زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان فارسی 1 دبیرستان فرزانگان 5 به صورت دیجی فرم


مورخه:1400/3/3
زمان امتحان 75 دقیقه
نام طراح :زادگان

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 75 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

الف) قلمرو زبانی ( ۷/۵ نمره ) معنی واژه، املای واژه و دستور



تایید

1=در عبارات و اشعار زیر، معنی واژه های مشخص شده در کمانک را بنویسید.

 الف) وین بوم (محنت) از پی آن تا کند خراب / بر دولت آشیان شما نیز بگذرد

ب) یوسف (ع) در مقابله زشتی، آشتی کرد و در مقابله( لئيمی) ، کریمی کرد.

 ج) جمله عالم زین سبب گمراه شد / کم کسی ز(ابدال) حق، آگاه شد

 د) حسودان تنگ نظر و (عنودان) بدگهر وی را به می و معشوق و لهو و لعب کشیدند.
(1 نمره)



تایید

2=معادل درست هر یک از توضیحات زیر را از داخل کمانک انتخاب کنید.
 
الف) درختی بسیار سخت، محکم و صاف که از چوب آن، نیزه، تیر، زین اسب و مانند آنها می ساختند.
 ( آبنوس --- --- خدنگ )

ب) لباس بلند، جلوباز و بی دکمه
( ردا ---------- دستار)
(0.5 نمره)



تایید

3=برای واژه مشخص شده در کمانک مصراع «(ابر) آمد و زار بر سر سبزه گریست » یک برابر معنایی از بیت زیر، بیابید:
« ریش بر می کند و می گفت: ای دریغ/كآفتاب نعمتم شد زیر میغ »
(0.25 نمره)



تایید

4=املای درست را از داخل كمانک انتخاب کنید.
الف) چون بر قعه من اطلاع یابد، قیاس کند که مرا ( احليت - اهلیت ) چیست ب) پیاده مرا زان فرستاد (توس - طوس ) / که تا اسپ بستانم از اشکبوس

(0.5 نمره)



تایید

5=در هر یک از عبارات زیر، یک غلط املایی وجود دارد، آن را پیدا کرده و اصلاح کنید.
الف) خونت با خون بهایت حقیقت در یک تراز ایستاد و عظمت، ضامن دوام جهان شد.
ب) لاجرم سپر بینداخت و از میدان گریخت. مخزول و نالان استرحام می کرد.
(0.5 نمره)



تایید

6=در گروه کلمات زیر، دو غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کرده و شکل صحیح هر یک را بنویسید.
(آب اجل - صاحب پیرایه - قرض و دین - طاس و طشت - رهام و هجير _قضا و تقدیر - بیضی و مفتولی - وقار و طمعنينه - اندوه و طرب - علم داران تحول)
(0.5 نمره)



تایید

7=در کدام گزینه، نادرستی املایی دیده می شود؟ (0.25 نمره)



تایید

8=در بیت زیر، نقش دستوری ضمير متصل مشخص شده در کمانک را بنویسید.
باغبانا ز خزان بی خبر(ت) می بینم / آه از آن روز که بادت گل رعنا ببرد
(0.25 نمره)



تایید

9=در بیت « حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزویر مکن چون دگران قرآن را » «منادا» را مشخص کنید. (0.25 نمره)



تایید

10=با توجه به عبارت « گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی، به از آن که در پوستین خلق افتی. » که از گلستان سعدی انتخاب شده است، درستی یا نادرستی هر یک از موارد زیر را تعیین کنید:
الف) در این عبارت، فعل « است » به قرینه لفظی حذف شده است.

ب) هسته گروه اسمی « جان پدر »؛ واژه « پدر » است.

ج) واژه « پوستین» در گروه اسمی « پوستین خلق» مُمال است.
(0.75 نمره)



تایید

11=در نوشته زیر، نوع «واو» را بنویسید.

