زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون درس «آیات الاحکام» به صورت دیجی فرم

«بسم الله الرحمن الرحیم» امام علی(ع): «راستی، تو را نجات می‌دهد، هر چند از آن بیمناک باشید.» دانشگاه فرهنگیان- پردیس آیت الله طالقانی خرداد 1399

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 20 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره دانشجویی خود را وارد نمایید *



تایید

نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره دانشجویی خود را وارد نمایید *



تایید

......... به معنى داشتن توشه و مركب، توانايى جسمى، و باز بودن راه، و توانايى بر اداره زندگى به- هنگام بازگشت از حج تفسير شده است.



تایید

بر اساس دیدگاه آیت الله جوادی آملی در آیه شریفه «وَ ءَاتىَ الْمَالَ عَلىَ‏ حُبِّهِ»، مرجع ضمیر «هاء» در «حبّه» ................... است.



تایید

بر اساس سخن مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان، شیعه و سنی درباره‌ی .......................................... در وضو اجماع دارند.



تایید

به اعتقاد شیعه، کلمه «إلی» در آیه «فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلىَ الْمَرَافِقِ» فقط برای بیان ......................... است.



تایید

لفظ «منافع» در آیه «لِّيَشْهَدُواْ مَنَافِعَ لَهُمْ» کدام یک از موارد زیر را درباره‌ی فوائد حج شامل نمی‌شود؟



تایید

کدام یک از موارد زیر درباره‌ی «أنفال» صحیح نیست؟



تایید

بر اساس آیه شریفه «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلىَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، کدام یک از موارد زیر، از شیوه‌های آماده‌سازی روح مومنان برای پذیرش حکم «روزه» نیست؟



تایید

در آیه شریفه « إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْعَمِلِينَ عَلَيهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبهُمْ وَ فىِ الرِّقَابِ وَ الْغَرِمِينَ وَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ»، کدام یک از موارد زیر بر این مطلب دلالت دارد که منظور از «صدقات» در این آیه، «زکات واجب» است؟



تایید

در آیه شریفه «يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ» حدود شستن صورت در وضو .................................



تایید

منظور از «قرآن الفجر« در آیه شریفه « أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلىَ‏ غَسَقِ الَّيْلِ وَ قُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كاَنَ مَشهْودًا» چیست؟ چرا وصف «مشهودا» برای این عمل ذکر شده است؟



تایید

با توجه به آیه «وَ امْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلىَ الْكَعْبَين‏»، دلائل شیعه بر مسح پاها در وضو کدام است؟



تایید

با توجه به آیه «يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلىَ الْمَرَافِقِ» دلیل فقهای شیعه بر شروع غَسل از مرفق، .............. است.



تایید

مصادیق «یتیم، مسکین و در راه‌مانده» در آیه «وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شىْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ ...‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ» .................. هستند.



تایید

مراد از تشبیه به کار رفته در آیه شریفه «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلىَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ»، چیست؟



تایید

در آیه شریفه «فَمَن كاَنَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَر» شیعه بر چه اساسی، اطلاق آیه برای افطارِ روزه‌ی افراد بیمار را به «بیماران خاص» قید زده است؟



تایید

«صوم» در اصل به معنای .................. است و در آیه شریفه «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ» لفظ «كُتِبَ» دلالت بر چه حکمی دارد؟



تایید

در آیه شریفه «أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلىَ‏ غَسَقِ الَّيْلِ: نماز را از زَوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار.» .......



تایید

با توجه به آیه شریفه «أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلىَ‏ غَسَقِ الَّيْلِ: نماز را از زَوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار.» شیعه بر اساس چه دلائلی قائل به جواز جمع بین الصلاتین است؟



تایید

بنا بر نظر بیشتر فقها ...........



تایید

منظور از «الصَّلَوةِ الْوُسْطَى» در آیه «حَافِظُواْ عَلىَ الصَّلَوَاتِ وَ الصَّلَوةِ الْوُسْطَى» کدام نماز است؟ و دلیل بر چنین دیدگاهی چیست؟



تایید

مُسكِر را بدین جهت ........... خوانده‌ا‌ند كه ............ را مى ‏پوشاند، و نمى‏ گذارد ميان خير و شر را تميز دهد.



تایید

در آیه شریفه «وَ لِلَّهِ عَلىَ النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ»، لام در «لِلّه» ................ حج را مي‏ فهماند.



تایید

کدام یک از موارد زیر از معانی واژه‌ی «غنیمت» نیست؟



تایید

مصادیق حقیقی «ذِى الْقُرْبىَ» در آیه «وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شىْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏»، ........................... هستند که این اختصاص از ........................ به دست می‌آید.



تایید

بر اساس آیه شریفه «فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم مِّنْهُ» دلائل شیعه درباره‌ی مسح بخشی از صورت و بخشی از دستان در تیمم کدام است؟



تایید

بر اساس آیه شریفه ««يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الخْمْرُ وَ الْمَيْسرُ وَ الْأَنصَابُ وَ الْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏»، کدام یک از موارد زیر، از دلائل حرمت شرب خمر و میسر نیست؟



تایید

در آیه شریفه «وَ امْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ» شیعه قائل است «باء» در این آیه به معنای «بعض» است که ....................... بر آن دلالت دارد.



تایید

در آیه شریفه «وَ عَلىَ الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ...»، منظور از فرد مطیق کیست؟



تایید