زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نوبت دوم عربی پایه ی دهم تجربی 📝🤓 خرداد 1400 به صورت دیجی فرم

🍃🌸 بسمه تعالی 🌸🍃


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شهریار


 دبیرستان : دخترانه نرگس  


 سال تحصیلی : 1400_1399


 آزمون : عربی پایه دهم ( خرداد 1400 ) 


 رشته : علوم تجربی


 تاریخ آزمون: 1400/3/17


 طراح : شکیبا میرزایی


مدت آزمون : 80 دقیقه

 

🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
 

 با سلام 

 دانش آموزان عزیز توجه داشته باشید :


 * هر دانش آموز فقط یک بار امکان ورود به صفحه ی سوالات را خواهد داشت . 


 * هر دانش آموز موظف به انجام آزمون در گروه تعیین شده ی خود می باشد . 


 * زمان انجام آزمون برای هر دانش آموز  80 دقیقه می باشد . 


. * قبل از اتمام زمان آزمون از ثبت پاسخ های خود اطمینان حاصل فرمائید. 


 * مجموع بارم آزمون 20 نمره می باشد . 


 با آرزوی موفقیت و دقت عمل برای شما عزیزانم ✌💗

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

ضَع في الفَراغِ کلمةً مُناسبةً مِنَ الکَلِماتِ التّالیّةِ. 

(کلمه ی مناسب هر جمله را بنویسید. ) ( دو کلمه اضافی است . ) 

( اَلسِّوار _ مَضیق _ الخفاش _ البئر _ المُنقِذ _ الشَّم) 


الف ) طائرُ مِنَ اللَّبوناتِ . 

ب ) مَکانُ بینَ جَبَلَین .

ج)  زینَهُ مِن الذهبِ اَو الفِضَّه فی یَدِ المَراَه . 

د ) الشخصُ الذّی یُحاوِلُ نجاهِ الآخرینِ . 



(1 نمره)



تایید

ترجم الکلمات المشخصه. (ترجمه لغات )


الف ) سحَبَ تیّارُ الماء رجلاً إلی الأعماق بشدّةٍ. ( تیّارُ )


ب ) وَصَلَ ذوالقرنین الی مناطقِ فیها مُستَنقعات . ( مُستَنقعات ) 

  (0.5 نمره)



تایید

اُکتُب مُفرد أو جمعَ الکلِمَتینِ. 
 (نوشتن مفرد و جمع کلمات ) 

 الف ) مفرد عُمَلاء : .................. 

 ب ) جمع  اَنف  : ....................

(0.5 نمره)



تایید

عَیِّن نوعَ الأفعال و اذکُر صیغَتُهُ . 

( تشخیص نوع فعل و صیغه ی آن )

 * الماضی _ المضارع _ الأمر _ النهی _ النفی _ مستقبل 

 

الف ) لایَقدرُ علی شيءٍ . 

 نوع فعل : ....................

صیغه : ........................

 

ب ) کانوا یَغسِلُونَ مَلابِسَهُم.

 نوع فعل : ........................

صیغه : ............................ (1 نمره)



تایید

ضَع فی الفراغِ عدداً مُناسباً حَسَبَ الجملةِ .  

( تکمیل جمله با عدد مناسب )


 الف) یَأخُذُ الفائزُ الــ........... جائزةً فضّیةً .

( الثالث _ الثانی ) 


ب ) أربَعَةُ ............ واقِفونَ أمامَ بابِ المُنَظَّمَةِ .                                  ( جُنودٍ _ جُنديٌّ  )   (0.5 نمره)



تایید

تَرجِم هذهِ الجُمَلَ بالفارسیّه. ( ترجمه جملات )


الف) وَ یَقولُ الإنسانُ أ إذاما مِتُّ لَسوفَ اُخرَجُ حياًّ.



ب ) الحرباءُ تَستطیعُ أن تری في اِتّجاهینِ في وقتٍ واحدٍ.


ج )ز چشم دوست فتادم به کامه ی دل دشمن / أحِبَّتي هَجروني کَما تَشاءُ عُداتي 

 

د ) اَمَرَ ذو القرنین  القومِ اَن یَاتوا بِالحَدید و النُحاس فَوَضَعَهُ فی المَضیق . 



و ) قد سَجَّلت مُنظّمَةُ الیونسکو العِماراتِ الأثَریّةَ في إصفهان في قائمةِ التُراثِ العالميِّ . 

  (5 نمره)



تایید

عین الکلمات المترادفه والمتضاده.

( تشخیص کلمات مترادف و متضاد )

(  کَتَمَ/ أَنزَلَ/ ظَلام / رَفَعَ / فجأَةً / سَتَرَ ) 


 الف ) الکلمات المترادفه :

 ب ) الکلمات المتضاده :

  (0.5 نمره)



تایید

عیّن اسمَ الفاعِلِ وَ اسمَ المَفعولِ وَ اسمَ التّفضیل والصّفة المُشبّهة. 

