زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فنون 1 به صورت دیجی فرم

وخدایی که در این نزدیکی ست

راستی کن که راستان رستند 

در جهان راستان قوی دستند

دخترم، «گر قلوه سنگ های ته جوی نبود،ترنم زیبای آب را چگونه می شنیدیم؟ واگر سختی های زندگی نبود،چگونه خوبی های آن را حس می کردیم.»  سربلند باشید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

الف) تاریخ ادبیات و سبک شناسی:4نمره

۱-جاهای خالی را با کلمات مناسب پر نمایید.

 الف-شعر غنایی با دو شاعر مشهور ،...................... و شهید بلخی ، قوّت و استحکام یافت.
(0.25 نمره)



تایید

ب-............ به دستور منصور بن نوح سامانی کتاب................ را به فارسی برگرداند. (0.5 نمره)



تایید

پ-............. در ابتدا قصیده ای تمام و کمال را در موضوع اندرزی تعلیمی سرود. (0.25 نمره)



تایید

ج-موضوع کتاب شاهنامه ابومنصوری.................است. (0.25 نمره)



تایید

۲-یکی از ویژگی های شعر فارسی در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم ، و یکی از ویژگی های نثر این دوره را بنویسید. (1 نمره)



تایید

۳-در ایران پیش از اسلام آثار فرهنگی-ادبی چگونه حفظ میشد؟ با ذکر مثال (0.75 نمره)



تایید

۴-مهمترین دوره تمدن اسلامی در زمان کدام دولت و پایتخت فرهنگی کدام شهر بوده است؟ (0.5 نمره)



تایید

۵-کدام دانشمندان در دوره طلایی روح ایرانی درخشیدند؟ (0.5 نمره)



تایید

ب) موسیقی شعر: 6نمره

 ۱- در واژه «داروغه» فقط تعداد واج ها را بنویسید و سپس مصوت های آن را مشخص کنید
(1 نمره)



تایید

۲-برای هر یک از الگوهای هجایی زیر مثالی بنویسید.

الف) صامت + مصوت بلند

 ب) صامت + مصوت کوتاه + صامت
(0.5 نمره)



تایید

۳-.شعر زیر را هجابندی کنید و سپس علامت های هر هجا را در زیر آن قرار دهید.

بخور تا توانی به بازوی خویش/ که سعیت بُود در ترازوی خویش
(2 نمره)



تایید

۴- هریک از موارد ذکر شده مربوط به یکی از بیت های زیر می باشد. آن را درمقابل بیت بنویسید(یک مورد اضافه است)

شادی و نشاط درونی - سنگین و رسمی- تکرار منظم موسیقی-کوبنده و حماسی - غم و اندوه  

الف) چو برخاست از دشت گَردِ سپاه / کس آمد بر رستم از دیدگاه 

 ب) گفت که سرمست نه ای،رو که از این دست نه ای/رفتم و سرمست شدم وزطرب آکنده شدم 

پ)چون نخواهی کت زدیگر کس جگر خسته شود/دیگران را خیره خیره دل چرا باید خلید

 ج) بر سر زدند از الم زاده بتول /تنها همین نه مریم و هاجر که ساره هم
(1 نمره)



تایید

۵- «ن» در کدام گزینه بعد از مصوت بلند نیامده است؟
  
(0.25 نمره)



تایید

۶-برای کلمه «نامور» یک کلمه ی هم وزن بنویسید و علائم هجایی آن را نیز مشخص کنید. (0.75 نمره)



تایید

۷-وزن،ادراکی است که از.............. حاصل می شود؛وسیله ادراک وزن،..............ماست (0.5 نمره)



تایید

پ) زیبایی شناسی 6نمره

 ۱-در بیت زیر بیشترین تکرار مربوط به کدام واج و واژه است؟

 ریاست به دست کسانی خطاست/ که از دستشان دست ها بر خداست
(0.5 نمره)



تایید

۲-.در عبارات زیر سجع ها را بیابید و نوع آن را مشخص کنید(۳ نمره) 

 الف)در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن/ من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود. 

 ب) تنی چند متفق سیاحت بودند و شریک رنج راحت 

 پ) گفت:«خاموش! که در پستی مردن بِه که حاجت به کسی بردن» 

 ج) دارای عزمی است متین و طبعی کریم.
(3 نمره)



تایید

۳- آیا عبارت زیر را میتوان مسجع نامید؟ دلیل خود را بنویسید.

 پادشاهی اوراست زیبنده،خدایی اوراست در خورنده،بلندی و برتری از درگاه او جوی و بس.
(0.5 نمره)



تایید

۴-ارزش موسیقیایی سجع.............بیشتر است و واج آرایی...................... محسوس تر می باشد. (0.5 نمره)



تایید

۵_نوع آرایه (واج آرایی-واژه آرایی ) را در ابیات زیر دقیقاً مشخص کنید.

 الف)زمانه قرعه نو می زند به نام شما/ خوشا شما که جهان می رود به کام شما 

ب)خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل / باز دارد پیاده را زسبیل 

پ)مه روی تو، شب موی تو، گل بوی تو دارد/ گلزار جهان خرمی از روی تو دارد
(1.5 نمره)



تایید

ت) نقد و تحلیل نظم و نثر 4نمره

۱- دو مورد از ویژگیهای ادبی ابیات زیر را بنویسید

صبر بر جور فلک کن تا برآیی رو سفید/ دانه چون در آسیا افتد تحمل بایدش 
 قطره ی آبی که دارد در نظر گوهر شدن/از کنار ابر تا دریا تنزل بایدش
(1 نمره)



تایید

۲- در بیت « چو صیاد آمد ، او را مرده پنداشت/ نمی یارست روبه را کم انگاشت»

 الف) کدام کلمات در این بیت قافیه هستند؟ (25/0) 

ب) مشخص کردن قافیه جزء کدام قلمرو از بررسی متن است؟(25/0)

 پ) کار برد دستور تاریخی در کدام واژه دیده می شود؟(25/0) 

ج) دستور تاریخی جزء کدام قلمرو است؟(25/0)
(1 نمره)



تایید

۳-با توجه به سروده های زیر به پرسش ها پاسخ دهید.

 گفت در پاسخ:که ما را باک نیست/ عارفان را خانه الا خاک نیست
 حجره خود گر بدین سان ساختم/ خانه ای در خورد یاران ساختم

 الف)در هنگام خواندن این شعر ، از چه لحنی باید استفاده کنیم؟

 ب)با توجه به آخرین نکته در بررسی متن،آن را در این شعر مشخص کنید.

پ)یک نکته زبانی بیان کنید.
(1.5 نمره)



تایید

۴-یک قلمرو فکری نثر زیر را بنویسید.

« عقل و ادب پیش گیر و لهو و لعب بگذار که چون نعمت سپری شود ، سختی بَری و پشیمانی خوری».
(0.5 نمره)



تایید