زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان نوبت اوّل فارسی (2)/ پایه‌ی یازدهم/ دبیرستان شاهد امام مهدی (عج) به صورت دیجی فرم

با نام و یاد خدا آزمون را آغاز کنید. پاسخ سؤالات را زیر هر پرسش تایپ کنید. اگر پرسشی دارای چند بخش تفکیک‌شده است، پاسخ‌ها را به صورت تفکیک‌شده زیر آن پرسش تایپ کنید؛ به این معنا که پاسخ‌ها را در قسمت مربوطه به گونه‌ای تایپ کنید که مشخّص باشد هر پاسخ مربوط به کدام بخش از پرسش است. در طول آزمون به هیچ وجه از دکمه‌های پایین تلفن همراه استفاده نکنید و عمدا یا سهوا از سامانه‌ی آزمون خارج نشوید؛ زیرا ممکن است صفحه‌ی آزمون بسته شود و امکان بازگشت برای شما وجود نداشته‌باشد. با پاسخ به هر پرسش امکان بازگشت وجود ندارد. در طول آزمون همواره به زمان باقی‌مانده توجّه داشته‌باشید و پیش از اتمام زمان آزمون، امتحان را تمام کنید و پاسخ‌های خود را ثبت کنید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

در جمله‌ی «خواجه عبدالکریم، خادم خاص شیخ ما، ابوسعید، بود» کدام یک از نقش‌های تبعی وجود دارد؟ (0.25 نمره)



تایید

مصراع «به حرص ار شربتی خوردم مگیر از من که بد کردم» چند جمله دارد؟ (0.25 نمره)



تایید

نوع و معنای «را» در عبارت «و او آغاجی خادم را گفت...» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

در عبارت «آنکه از جمال عقل محجوب است، خود به نزدیک اهل بصیرت معذور باشد» سجع و نوع آن را مشخّص کنید. (0.5 نمره)



تایید

معنی بیت «بخور تا توانی به بازوی خویش/ که سعیت بود در ترازوی خویش» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید.
الف) مرصاد العباد:
ب) اسرار التوحید:
ج) غزلیات شمس:
د) تحفه الاحرار:
(1 نمره)



تایید

بیت «در آن تاریک شب می‌گشت پنهان/ فروغ خرگه خوارزمشاهی» اشاره به چه نکته‌ای دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه از نظر نوع ترکیب (اضافی و وصفی) با بقیه متفاوت است؟ (0.25 نمره)



تایید

جملات زیر را معنی کنید.
«سراچه‌ی ذهنم آماس می‌کرد. بیشتر بر فوران تخیّل راه می‌رفتم و لکّه می‌دویدم».
(0.75 نمره)



تایید

معنی بیت «کز عشق به غایتی رسانم/ کاو ماند اگرچه من نمانم» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

معنی بیت «گر من نظری به سنگ بر بگمارم/ از سگ دلی سوخته بیرون آرم» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

نقش دستوری واژه‌های مشخّص شده را بنویسید.
الف) به رود سند می‌غلتید بر هم/ ز امواج گران «کوه» از پی کوه.
ب) سرود و تئاتر در آسایشگاه «ممنوع» است.
(0.5 نمره)



تایید

نام دیگر قالب شعری دوبیتی پیوسته چیست؟ (0.25 نمره)



تایید

در گروه واژه‌های زیر، کلمات با هم چه رابطه و نسبتی دارند؟
الف) تند و مزه:
ب) تند و کند:
ج) تند و سریع:
د) تند و شور:
(1 نمره)



تایید

اجزای بیت زیر را بر اساس شیوه‌ی عادی مرتب کنید.
برداشته دل ز کار او بخت/ درماند پدر به کار او سخت
(0.5 نمره)



تایید

در بیت «میان موج می‌رقصید در آب/ به رقص مرگ، اخترهای انبوه» کدام آرایه‌ی ادبی مشاهده می‌شود؟ (0.25 نمره)



تایید

بیت زیر را بخوانید و به سؤالات پاسخ دهید.
«بروید ای حریفان بکشید یار ما را/ به من آورید آخر صنم گریزپا را»
الف) منظور از حریفان چه کسانی هستند؟
ب) منظور از صنم گریزپا چه کسی است؟
(0.5 نمره)



تایید

نوع واو را در نمونه‌های زیر مشخّص کنید.
الف) از عمر من آنچه هست بر جای/ بستان و به عمر لیلی افزای
ب) توده‌های دود و آتش با آخرین حلقه‌های شب در می‌آمیختند.
(0.5 نمره)



