زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون پایه دهم به صورت دیجی فرم

باسمه تعالی.   آموزش و پرورش منطقه زاغه
آزمون علوم و فنون ادبی.        پایه دهم
دبیرستان شهید بهشتی.        1400/3/8.  
 وقت 60دقیقه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 70 دقیقه میباشد

در هنگام شروع آزمون دوربین فعال میشود



تایید دوربین
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

الف(تاریخ ادبیات و سبک شناسی)۴ نمره

( جاهای خالی را با واژگان مناسب پر کنید:

الف-شیوة بیان هر نویسنده یا شاعر ...................... اوست.

ب- ویژگی اصلی نثر ...................... به کار گیری سجع است . پ-........................برای ایجاد حکومت مستقل وتضعف بغداد زبان فارسی دری را زبان رسمی اعلام کرد

ت(فرمان ها ونامه های شاهان هخامنشی به خط...................... نوشته شده است. (1 نمره)



تایید

2-درستی یا نادرستی عبارات زیر را با (ص)،(غ)مشخص نمایید. الف-از مضامین شعر شاعران سدة پنجم و ششم، می توان به بدبینی شاعران نسبت به دنیا و بریدن از آن اشاره کرد.

ب-براساس نظریة ارسطو طبقه بندی شعر براساس محیط جغرافیایی و یا براساس موضوع و... است .

پ-در سدة پنجم و ششم گسترش عرفان و تصوف ، همچنین شکل گیری دولت سلجوقی سبب توجه نویسندگان به فارسی شد . ت(رودکی و شهید بلخی، استحکام بخش اشعار تعلیمی هستند.  (1 نمره)



تایید

3-به سوالات پاسخ دهید: الف)نقش امرای سامانی در ترویج ترکیب تازه از هویت فرهنگی را بنویسید.۱

ب)دومورد از ویژگی های فکری سبک خراسانی را بنویسید.۰/۵

ج) دو مورد از ویژگی های ادبی سبک قرن ۵و۶را بنویسید. ۰/۵ (2 نمره)



تایید

موسیقی شعر)۶نمره

۴-درستی و نادرستی عبارت های زیر را مشخص کنید .

الف- هجای پایانی اوزان شعر فارسی ، همیشه کوتاه است .

ب) به مشخص کردن هجاهای شعر، تقطیع هجایی می گویند.  (0.5 نمره)



تایید

۵-واژه"کار آزموده" را یک بار با حذف همزه و یک بار بدون حذف همزه بنویسید و علامت های هجایی آن را بنویسید (1 نمره)



تایید

۶_ با توجه به بیت "بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست بگشای لب که قند فراوانم آرزوست"

الف -کلمات قافیه را بنویسید. ب -ردیف کدام کلمات است.

پ -قافیه طبق کدام قاعده است؟ ت -حرف روی را مشخص نمایید. (1 نمره)



تایید

7- بیت های زیر را ازنظر وزن وحس حال وفضای عاطفی برسی کنید:

الف(ای نفس خرم باد صبا    از بر یار آمده ای مرحبا)

 ب(بیاتا همه دست نیکی بریم جهان جهان را به بد نسپریم) (1 نمره)



تایید

۸_بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده آن تقطیع کنید؛ سپس هر هجا را با علامت خاص آن بنویسید :

"آیینه ار نقش تو بنمود راست    خودشکن آیینه شکستن خطاست" (2 نمره)



تایید

۹_ برای کاربردهای گوناگون(صامت-مصوت)  از واج ( و ) نمونه ای بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

ج(زیبایی شناسی)۶نمره 

۱۰_ بیت زیر موازنه است یا ترصیع ؟ چرا؟ نوع سجع ها را در دو مصرع مشخص کنید.

( تیر بالی او را جز دل هدف نباشد    تیغ جفای او را جز جان سپر نباشد)  (1.5 نمره)



تایید

۱۱- در عبارات زیر، سجع را بیابید و نوع سجع ها را نیز بنویسید. الف-منّت خدای را عزّ وجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت.

ب -دوستی را که به عمری فرا چنگ آرند نشاید که به یک دم بیازارند.  (1 نمره)



تایید

۱۲- در ابیات زیر نمونه های واج آرایی و واژه آرایی را تعیین کنید. - هر کجا دردی است درمانیش هست ، درد عشق است آنکه درمانیش نیست.

- رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

-زین بی خردان سفله بستان داد دل مردم خردمند  (1.5 نمره)



تایید

۱۳- دو کلمه بنویسید که با کلمه "بهاران" سجع متوازن داشته باشد . (0.5 نمره)



تایید

4 ۱-در ابیات زیر جناس و نوع آن را مشخص کنید:

-به جفایی وقفایی نرود عاشق صادق* **مژه برهم نزند گر بزنی تیروسنانش

-هر که گوید کلاغ چون باز است *** نشنوندش که دیده ها باز است

 -ای دلیل دل گم گشته ،خدا را مددی*** که غریب ار نبرد ره ،به دلالت برود (1.5 نمره)



تایید

کالبد شکافی نظم و نثر)۴نمره

۱۵-ابیات زیر را بخوانید و از دید قلمرو فکری ،ادبی،زبانی برسی کنید.(هر کدام دو مورد)

-امسال تازه روی تر آمد همی بهار ***هنگام آمدن نه بدین گون بود

- پار ارزه اندر آمد چون مفلسی غریب،*** بی فرش و بی تجمل و بی رنگ و بی نگار

 -از کوه تا به کوه بنفشه ست و شنبلید*** از پشته تا به پشته سمن زار و لاله زار  (1.5 نمره)



تایید

۱۶- ابیات زیر را از نظر ویژگی های فکری و ادبی بررسی کنید.(هر کدام دو مورد)

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند،،*** تا تو نانی به کف آریّ و به غفلت نخوری

همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار ***شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری (2 نمره)



تایید

۱۷-شعر زیر ر ا بخوانید و دو مورد از ویژگی های زبانی آن را استخراج کنید:

نکوهش مکن چرخ نیلوفری*** برون کن زسر باد خیره سری را

 چوتو خود کنی اختر خویش را بد*** مدار از فلک چشم نیک اختری را

 به چهره شدن چون پری کی توانی*** به افعال ماننده شو مرپری را  (0.5 نمره)



تایید