زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون مرحله هشتم بینش مطهر اصفهان به صورت دیجی فرم

لطفا سوالات در حد امکان، کامل و در عین حال مختصر، پاسخ داده شوند. 
مهلت پاسخگویی به سوالات آزمون، تا پایان فروردین ماه 1401 می‌باشد. 
با تشکر 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

نام معلم خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

یکی از شبهاتی که از سوی برخی از روشنفکران معاصر مطرح شده، این است که: در عصر خاتمیت قوه عقلانیت انسان، به مرحله بلوغ رسیده و از حالت بالقوه به حالت بالفعل درآمده است، از این رو انسان می‌تواند با به کارگیری عقل خود به عنوان جایگزینی برای سایر منابع شناخت دینی از جمله، نقل، به سعادت نایل شود، بر مبنای ربط و نسبت میان مباحث کتاب انسان شناسی اسلامی با کتاب پایان پیامبری و کتاب سیره نبوی و سایر کتب سیره، به این شبهه پاسخ دهید. 



تایید

انسان را از منظر شهید مطهری بر مبنای بینش ( ادراک) و گرایش، تعریف کنید. تفاوت‌های میان انسان و حیوان در سطوح مختلف بینشی و گرایشی را با ذکر مثال، تبیین و ربط و نسبت میان حیوانیت انسان و انسانیت او را بیان بفرمایید. 



تایید

همه مکاتب اهدافی را معین کرده‌اند و برای نیل به اهداف خودشان، الگوهایی را تحت عنوان انسان کامل مطرح کرده‌اند، دیدگاه‌های مختلف در مورد انسان کامل را تبیین نمایید. رویکرد اسلام به کدام‌یک از رهیافت‌های مذکور نزدیک‌تر است؟ 

( بیان ۴ مورد از دیدگاه‌ها کافی است. )



تایید

از دیدگاه مرحوم آیت الله شاه آبادی، مهمترین گزینه فطری عبارتست از: درد کمال مطلق داشتن، بنابراین انسان کامل دوسویه است، از یک سو، از فطرت تغییرناپذیر برخوردار است و از سوی دیگر بی‌نهایت است. دشواری بحث نیز همین‌جاست. ارتباط میان فطرت و انسان کامل را بیان کنید. 



تایید

مبحث هدف زندگی ( در کتاب آزادی بندگی ) را با تعریف و شاخصه‏‌های انسان کامل تطبیق دهید.



تایید

در انسان شناسی اسلامی از دیدگاه شهید مطهری، معنا و مفهوم فطرت را به طور کامل تبیین نمایید. ارتباط میان فطرت با مفاهیم ذیل را بیان نمایید.

 

الف) تفاوت میان فطرت با طبیعت و غریزه را تبیین نمایید.

ب) آیا فطرت همان سرشت است؟ وجه تمایز و وجه تشابه این دو مفهوم را تبیین نمایید. 



تایید

آیا قائل شدن به نظریه فطرت، به معنای سلب اراده و اختیار و انتخاب گری در انسان نیست؟ 

آیا اعتقاد به وجود فطرت در انسان در واقع به معنای نفی کردن والاترین ارزش و فضیلت انسان که آزادی اراده در کسب فضائل انسانی و عالی است، نمی‌باشد؟ توضیح دهید. 



تایید