شما نیز میتوانیدبه سادگی نظرسنجی جامع برگزار کنید
www.digiform.ir

نظرسنجی پرسشنامه ارشد به صورت دیجی فرم

بسمه تعالی

با سلام

معلم گرامی

موارد زیر مولفه
های سنخ شناسانه گرافیکی کتاب های درسی می باشد، از شما خواهشمندم با تکمیل نمودن
این پرسشنامه اینجانب را یاری نمائید. امید است همراهی  و همکاری شما با پژوهشگر در بدست آمدن هرچه
بهتر نتایج به ما یاری رساند و نتایج پژوهش حاضر به برنامه ریزان و مولفان کتاب
های درسی کمک کند تا از مولفه های سنخ شناسانه گرافیکی به بهترین نحو استفاده
نمایند.





سوالات
مربوط به میزان توجه مولفه های سنخ شناسانه کتاب درسی هدیه های آسمانی دوره اول
دبیرستان








تایید و ادامه
جنسیت خود را انتخاب کنید *



تایید

سن *



تایید

تحصیلات *



تایید

آیا در طراحی گرافیکی کتاب به قانون اصل تعادل که شامل موارد زیر است توجه شده است؟

1.توجه به رعایت وزن دیداری و اصل تقارن *



تایید

2.توجه به استفاده از رنگ های تیره و روشن در صفحات کتاب *



تایید

3.توجه به بزرگ نمودن المان های موجود در طرح های کتاب *



تایید

4.توجه به استفاده از خطوط ضخیم و نازک *



تایید

5.توجه به عدم ایجاد کسالت در خواننده *



تایید

6.توجه به استفاده از جاذبه های بصری قوی *



تایید

7.توجه به استفاده از فضای خالی و سفید در حاشیه صفحه *



تایید

8.توجه به وجود جذابیت مثبت در حروفچینی و فرمت کتاب *



تایید

9.توجه به عدم ناپایداری در صفحات کتاب *



تایید

10.توجه به رعایت اصل مجاورت(قرار گرفتن گروهی از آیتم های مختلف در فاصله ی نزدیک) *



تایید

11.توجه به سازماندهی خوب طرح های کتاب از لحاظ ظاهری *



تایید

12.توجه به عدم استفاده از طرح های هنری و ریزه کاری *



تایید

13.توجه به استفاده از طرح های ساده *



تایید

14.توجه به بیش از حد شلوغ نبودن حاشیه ها *



تایید

آیا در طراحی گرافیکی کتاب به قانون اصل وحدت که شامل موارد زیر است توجه شده است؟

1. توجه به هماهنگی بین متن با تصویر
*



تایید

2.توجه به هماهنگی بین مطالب آموزشی با تصویر ارائه شده *



تایید

3.توجه به عدم پراکندگی در مطالب *



تایید

4.توجه به هماهنگی بین موضوع و محتوا داخل کتاب *



تایید

5.توجه به بیان مطالب به طور روشن و واضح *



تایید

آیا در طراحی گرافیکی کتاب به قانون اصل سادگی در طراحی که شامل موارد زیر است توجه شده است؟

1.توجه به عدم استفاده از طرح های هنری و ریزه کاری
*



تایید

2.توجه به استفاده از طرح های ساده *



تایید

3.توجه به بیش از حد شلوغ نبودن حاشیه ها *



تایید

4.توجه به استفاده از عناصر دیداری در حد نیاز *



تایید

5.توجه به عدم استفاده بیش از حد از تصاویر *



تایید

آیا در طراحی گرافیکی کتاب به قانون استفاده از نگاره های گرافیکی که شامل موارد زیر است توجه شده است؟

1.توجه به درک مفاهیم کلی با یک نگاه به طراحی
*



تایید

2توجه به پی بردن خواننده از موضوع با یک نگاه کلی *



تایید

3.توجه به جذب خواننده به تصاویر و طرح هاب صفحات کتاب و درک مطالب *



تایید

4.توجه به استفاده نکردن از طرح های پر نقش و نگار در کتاب ها *



تایید

5.توجه به عدم استفاده از رنگ های مختلف در حواشی صفحات *



تایید

6.توجه پرت نشدن حواس خواننده نسبت به طرح ها *



تایید

آیا در تایپوگرافی(طراحی متن) کتاب به قانون فهم آسان و درک مطالب محتواهای آموزشی که شامل موارد زیر است توجه شده است؟

1.توجه به استفاده از عناصرگرافیکی برای درک بهتر مطالب
*



تایید

2.توجه به استفاده از نوشتار *



تایید

3.توجه به استفاده از تصویر *



تایید

4.توجه به استفاده از رنگ *



تایید

5.توجه به گنجاندن تمرینات و حل مساله در متن *



تایید

6.توجه به استفاده از تمرینات مرتبط با مطالب آموزشی در کتاب *



تایید

7.توجه به ارزشیابی از یادگیری مطالب آموزشی با استفاده از حل مسئله *



تایید

آیا در تایپوگرافی(طراحی متن) کتاب به قانون رعایت دستورالعمل زبان و واژگان که شامل موارد زیر است توجه شده است؟
1.توجه به ساده بودن واژگان
*



