زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ادبیات فارسی دهم دی ماه ادغام مجتمع مریم به صورت دیجی فرم

دخترای گل pdf سوال در گروه هست جواب سوالات میتوانید در برگه نوشته برای من بفرستید نام و نام خانوادگی در این جا فراموش نشود 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

قلمرو زبانی (5/7 نمره) 

1 در ابیات و عبارت های زیر، غلط های املایی را مشخص کنید و شکل صحیح هر یک را بنویسید. 1
 1) رنج هیچ کس، زایع مکن و همه کس را به سزا، حق شناس باش. 

 2) فلق، مهرابی که بی تو در آن نماز صبح شهادت گزارده ای. 

 3) از بال و قارب، به زیر آمد.

 4) دلا معاش، چنان کن که گر بلغذد پای فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد
(5.75 نمره)



تایید

2 واژه صحیح را از داخل کمانک، انتخاب کنید.

 1) (قرض – غرض) من دو چیز بود.

 2) پادشاه عالم، خبر که داد، در این قصّه، از حُسن (سیرت – صیرت) او داد. 

3 معنی واژگان مشخص شده را بنویسید. 

 1) به آن کس گوی، که آن تیمار غم و شادی تو دارد.(تیمار)
 2) در حضیض هم، می توان، عزیز بود.(حضیض)

 3) وین بوم مِحنت، از پی آن تا کنار خواب. (محنت)

 4) زین نمط، آن مستی شده از غرور.(نمط)
(1.5 نمره)



تایید

4 معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.

 الف) کتابی که در او داد سخن آرایی، توان داد، ابداع کنیم. (داد)

 ب) عشق، شوری، در نهاد ما نهاد.(نهاد)


 5 نوع حذف را در جملات زیر، مشخص کنید.

 الف) نومیدی را در امید، بسته دان و امید را در نومیدی. 

 ب) نیکو خو، بهتر هزار بار از نیکو رو.
(1 نمره)



تایید

(1.25 نمره)
دریافت سوال 4



تایید

معنای پسوند (ـَ ک) را در واژه های زیر، بنویسید. 5/0

 الف) خورجینَک

 ب) دَمَک


 نقش کلمات مشخص شده را بنویسید. 75/0  

1) همه کس را به سزا، حق شناس باش. 
)همه کس)

 2) چو گفتمش که دلم را نگاه دار، چه گفت؟ 

 ز دست بنده، چه خیزد، خدا نگه دارد نقش 
(بنده ،خدا )

ضمیر متصل « ات» در مصراع « فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد» چیست؟ 25/0
(1.5 نمره)



تایید

10 متن زیر را بخوانید و به سؤالات، پاسخ دهید. 25/1
 گفته اند « نیکوترین»، از بهر آن بود که یوسف صدّیق، وفادار بود. و یعقوب خود او را به صبر، آموزگار بود و زلیخا در عشق و درد او بی قرار بود و اندوه و شادی، در این قصّه بسیار بود. و خبر دهنده از او مَلکِ جبّار بود. مَلکِ تعالی، او را دولت بر دولت، زیادت کرد و مملکت و نبوّت زیادت بر زیادت کرد تا عالمان بدانند که هرگز کید کایدان با خواست خداوند غیب دان برابر نیاید.

 الف) نوع دو حرف « واو» مشخص شده را در عبارت فوق بنویسید. 

 ب) یک واژه دو تلفّظی، پیدا کنید. 

 ج) ترکیب « این قصّه» وصفی است یا اضافی؟  
د) در گروه اسمی « خواست خداوند غیب دان» هسته را مشخص کنید. 
(1.25 نمره)



تایید

قلمرو ادبی (4 نمره)

 11 دو آرایه ادبی در بیت زیر مشخص کنید. 5/0  

چون بدوَم سبزه در آغوش من بوسه زند بر سر و بر دوش من

 12 در عبارت « در بهشت، از هزار گونه نعمت است و در قرآن از هزار گونه پند و حکمت است.»، یک نمونه سجع را نشان دهید.

  در جمله زیر، دو رکن اصلی تشبیه (مشبّه و مشبّه به) را مشخص کنید. « قرآن مانند است به بهشت جاودان. » 

 13 در متن زیر، « عبارت کنایی » را مشخص کرده و مفهوم کتابی آن را بنویسید.

  « صاد معلّم ما بود، کارش نگار نقشه قالی بود و در آن دستی نازک داشت. » 


 14 « مشبّه به» در بیت « گه به دهان بر زده کف، چون صدف
/ گاه چو تیری که رود بر هدف»، کدام است؟

  الف) دهان ب) صدف ج) هدف د) بر زده
(2.25 نمره)



تایید

(1.5 نمره)
دریافت سوال 8



تایید

17 کتاب ارزشمند « سفرنامه» اثر کدام شخصیت زیر است؟ 

 الف) ناصر خسرو ب) محمد بن منور ج) عطار نیشابوری د) سعدی
(0.25 نمره)



تایید

18 ابیات و عبارت های زیر را به نثر ساده و روان برگردانید.
 1) بعد از آنکه حال دنیوی ما نیک شده بود، روزی به در آن گرمابه شدیم.

 2) به زبان دیگر مگو و به دل، دیگر مدار.

 3) صبا بر آن سر زلف، از دل مرا بینی ز روی لطف بگویش که جا نگه دارد

 4) ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن تأثیر اختران شما نیز بگذرد

 5) هرگز کید کایدان با خواست خداوند غیب دان برابر نیاید.

 6) مکاری از ما سی دینار مغربی می خواست و هیچ چاره ندانستیم. 

 7) ابر زمن حاصل سرمایه شد باغ زمن صاحب پیرایه شد

 8) وسعتی نداشت که حال مرا، مرمّتی کند.
(4 نمره)



تایید

19 مفهوم عبارت « گندم نمای جو فروش مباش» را بنویسید.

 20 در درس پاسداری از حقیقت، شاعر چه نوع مرگی را، غبطه بزرگ بزرگان می داند؟ 

21 در بیت زیر، مقصود از « رمه » و « چوپان » چیست؟  
ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع این گرگی شبان شما نیز بگذرد 

22 در درس « مهر وفا » حافظ، شرط وفاداری معشوق را در چه می داند؟ 
(2 نمره)



تایید

23 به چه دلیل نویسنده، معتقد است که « مَثَل قرآن، مَثَل آب روان» است؟ 

24 مفهوم عبارت زیر را به نثر روان بنویسید. « چون بر رقعه من، اطلاع یابد، قیاس کند که مرا اهلیت چیست؟»

 25 در درس کلاس نقاشی، از نظر نویسنده، کلاس در مقایسه با زنگ های دیگر چه ویژگی هایی داشت؟

 26 درباره ارتباط معنوی دو عبارت زیر، توضیح دهید. - الصَبر مِفتاحُ الفَرَج. - یعقوب، خود او را به صبر، آموزگار بود.
(2.5 نمره)



تایید