زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی یازدهم به صورت دیجی فرم

مرا زهره آن نیست که نامت را به زبان آرم/ در تو می نگرم و می میرم. (حسین منزوی)

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

قلمرو زبانی(7)
1-معناي واژگان داخل پرانتز را بنويسد.
  -خيال مي كردم عينك مثل (تعليمي) و كروات است.
– و صياد پيش آمد و (جال) بركشيد
- به سوي (هژبر) ژيان كرد روی 
- هم آنگه (يكايك) ز درگاه شاه 
- اين شيخ هميشه (شاب) معلم اول است . 
– به من آوريد آخر (صنم) گريز پا را 
(1.5 نمره)



تایید

2 -املای نادرست واژگان را بيابيد و درست آن را بنويسيد. الف - هر عصب و فكر به منبع بي شاعبهة ايمان وصل بود و من براي اين خاله به منضلة فرزند بودم. ب- مي دانم كه احمال جانب من جايز نشمري و صقت دوستان به كرم عهد تو بيفزايد. (1 نمره)



تایید

3 -واژگان درست را از داخل كمانك انتخاب كنيد. ( الف- حال (صواب – ثواب ) آن باشد كه جمله به طريق تعاون قوتي كنيد. ب- هر چه را كه ديد دانست كه چيست، اما چون به دل رسيد دل را به (مثال - مسال) كوشكي يافت (0.5 نمره)



تایید

4 -در جمله «هر نفسي را دو نعمت است.» يك گروه اسمي بيابيد و هسته و وابسه را مشخص كنيد. (0.5 نمره)



تایید

5 -با توجه به متن به سؤالات پاسخ دهيد. " در اين سفر، شاهزاده را فرزانه مردي همراهي مي كرد و او كسي جز ميرزا عيسي قائم مقام نبود. عباس ميرزا ،شاهزاده نوجوان، وي را نه تنها وزير خردمند بلكه مرشد و پدر روحاني خود مي دانست. الف- در عبارت بالا يك نقش تبعي بيابيد و بنويسيد. 25/  ب- نوع « واو » عطف و ربط را در جمله اول مشخص كنيد.25/ (ج- نقش كلمات مشخص شده در متن را بنويسيد.5/  د- يك تركيب وصفي و يك تركيب اضافي در متن بيابيد و بنويسيد. 5/ ( ه- كدام واژه شاخص است ؟ 25/  و- يك صفت نسبي در متن بيابيد و بنويسيد. 25/ (2 نمره)



تایید

6 -هر يك از واژگان " نوند ، كينه" در گذر زمان مشمول چه وضعيتي شدند؟  (0.5 نمره)



تایید

7ـ برای فعل «می جویم» صفت فاعلی و صفت لیاقت بنویسید. (1 نمره)



تایید

ب- قلمرو ادبي (5 نمره) 8-بارزترين آراية ادبي هر بيت را بنويسيد.  
الف- درفشان لاله در وي چون چراغي                               و ليك از دود او بر جانش داغي
 ب- ما به فلك بوده ايم، يار ملك بوده ايم                 باز همان جا رويم جمله كه آن شهر ماست
(0.5 نمره)



تایید

9 -در متن زير كنايه را بيابيد و مفهوم آن را بنويسيد.   مهمان داري ما پايان نداشت، خدايش بيامرزد، پدرم دريا دل بود؛ در لاتي كار شاهان را مي كرد. (0.5 نمره)



تایید

10-با توجه به شعر "از شعله / به خاطر روشنايي اش سپاسگزاري كن / اما چراغدان را هم / كه هميشه صبورانه در سايه مي ايستد / از ياد مبر» الف – كدام واژگان آرايه تشخيص دارند ؟ ب- چراغدان در چه مفهوم نماديني به كار رفته؟ (0.5 نمره)



تایید

1 -بيت " همان كاوه، آن بر سر نيزه كرد// همان گه ز بازار برخاست گرد " کدام ویژگی حماسه را نقل می کند؟ (0.5 نمره)



تایید

2 -در عبارت زير بهره گيري از كدام آرايه ادبي بر زيبايي سخن افزوده است ؟  " در ايران آن روز دو دربار بود ، دربار رزم و دربار بزم ؛ بزم پدر ، رزم پسر! " (0.5 نمره)