تایید

بیت «کدام دانه فرورفت در زمین که نرست/ چرا به دانه‌ی انسانت این گمان باشد؟» اشاره به چه واقعه‌ای دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه در مورد آرایه‌های بیت «به ترانه‌های شیرین، به بهانه‌های زرین/ بکشید سوی خانه مه خوب خوش‌لقا را» درست است؟ (0.5 نمره)



تایید

معنی واژه‌های مشخّص شده را بنویسید.
الف) به مغرب «سینه‌مالان» قرص خورشید/ نهان می‌گشت پشت کوهساران.
ب) نه بیگانه «تیمار» خوردش نه دوست.
ج) آن را از نظر «خازنان» پنهان داشته‌بود.
د) هر روز «خنیده‌نام‌تر» گشت.
ه) اندک مایه «ضیعتی» دارند.
و) فکر حمله‌ی روس «بختک‌وار» روی دربار چنبره زده‌بود.
ز) بکشید سوی خانه مه خوب «خوش‌لقا» را.
ح) این شیخ همیشه «شاب» مهر یک پرستار را دارد.
(2 نمره)



تایید

جمله‌ی «شاگردان به مولانا اینگونه خبر دادند» را مجهول کنید. (0.5 نمره)



تایید

مفهوم جمله‌ی «توده‌های دود و آتش و گرد و غبار با آخرین حلقه‌های شب در آمیختند» در کدام گزینه آمده‌است؟ (0.5 نمره)



تایید

آرایه‌ی متناقض‌نما (پارادوکس) را در بیت «از این سد روان در دیده‌ی شاه/ ز هر موجی هزاران نیش می‌رفت» پیدا کنید. (0.5 نمره)



تایید

در بیت «نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست/ چو چنگش رگ و استخوان ماند و پوست» کلمات قافیه چه آرایه‌ای دارند؟ نوع آن را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

مشبه و مشبه‌به را در مصراع «مینداز خود را چو روباه شل» مشخّص کنید. (0.5 نمره)



تایید

برای کلمه‌ی مشخّص شده دو هم‌خانواده بنویسید.
جمله در آب و گل آدم «دفین» کردند.
(0.5 نمره)



تایید

عبارت زیر را بخوانید و به سؤالات پاسخ دهید.
«گفت: زندگانی خداوند دراز باد؛ حال خلیفه دیگر است که او خداوند ولایت است و خواجه با امیر محمود به غزوها بوده‌است».
الف) منظور از خداوند (زندگانی خداوند دراز باد) چه کسی است؟
ب) منظور از خلیفه چه کسی است؟
ج) منظور از خواجه چه کسی است؟
(0.75 نمره)



تایید

با توجه به جمله‌ی «کسی شکفتن صبحی چنین را باور نداشت»، ترکیب «شکفتن صبح» چه نوع ترکیبی است؟ (0.5 نمره)



تایید

شاخص را در جمله‌ی زیر مشخّص کنید.
حضرت امام علی (ع) می‌فرماید: ای جوینده‌ی دانش! برای دانشمند سه نشانه است؛ دانش، بردباری و سکوت.
(0.5 نمره)



تایید

عبارت زیر را بخوانید و به سؤالات پاسخ دهید.
«این مرد بزرگ و دبیر کافی، به نشاط قلم درنهاد».
الف) قلم درنهاد کنایه از چیست؟
ب) واژه‌ی دبیر در این جمله به چه معناست؟
ج) واژه‌ی کافی در این جمله به چه معناست؟
د) نهاد جمله کدام شخصیّت است؟
(1 نمره)



تایید

معنی مصراع «زنخدان فروبرد چندی به جیب» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

نقش دستوری ضمیر«م» در مصراع «آزاد کن از بلای عشقم» چیست؟
(0.25 نمره)



تایید

واژه‌ی درست از نظر املایی را مشخّص کنید.
الف) بانگ و هزاهز و غریو (خواست/ خاست).
ب) هم (خطواتش/ ختواطش/ ختواتش) متقارب به هم... .
ج) عباس میرزا تبریز را به (مبدء/ مبدأ/ مبدع) تهران ترک کرد.
د) ابلیس (پرطلبیس/ پر تلبیس) گرد او طواف کرد.
(1 نمره)



تایید

در جمله‌ی «امیر از آن جهان آمده به خیمه فرود آمد» کدام آرایه‌ی ادبی وجود دارد؟ (0.5 نمره)



تایید