شما نیز میتوانیدبه سادگی نظرسنجی جامع برگزار کنید
www.digiform.ir

نظرسنجی ما و اصول به صورت دیجی فرم

خوش اومدی



تایید و ادامه
۱. میان مرحوم مظفر و مشهور در مورد تعریف دلالت اختلاف است. مشهور بر خلاف مرحوم مظفر، اراده را داخل در تعریف نمی دانند‌. و در نتیجه این اختلاف، مرحوم مظفر دلالت تصوری را بر خلاف مشهور، دلالت نمی دانند. اما به هر حال به عنوان تداعی معانی قبول می کنند. آیا این که دلالت را چه چیزی تعریف کنیم و در نتیجه آن دلالت تصوری، تداعی معانی یا دلالت باشد چیزی جز نزاع در مورد اصطلاح است؟ آیا اشکال دارد هر کس تعریف خود را از دلالت داشته باشد؟ *



تایید

۲. اساسا دلالت تصدیقی دلالت لفظ است یا قرائن و حال؟ با توجه به این که مرحوم مظفر می فرماید: و هی دلالة اللفظ على أنّ ... در حالی که در شروط تحقق این دلالت مواردی ذکر می شود که صرف لفظ در آن دخیل نیست‌. مثل احراز این که در مقام بیان یا جاد باشد. *



تایید

۳. در شرط چهارم دلالت تصدیقی مرحوم مظفر مجاز را از دلالت تصدیقی جدا می کنند. اما در ادامه همان شرط چهارم می فرمایند: و الا کانت *الدلالة التصديقية* على طبق القرينة المنصوبة. این تناقض نیست؟ *



تایید

۴. آیا اصلا امکان دارد که وضع تعیینی اتفاق بیافتد؟ یعنی یک نفر آن قدر قدرت داشته باشد که حکم کند لفظی برای معنایی خاص باشد و همه تبعیت کنند. البته اگر از چند مورد خاص مثل وسیله ای که اختراع می شود یا نامگذاری افراد و... صرف نظر کنیم. و آیا وضع تعیّنی با تعریف مرحوم مظفر از وضع در تناقض نیست؟ *



تایید

۵. تحقیق در مورد استحاله قسم رابع وضع و تبیبن نظر مخالفین *



تایید

۶. اگر پاسخ این سوال این باشد که باید به یک تعریف از دلالت برسیم (و نزاع صرفا بر سر اصطلاح نیست)، دلیل مرحوم مظفر برای وارد کردن قصد در تعریف دلالت چیست؟ *



تایید

۷. در تعریف علم اصول گفته شده است: علم یبحث فیه عن قواعد تقع *نتیجتها* فی طریق استنباط الحکم الشرعی. کلمه نتیجتها زائد نیست؟ خود آن قواعدی که در اصول بحث می شود در استنباط حکم کاربرد دارد. مثلا دلالت صیغه امر بر وجوب. *



تایید

۸. اینکه مرحوم مظفر در عریف حکم واقعی می فرمایند " بما هو فی نفسه فعل من الافعال" یعنی چه؟ چرا اینگونه و با این پیچیدگی بیان می کنند؟ *



تایید

۹. ذاتی در "دلالت ذاتی" دقیقا یعنی چه؟ *



تایید

۱۰. تبیین دقیق قول کسانی که قائل اند "معنای حروف عینا همان معنای اسماء مناسخه می باشد" چرا این دسته به سمت این قول رفته اند؟ *



تایید

۱۱. ارتباط معنای مستقل ابتدائیت با معنای "من" چیست که "ابتدائیت" می تواند عنوان و مشیر به معنای "من" باشد؟ *



تایید