تایید

13 -وزن كدام قالب شعري معادل " لا حول و لا قوة الا باالله " است ؟  ( الف) رباعي                              ب)دو بيتي                            ج)چهار پاره                            د ) غزل (0.5 نمره)



تایید

14 ـ  اضافه های تشبیهی را در ابیات زیر بیابید.
دست از مس وجود چو مردان ره بشوی                  تا کیمیای عشق باببی و زر شوی
در ان دریای خون در قرص خورشید                              غروب افتاب خویشتن دید
(1 نمره)



تایید

15ـ در کدام بیت هم تشبیه و هم استعاره به کار رفته است؟
الف ـ که ناگاه عمرو ان سپهر نبرد                                              برانگیخت ابرش برافشاند گرد
ب ـ چو آن آهنین کوه آمد  به دشت                                          همه رزمگه کوه فولاد گشت
ج ـ به جز بازوی دین و شیر خدا                                                 که شد طالب رزم ان اژدها؟
 د ـ به سوی هژبر ژیان کرد روی                                           به پیشش برآمد شه جنگجوی
(1 نمره)



تایید

ج- قلمرو فكري (8 نمره)16 - اشعار و عبارات زير را به نثر روان بازگردانيد .  - كبوتران فرمان او نگاه داشتند و جمله بنشستند و آن موش را زبرا نام بود، با دهاي تمام و خرد بسيار، و گرم و سرد روزگار ديده.75/ -همي رفت منزل به منزل چو باد// سري پر ز كينه، دلي پر ز داد 5/ -گفتند به اتفاق يك سر// كز كعبه گشاده گردد اين در 5/  -سعدي كه انعطاف جادوگرانه اي دارد، آنقدر خود را خم مي كرد كه به قدر فهم ناچيز كودكانه من برسد.5/  - و اين حادثه ي بزرگ و صعب كه افتاد و سلامت كه به آن مقرون شد و مثال داد تا هزار هزار درم به مستحقان و درويشان دهند. 75/  - هر نفس اواز عشق می رسد از چپ و راست// ما به فلک می رویم عزم تماشا که راست 5/ -اي كعبه به داغ ماتمت، نيلي پوش // و ز تشنگي ات، فرات در جوش و خروش 5/ (4 نمره)



تایید

17 -با توجه به بيت " خروشيد و برجست لرزان ز جاي//  بدريد و بسپرد محضر به پاي" بنويسيد.  الف – فعل "بسپرد "در چه معنايي است ؟ ب- اين بيت شرح حال چه كسي است ؟

(1 نمره)



تایید

18 -اين بخش از سروده گوته بيانگر چه ديدگاهي است؟ " و تو شكر خدا كن به هنگام رنج / و شكر او كن به وقت رستن از رنج  (0.5 نمره)



تایید

 19ـ منظور از عبارت «شرق از ان خدا/ غرب از ان خدا/ و همه سرزمین های شمال و جنوب/ آسوده در دستان خداست» چیست؟

  (0.5 نمره)



تایید

20 ـ منظور از جمله « سراچه ذهنم آماس می کرد» چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

21 -كنايه قسمت داخل کمانک را معني كنيد ؟  " ز هر كشوري مهتران را بخواست                                    كه در پادشاهي (كند پشت راست) " (0.5 نمره)



تایید

22 –زاويه ديد در عبارت داستاني زير چيست ؟  آه هرگز فراموش نمي كنم،براي من لحظه عجيبي بود همين كه عينك به چشم من رسيد ،ناگهان دنيا برايم تغيير كرد؛همه چيز برايم عوض شد. (0.5 نمره)



تایید

23ـ شاعر در بیت زیر چگونه انسانی را ستایش می کند؟
بخور تا توانی به بازوی خویش// که سعیت بود در  ترازوی خویش
(0.5 نمره)



تایید

نمره تشویقی
مصرع پایانی رباعی زیر را حدس بزنید.
کی باشد و کی باشد و کی باشد و کی                         می باشد و می باشد و می باشد و می
من باشم و من باشم و من باشم و من                         .............................................
(0.5 نمره)



تایید