زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون اصول به صورت دیجی فرم

digiform
digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره طلبگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام استاد خود را وارد نمایید *



تایید

پرسش 1. کدامیک از گزینه‌های ستون «ب» را برای تکمیل هر یک از گزینه‌های ستون «الف» بر می‌گزینید؟ 

ستون «الف»                                                                                                                 ستون «ب»

1. به «حجیت ظهور»، اصالت ظهور نیز می‌گویند، زیرا ...                           أ. لحاظ معنای لغوی نزدیک به لفظ است.

2. هنگام تفسیر دلیل لفظی ...                                                                 ب. حجیت ظهور را برای تفسیر دلیل لفظی اصل قرار می‌دهد.

3. هنگامی که لفظ دارای یک معنا از گوینده شنیده شود، ...                    ج. طبق قاعده عمومی آن لفظ بر همان معنای یگانه حمل می‌شود.

4. در دلیل مجمل، ...                                                                                د. مهم‌ترین نکته کشف معنایی است که گوینده از معنا اراده کرده است.  
                                                                                                                
                                                                                                                ه. تطبیق قاعده حجیت ظهور ممکن نیست.



     

(1 نمره)



تایید

پرسش 2. آیا اجماع یا شهرت به صورت مطلق دلالت بر شرعی بودن دلیل و صدورش از معصوم می‌کند؟ چرا؟ (1 نمره)



تایید

پرسش 3. با توجه به آیه «یا أیها الذین آمنوا إن جاءکم بنبأٍ فتبیّنوا» و جایگاه آن در دانش اصول: 

یک. کدام گزینه را برای پر کردن جای خالی در جمله «برای اثبات ... از این آیه استفاده می‌شود» درست می‌دانید؟

أ. حجیت خبر واحد ثقه

ب. عدم حجیت خبر واحد ثقه

ج. حجیت خبر واحد ثقه در صورت جست‌وجو

د. وجوب جست‌وجو در صورت شک در خبر واحد ثقه

 

دو. گزینه نادرست را بیابید:

أ. سیره متشرعه، رفتار عمومی دینداران در عصر معصومان‰ است.

ب. حجیت سیره متشرعه به قطع‌آور بودن یا نبودن آن بستگی ندارد.

ج. اگر وضو با آب غصبی را آینه واقع خارجی بدانیم، نمی‌تواند هم واجب باشد و هم حرام.

د. رابطه احکام شرعی برای عقل قابل درک است.

  (1 نمره)



تایید

پرسش4. در عبارت «السیرة العقلائیة فمردها إلی میل عام یوجد عند العقلاء نحو سلوک معین، لا کنتیجة لبیان شرعی، ... و لأجل هذا لایقتصر المیل العام الذی تعبر عنه السیرة العقلائیة علی نطاق المتدینین خاصة؛ لأن الدین لم یکن من عوامل هذا المیل.»: 

 أ. نقش و اعراب دقیق واژگان ذیل را بنویسید: العقلائیة، المیل، السیرة در «تعبر عنه السیرة العقلائیة»، عوامل

ب. عبارت «لا کنتیجة لبیان شرعی» دقیقا می‌خواهد از چه سخن بگوید و چه موردی را خارج کند؟ (1 نمره)



تایید

پرسش 5. پاسخ سؤال‌های ذیل را با انتخاب «بله یا خیر» و دلیل بنویسید. 3 نمره: هر مورد 5/0 نمره

أ. آیا در بیع ربوی، فروشنده مالک پول و خریدار مالک کالا نخواهد بود؟


ب. مسلمانی که در یک روز از ماه رمضان به سفر رفته و روزه‌ نگرفته است، اگر روز عید فطر را به نیت همان روز روزه بگیرد، آیا از او پذیرفته می‌شود و تکلیف آن روز ساقط می‌گردد؟ 


ج. یکی از شرایط وجوب روزه، سلامتی است. آیا واجب است مکلف مراقب خودش باشد تا بتواند این واجب را انجام دهد؟ اگر چنین نکرد و بیمار شد، آیا مرتکب حرام شده است؟


د. برای نماز باید وضو گرفت. در حالی که مکلف این را می‌داند و می‌تواند وضو بگیرد، اگر آن را ترک کند و نماز بخواند، آیا از وی پذیرفته می‌شود؟

 

ه. آیا شهید صدر، نظر دارد که در صورت مجهول بودن حکم، باید در عمل احتیاط کرد؟ «بله» یا «خیر» را با انقلاب قاعده عملی چگونه توجیه می‌کنید؟

 

و. آیا علم اجمالی حجت است؟ پاسخ را در دو نمونه ذیل تحلیل کنید:

 

یک. علم اجمالی به وجوب نماز در ظهر روز جمعه

 

دو. علم اجمالی به غصبی بودن دو مکان برای نماز (3 نمره)



تایید

پرسش6. دقیق و کامل توضیح دهید در صورت تعارض دو اصل عملی استصحاب و برائت، کدام مقدم می‌شود؟ چرا؟  (1 نمره)



تایید