 ( تشخیص  اسم فاعل _ اسم مفعول _ اسم تفضیل _ صفت مشبه ) 

( ۴ مورد ) 

 
الف )  الحَیاءُ حَسَنٌ وَلکن في النّساء أحسَن. 

 



ب )  قالَ الطالِبُ : النفطُ مُستَخرَجٌ مِن أعماقِ البحرِ. (2 نمره)



تایید

اکمل الفراغات فی الترجمة الفارسیة .

( تکمیل جای خالی به کمک ترجمه )


الف ) الف) ﴿ قُل سيروا في الـأرضِ فَانظُروا کَيفَ کانَ عاقِبَةُ الّذينَ مِن قَبل ﴾         

بگو در زمین ................ و نگاه کنید که  سرانجامِ .................... چگونه بوده است.   (1 نمره)



تایید

 عَیِّن الجَوابَ الصَّحیحَ.

( تشخیص پاسخ درست ) 

 
الف ) مصدر مِن 《 یُعَلِّمُ 》: ..................

( اِعلام _ تعلیم _ تَعَلُّم ) 

 

ب ) الماضي مِن 《 يَـبتَعِدُ 》 : ..................   

(   تَبَعَّدَ _  اِبتعَدَ _ بعَّدَ )   

    (0.5 نمره)



تایید

عَیِّنِ الْجُملَةَ الصَّحیحَةَ و غَیْرَ الصَّحیحةِ حَسَبَ الْحَقیقَةِ وَ الْواقِعِ . 


( تشخیص صحیح و غلط بودن جملات )


 الف ) اَعشاب ُ بِمعنیِِ نَشرُ النوّر . .........



ب ) لِسانُ القِطِّ مَملوءٌ بِغُدَدٍ تُفرِزُ سائلاً مُطَهِّراً .  ..........



ج ) عَلَی کُلِّ النّاسِ أَن يَتعايَشوا مَعَ بَعضِهِم تَعايُشاً سِلْميّا.  ........... 



د ) الفرسُ قادرُ علی النومِ واقفاً عَلی اَقدامِهِ . .............


  (1 نمره)



تایید

عَیّنِ الکلمةَ الغریبةَ في المَعنَی . 

( تشخیص کلمه ی ناهماهنگ )


( بومَة _  دَجاجَة _ حَمامَة _ نَفَقَة ) 

  (0.5 نمره)



تایید

عیّن الترجمة الصحیحة .

( تشخیص ترجمه ی درست )

 الف ) یُعرَفُ المُجرِمونَ بِسیماهُم . 

 ۱_ تبهکاران از چهره هایشان شناخته می شوند .    ۲_ تبهکاران را از چهره هایشان می شناسند .

 

ب ) کان لِصدیقي مَرَضٌ جِلديٌ فذَهَب إلی المُستَشفی .

۱_ دوستم بیماری پوستی داشت پس به بیمارستان رفت.  
۲_ دوستم بیماری پوستی دارد پس به درمانگاه می رود. 

  (1 نمره)



تایید

عَیِّن نون وقایه فی هذه الجمله ثُّمَ تَرجِمهُ . 

( تشخیص نون وقایه در جمله ی زیر + ترجمه ) 


 * إِنَّ اللّهَ أمَرَني بِمُداراةِ النِاسِ کَما أَمَرَني بِإقامَةِ الفَرائِضِ .

نون وقایه : ................... 
ترجمه : ...................... 

(0.5 نمره)



تایید

کَمّل الحِوارَ التالی .

( تکمیل گفت و گو )

 

 الف ) ما هُوَ طَعامُ الفَطور ؟                  

 ۱_ رُز مَعَ دَجاج          

۲_ شایّ و خُبز و جُبنة و زُبدة

 

ب ) ما هُوَ أصلُ سلمان الفارسِیّ ؟      

۱_  أصلُهُ مِن اصفهان                

۲_ أصلُهُ مِن شیراز (1 نمره)



تایید

عَیِّنِ النوع الجُمَل ثُمَّ عَیِّن المَحَلَّ الإعرابِیَّ لِلکَلِماتِ التّی تَحتُها خَطُّ .



( تشخیص نوع جمله + تشخیص اعراب کلماتی که زیر آنها خط کشیده شده ) 



*  واجعَلْ لي لِسانَ صِدقٍ في الآخَرینَ. 


نوع جمله : ......................



اعراب لسانَ : ....................



اعراب الآخرینَ  : .................



  (1.5 نمره)



تایید

عَیِّنِ الفِعلَ المَجهولَ وَ نائِبَ الفاعِلِ .
( تشخیص فعل مجهول و نائب فاعل )

 نائب فاعل یعنی کلمه ی جایگزین فاعل برای فعل مجهول.  


الف ) « إذا قُرِئَ القُرآنُ فاستَمِعوا لَه »
فعل مجهول : .................
 نائب فاعل : .................. 

ب ) یُفتَحُ بابُ صالَهِ الامتحانِ لِطُّلابِ . 
فعل مجهول : ................... 
نائب فاعل : ..................... 



(2 نمره)



تایید