«استقلال خوزستان، قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد. ستاره این تیم، هواداران خون گرم و متین خوزستانی بودند.»
(0.25 نمره)



تایید

12=در بیت زیر، کلمه « را » را از نظر معنایی بررسی کنید.

« چشمان ترک و ابروان، جان را به ناوک (تیر) می زنند / یا رب که داده است این کمان، آن ترک تیرانداز را »
(0.5 نمره)



تایید

13=نوع پیوند ( وابسته ساز - هم پایه ساز) را در عبارات زیر مشخص کنید.

الف) فقط یک لقمه میل بفرمایید که لااقل زحمت آشپز از میان نرود.

ب) مهمان ها هم با او هم صدا شدند؛ دسته جمعی خواستار بردن غاز گردیدند.
(0.5 نمره)



تایید

14=رابطه واژگان هر یک از گروه های زیر، بر چه پایه ای است؟( تناسب یا تراف )

الف) شمشیر و نیزه
ب) شجاع و دلاور
(0.5 نمره)



تایید

15=در ابیات زیر، ابتدا در بیت « الف » یک ترکیب اضافی و سپس در بیت «ب » یک ترکیب وصفی بیابید و بنویسید.

الف) نشود فاش کسی آنچه میان من و توست / تا اشارات نظر نامه رسان من و توست

ب) چشمان زیبایت عزیزم بی گمان امشب / افتاده در دامان تار آسمان امشب
(0.5 نمره)



تایید

16=بیت زیر را بخوانید سپس « نهاد و گزاره » جمله اول را مشخص نمایید.

(کمان به زه را به بازو فکَند / به بند کمر بر، بزد تیر چند) 
(0.5 نمره)



تایید

ب) قلمرو ادبی (۴ نمره) تاریخ ادبیات و آرایه های ادبی



تایید

17=طبق اطلاعات زیر، مشخص کنید که هر یک از آثار گروه الف » متعلق به کدام نویسنده یا شاعر گروه «ب» است.
(در گروه ب، یک واژه اضافه است) 

الف(قابوس نامه /سمفونی پنجم جنوب / اخلاق محسنی)

ب(نزار قبّانی / آندره ژید /عنصر المعالی کیکاووس / واعظ کاشفی) 
(0.75 نمره)



تایید

18=« من زنده ام » اثر کیست؟ (0.25 نمره)



تایید

19=درستی یا نادرستی عبارت زیر را تعیین کنید.
متن «جمال و کمال» از کتاب «تفسیر سورۂ یوسف» اثر «احمد بن محمد بن زید طوسی» است.
(0.25 نمره)



تایید

20=آرایه ادبی کدام گزینه در بیت « لیک چنان خیره و خاموش ماند / کز همه شیرین سخنی گوش ماند » وجود ندارد؟ (0.25 نمره)



تایید

21=در کدام یک از عبارت های زیر، آرایه «حسن تعلیل» وجود دارد؟ دلیل خود را بنویسید.

الف) درختان را دوست می دارم که به احترام تو قیام کرده اند.

ب) بر تالابی از خون خویش در گذرگه تاریخ ایستاده ای.
(0.5 نمره)



تایید

22=بیت زیر را از نظر آرایه های ادبی «ایهام و ایهام تناسب» بررسی نمائید.

« هوای دیدن رویت نرفته از سرم اما / فلک نصیب دلم را جدایی از تو نوشته »
(0.5 نمره)



تایید

23=«باران ها» و «فصل ها» در عبارت «ای سرور باران ها و فصل ها / تو را عطری نامیدم که در غنچه ها خانه دارد» در کدام  مفاهیم نمادین به کار رفته اند؟ (0.5 نمره)



تایید

24=مفهوم کنایی هر یک از عبارات زیر را بنویسید.

الف) سر هم نبرد به گرد آوردن
ب) سپر انداختن
(0.5 نمره)



تایید

25=بیت زیر را از نظر آرایه های ادبی « مراعات نظیر و جناس » بررسی کنید.

