زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی 3 فصل ادبیات تعلیمی به صورت دیجی فرم

میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و فرزند دلبندشان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را به شما عزیزان تبریک و تهنیت می گویم.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1. معنی هر یک از واژه های مشخص شده را بنویسید.

الف) محتسب مستی به ره دید و گریبانش گرفت         مست گفت ای دوست این پیراهن است افسار نیست

ب) قصدی نپیوستی و ثمرت این تجربت آن بود که همه روز گرسنه بماند.

ج) ما را چه تحفه کرامت کردی؟ (3 نمره)



تایید

2. غلط های املایی را در عبارت های زیر بیابید و اصلاح کنید.

الف. گفت باید هد زند هشیار مردم مست را

ب. یک دم قریق بحر خدا شوگمان مبر (0.5 نمره)



تایید

3. با توجه به معنای واژه، املای صحیح داخل پرانتز را انتخاب کنید.

الف. زن شیرده (دایع – دایه)                                                              ب. صحن خانه( حیات-حیاط)       

ج.صاحب جمال(غسیم- قسیم)                                                           د. نگهبان (داروغه- داروقه) (1 نمره)



تایید

4. مترادف واژه های زیر را بنویسید.

اجابت=                                      روی گردان= (0.5 نمره)



تایید

5. شعر ستایش از نظامی گنجوی در چه قالب شعری سروده شده است؟ (0.5 نمره)



تایید

6. واژه های مخفف شده را بیابید.

الف. کز عهده ی شکرش به در آید

ب. ورنه، سزاوار خداوندی اش     کس نتواند که به جای آورد (1 نمره)



تایید

7. معنا و مفرد کلمات زیر را بنویسید.

کاینات:                                اطفال:                               (1 نمره)



تایید

8. نام صاحب هر یک از آثار زیر را بنویسید.

گلستان:                                                   کلیله و دمنه: (0.5 نمره)



تایید

9. در جمله « بی دل از بی نشان چه گوید باز؟» منظور از «بی دل» و «بی نشان» چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

10. در عبارات زیر با توجه به بخش های مشخص شده کدام آرایه ی ادبی دیده می شود؟

الف. از دست و زبان که بر آید                 کز عهده ی شکرش به در آید (                  )

ب. بلغ العلی بکماله، کشف الدجی بجماله            حسنت جمیع خصاله، صلّو علیه و آله(               )

ج.ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند(                      )

د. گفت آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه(                  ) (2 نمره)



تایید

11.  الف. مفهوم کنایه « دامنم از دست برفت» را بنویسید.

ب. در عبارت«همه بیشی تو بکاهی همه کّمی تو فزایی» تضاد را بیابید. (1 نمره)



تایید

12. معنی هر یک از موارد زیر را به نثر روان بنویسید.

الف.فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردین بگسترد

 

ب.هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون برمی آید مفرّح ذات

 

ج. همه غیبی تو بدانی همه عیبی توبپوشی            همه بیشی تو بکاهی همه کمّی تو فزایی

 

د.این مدعیان در طلبش بی خبرانند      کان را که خبر شد خبری باز نیامد (4 نمره)



تایید

13. ابیات و عبارات زیر چه مفهومی دارند.

الف.گفت:« می بسیار خوردی زان چنین بی خود شدی»                  گفت:«ای بیهوده گو! حرف کم و بسیار نیست»

 

ب.گفت:«دیناری بده پنهان و خود را وارهان»                                 گفت: «کار شرع کار درهم و دینار نیست»

 

ج. دست از مس وجود چو مردان ره بشوی                                    تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

 

د. نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی (2 نمره)



تایید

14. «اهل هنر» در بیت « گر در سرت هوای وصال است حافظا                  باید که خاک درگه اهل هنر شوی» به چه معناست؟ (0.5 نمره)



تایید

15. مفهوم کلی مصراع « چه غم دیوار امت را که دارد چون تو پشتیبان» را بنویسید. (1 نمره)



تایید

16. منظور از « مرع سحر » در بیت « ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز        کان سوخته را جان شد و آواز نیامد» چیست؟ (1 نمره)



تایید