ذهن ما را به پویایی در آورد فقط شعر است .  (0.25 نمره)



تایید

۶_چه عواملی سبب گسترش زبان و ادبیات فارسی در قرن ۵و۶ شد؟دو مورد را بنویسید. (1 نمره)



تایید

۷_بیت زیر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید . 

کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد  /  یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد.

الف) کدام کلمات ردیف هستند؟ 

ب)کلمات قافیه را بنویسید.

ج)حروف قافیه کدامند؟

د)قاعده ی قافیه را بنویسید.  (1 نمره)



تایید

۸_شعر زیر را از نظر وزن و حس و حال و فضای عاطفی بررسی کنید.

ما همه چشمیم و تو نور ای صنم / چشم بد از روی تو دور ای صنم

روی مپوشان که بهشتی بود/هر که ببیند چو تو حور ای صنم 

  (1 نمره)



تایید

۹_واژه ی( پیام آور ) را یک بار با حذف همزه و یک بار بدون حذف همزه با علامت هجایی آن بنویسید. 



با حذف همزه =



بدون حذف همزه = (1 نمره)



تایید

۱۰_برای کاربرد گوناگون (صامت _ مصوت ) واج /و/  مثال بزنید .

 صامت و =

مصوت و=  (1 نمره)



تایید

۱۱_ بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده ی آن تقطیع کنید سپس هر هجا را با علامت خاص آن بنویسید. 

بخور تا توانی به بازوی خویش /  که سعیت بُوَد در ترازوی خویش (2 نمره)



تایید

۱۲_در ابیات زیر نمونه های واج آرایی و واژه آرایی(تکرار)را مشخص کنید . 

الف ) پیش از اینت بیش از این اندیشه ی عشّاق بود / مهرورزی تو با ما شهره ی آفاق بود. 

ب)پس هستی من ز هستی اوست / تا هستم و هست دارمش دوست.

ج)ما را سری است با تو که گر خلق روزگار / دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم.  (1.5 نمره)



تایید

۱۳_در عبارات زیر سجع ها را بیابید و نوع هر یک را بنویسید. 

الف)متل از بهر آسایش عمر است،نه عمر از بهر گرد کردن مال. 

ب)پشت و پناه سپاه من بود،در دیده ی دشمنان خار و بر روی دوستان خال. 

ج)بزرگان گفته اند دولت نه به کوشیدن است ، چاره  کم جوشیدن است.  (1.5 نمره)



تایید

۱۴_واژه های ..........و .............در عبارت زیر سجع متوازی دارند؟

جوانمرد که بخورد و بدهد ، به از عاید که روزه دارد و بنهد.  (0.5 نمره)



تایید

۱۵_در ابیات زیر جناس و نوع آن را مشخص کنید. 

الف) کفر است در طریقیت ما کینه داشتن/ آیین ماست سینه چو آیینه داشتن.

ب) مکن تا توانی دل خلق ریش/ و گر می کُنی می کَنی بیخ خویش.

ج) پدر با پسر یکدگر را کنار/ گرفتند کرده غم از دل کنار. 


  (1.5 نمره)



تایید

۱۶_بیت زیر موزانه است یا ترصیع؟ چرا؟ 

تیر بلای او را جز دل هدف نباشد / تیغ جفای او را جز جان سپر نباشد.

  (1 نمره)



تایید

۱۷_ابیات زیر را بخوانید و موارد خواسته شده را پاسخ دهید. 

گل بخندید و باغ شد پدرام/ای خوشا این جهان بدین هنگام 

چون بناگوش نیکوان شد باغ/ از گل سیب و از گل بادام

همچو لوح زمرّدین گشته ست/دشت همچو صحیفه ای ز رخام.

که تو را با من ار مناظره ای ست/من به باغ آمدم به باغ خُرام. 

یک مورد قلمرو زبانی =

یک مورد قلمرو ادبی =

یک مورد قلمرو فکری = (3 نمره)



تایید

۱۸_دو مورد از ویژگی های زبانی نثر زیر را بنویسید. 

ای کریمی که بخشنده ی عطایی، و ای حکیمی که پوشنده ی خطایی، و ای صمدی که از ادراک خلق جدایی، و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی ، و ای خالقی که راه نمایی.  (1 نمره)



تایید