« اُشتر به شعر عرب، در حالت است و طرب اگر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری »
(0.5 نمره)



تایید

ج) قلمرو فکری (۸/۵ نمره ) معنی و مفهوم نظم و نثر و درک



تایید

26=معنی هر یک از موارد زیر را به نثر روان بنویسید.
الف) ابر زمن حامل سرمایه شد
ب) خلف صدق نیاکان هنرور خود بود.
ج) همی بر خروشید بر سان کوس
د) نکته گفتی با همه سوداگران
ن) بتازد به نیرنگ تو توسن من
و)در برابر قوه الهی آنان، هیچ قدرتی یارای ایستایی ندارد.
ه) في الجمله نماند از معاصی منکری که نکرد.
ی) به شامگاه چنان بنگر که گویی روز بایستی در آن فرومیرد.
(4 نمره)



تایید

27=مفهوم کلی بیت « گل به همه رنگ و برازندگی /می کند از پرتو من زندگی » کدام است؟ (0.25 نمره)



تایید

28=شاعر در کدام عبارت، از مفهوم «شرف المكان بالمكين » بهره گرفته است؟ (0.25 نمره)



تایید

29=از کدام بیت، می توان مفهوم آیه شریفه «و من يتوكل على الله فهو حسبه » را دریافت؟ (0.25 نمره)



تایید

30=مفهوم عبارت «گندم نمای جو فروش مباش» را بنویسید. (0.25 نمره)



تایید

31=مفهوم مشترک هر یک از موارد زیر را بنویسید.

الف) بسوزای دل که تا خامی، نیاید بوی دل از تو /کجا دیدی که بی آتش، کسی را بوی عود آید

الف) اگر جان ما ارزشی داشته باشد. برای این است که سخت تر از جان های دیگر سوخته است (0.5 نمره)



تایید

31=مفهوم مشترک هر یک از موارد زیر را بنویسید.

ب) غیبت نکرده ای که شوم طالب حضور/ پنهان نگشته ای که هویدا کنم تو را

ب) خدا در همه جا هست؛ در هر جا که به تصور آید.
(0.5 نمره)



تایید

31= مفهوم مشترک هر یک از موارد زیر را بنویسید

ج) چه وجود نقش دیوار و چه آدمی که با او / سخنی ز عشق گویند و در او اثر نباشد

ج) با زهرخندی گفت: داد نزن، من گوش استماع ندارم، لمن تقول؟!  (0.5 نمره)



تایید

32=هر یک از بیت های ردیف اول با کدام یک از مفاهیم ردیف دوم، مطابقت دارد؟

ردیف اول:
1= ریش بر می کند و می گفت ای دریغ / كآفتاب نعمتم شد زیر میغ
2=کمان را به زه کرد و بگشاد بر/ نبُد مرغ را پیش تیرش گذر
3=خروش سواران و اسپان ز دشت /ز بهرام و کیوان همی بر گذشت

ردیف دوم، مفهوم ها:
4=شدت جنگ و نبرد
5=بیان حسرت و ناراحتی
6=مهارت در جنگیدن
(0.75 نمره)



تایید

33=درباره ارتباط معنایی بیت « به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست / عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست » و عبارت « هرگز هیچ زیبایی لطیفی را در این جهان ندیده ام که بی درنگ نخواسته باشم، تمامی مهرم را نثارش کنم.ای زیبای عاشقانه زمین، شکوفایی گستره تو دل انگیز است »؛ توضیح دهید (0.5 نمره)



تایید

34=درباره ارتباط محتوایی متن «دریادلان صف شکن » و این سروده استاد شفیعی کدکنی توضیح دهید:

« حسرت نبرم به خواب آن مرداب/کارام درون دشت شب خفته است
دریایم و نیست با کم از طوفان/دریا همه عمر خوابش آشفته است »
(0.75 نمره)



تایید