تایید

2.توجه به قابل فهم بودن کلمات استفاده شده در متن *



تایید

3.توجه به روشن و واضح بودن کلمات استفاده شدن در متن *



تایید

4.توجه به منطقی بودن واژگان *



تایید

5.توجه به استفاده از واژه ها و کلمات متناسب با سن خواننده *



تایید

6.توجه به استفاده از واژه نامه در پایان کتاب *



تایید

7.توجه به بیان معنی کلمات سخت استفاده شده در متن *



تایید

آیا در تایپوگرافی(طراحی متن) کتاب به قانون توجه متن به ویژگی ها و اهداف مهم آموزشی که شامل موارد زیر است توجه شده است؟
1. توجه به سادگی و روان بودن متن
*



تایید

2.توجه به درک و برداشت راحت از مفاهیم *



تایید

3.توجه به قابل فهم بودن محتوای کتاب *



تایید

4.توجه به استفاده از زبان مناسب خواننده *



تایید

5.توجه به استفاه از پیش نیازها قبل از ارائه مطالب جدید *



تایید

6.توجه به کمک نمون متن کتاب به فراگیران برای خلق ایده های نو *



تایید

آیا در تایپوگرافی(طراحی متن) کتاب به قانون استفاده از نوع قلم (فونت) مناسب که شامل موارد زیر است توجه شده است؟
1. توجه به قلم استاندارد برای نوشتن قلم
*



تایید

2.توجه به استفاده از قلم متناسب با سن فراگیران *



تایید

3.توجه به اندازه قلم در متن *



تایید

آیا در تایپوگرافی(طراحی متن) کتاب به قانون توجه به اندازه استاندارد طول و سطر متن که شامل موارد زیر است توجه شده است؟
1.توجه به استفاده از فضای سفید در دو طرف متن 
*



تایید

2.توجه به وجود فاصله استاندارد بین سطرها *



تایید

3.توجه به مشاهده کل سطر در یک نگاه *



تایید

4.توجه به مشخص بودن تمامی کلمات موجود در سطر با یک نگاه *



تایید

آیا در طراحی تصاویر کتاب به قانون طراحی منطقی تصاویر متناسب یا محتوای آموزشی که شامل موارد زیر است توجه شده است؟
1.توجه به نشان دادن اطلاعات اصلی متن
*



تایید

2.توجه به درک مطالب موضوع آموزشی از روی تصویر *



تایید

3.توجه به توصیف کامل تصویر از متن *



تایید

4.توجه به همخوانی تصاویر کتاب با مضوعات آموزشی و سر فصل متن *



تایید

5.توجه به ایجاد تصویر سازی ذهنی در فراگیر *



تایید

6.توجه به درک تصاویر از سوی خواننده *



تایید

7.توجه به نشان دادن تصویر از فرایندها و و روابط بین اجزای یک سسیتم *



تایید

8.توجه به نشان دادن تصاویر از مراحل یک آزمایش *



تایید

آیا در طراحی تصاویر کتاب به قانون انتخاب تصاویر استاندارد که شامل موارد زیر است توجه شده است؟1. توجه به برش تصویر *



تایید

2.توجه به مفصل بندی افراد در برش زدن عکس *



تایید

3.توجه به برش تصویر از روی کمر، آرنج، گردن یا زانو *



تایید

4.توجه به اندازه تصویر *



تایید

5.توجه به عدم استفاده از تصاویر کوچک *



تایید

6.توجه به استفاده از تصویر بزرگ برای جلب توجه خواننده *



تایید

7-توجه به نشان دادن تمام جزئیات در تصویر *



تایید

آیا در صفحه آرایی کتاب به قانون همسانی صفحات کتاب که شامل موارد زیر است توجه شده است؟1.توجه به طراح صفحات کتاب به صورت هماهنگ و یکدست *



تایید

2.توجه به عدم استفاده طراحی های مختلف در صفحات مختلف کتاب *



تایید

3.توجه به عدم استفاده از تنوع بیش از حد در صفحه *



تایید

4.توجه به کاربرد منطق خاص برای تدوین کتاب درسی *



تایید

5.توجه به گردش چشم *



تایید

6.توجه به فضای مثبت و منفی کتاب *



تایید

آیا در صفحه آرایی کتاب به قانون انسجام و توالی در ارائه مطالب کتاب که شامل موارد زیر است توجه شده است؟1. توجه به ارایه مطالب به صورت سلسه مراتبی و از آسان به مشکل برای درک بهتر  *



تایید

2.توجه به ارائه مطالب بصورت متوالی *



تایید

3.توجه به کاربرد محتوای آموزشی متناسب با سن دانش آموزان *



تایید

4.توجه به جداسازی واحد های یاگیری(متن، تصویر و فعالیت) *



تایید

5.توجه به جداسازی واحد های یاگیری(متن، تصویر و فعالیت) *



تایید

آیا در صفحه آرایی کتاب به قانون توجه به زیبایی کتاب که شامل موارد زیر است توجه شده است؟1. توجه به طرح جلد متناسب و جذاب با موضوع کتاب *



تایید

2.توجه به طرح جلد مناسب *



تایید

3.توجه به پوشش با کیفیت برای جلد *



تایید

4.توجه به استفاده از رنگ های مناسب *



تایید

5.توجه به استفاده از عنوان مناسب *



تایید

6.توجه به همخوانی عنوان کتاب با مطالب کتاب *



تایید

7.قالب بندی استاندارد *



تایید

8.توجه به تدوین صفحات و نوشتار *



تایید

9.توجه به طرح بندی صفحات *



تایید

10.توجه به استفاده از کاغذ با کیفیت *



تایید