زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ادبیات فارسی1 - نوبت دوم - دهم تجربی و ریاضی دبیرستان سما به صورت دیجی فرم

باسلام لطفاً ضمن پاسخگویی زمان را مدیریت نمایید در ضمن امکان برگشت به سوالات قبلی مقدور می باشد .

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

متضاد و مترادف واژۀ «رفیع» را بنویسید. 
مترادف:                    متضاد:
(0.5 نمره)



تایید

در بیت «رعیت را چه سود دارد» «را» به چه معنیست و نشانۀ چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

دربیت «چنان ننگش آمد ز کار هجیر // که شد لاله رنگش به کردار قیر» 
الف ) کلمات قافیه را مشخص کنید. 
ب) مصراع دوم کنایه از چیست؟ 
پ) «مشبّه» و «مشبّه¬به» را در مصراع دوم بیابید.
(1.5 نمره)



تایید

نقش دستوری کلمات مشخص شده را در عبارت زیر بنویسید . 
«ناتانائیل»، با« تو» از انتظار «سخن» خواهم گفت.
(0.75 نمره)



تایید

در ابیات زیر کدام گزینه به شیوۀ بلاغی و کدام یک به شیوۀ عادی است؟
الف) در مملکت چو غرّش شیران گذشت و رفت // این عوعو سگان شما نیز بگذرد 
ب) تهمتن به بند کمر برد چنگ // گزین کرد یک چوبه تیر خدنگ
(0.5 نمره)



تایید

برای هریک از واژگان زیر یک هم¬آوا بنویسید. 
الف) قضا:                        ب) مغلوب:
(0.5 نمره)



تایید

بیت زیر بر چه مفهومی تأکید دارد؟ 
هر دو نی خوردند از یک آبخور // این یکی خالی و آن پر از شکر.
(0.5 نمره)



تایید

در عبارت زیر کدام واژه¬ها جناس دارند؟ 
«در مقابلۀ جفا، وفا کرد و در مقابلۀ زشتی، آشتی کرد».
(0.5 نمره)



تایید

 

معنی و مفهوم هر یک از عبارت ها و بیت های زیر را به نثر روان بنویسید. (هر مورد 0/5 نمره)

الف)در بن این پردۀ نیلوفری // کیست کند با چون منی همسری

ب) تا چون بر رقعۀ من اطلاع یابد، قیاس کند که مرا اهلیّت چیست.

پ) در بدایت بند و چاه بود و در نهایت تخت و گاه بود.

ت) بادی که در زمانه بسی شمع­ها بکشت // هم بر چراغدان شما نیز بگذرد

ث) تا با خاک انس نگیری، راهی به مراتب قرب نداری.

ج) برآهیخت رهّام گرز گران // غمی شد ز پیکار دست سران

چ) کار پاکان را قیاس از خود مگیر //  گرچه باشد در نبشتن شیر و شیر

ح) فی الجمله نماند از معاصی منکری که نکرد و مسکری که نخورد. (4 نمره)



تایید

با توجه به بیت زیر حافظ شرط وفاداری معشوق را چه می­داند؟

« گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان //  نگاه دار سرِ رشته تا نگه دارد» (0.5 نمره)



تایید

در هر عبارت املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید. 
الف) در کرامت و (فراق ـ فراغ) به پارس رسیدیم. 
ب) جست از (صدر، سدر) دکان سویی گریخت.
(0.5 نمره)



تایید

در عبارت «شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیشه ای خفته » کدام جزء از جمله حذف شده است؟ به چه قرینه¬ای؟ (1 نمره)



تایید

در میان گروه کلمات زیر دو واژه نادرست است، بیابید و شکل صحیح آن ها را بنویسید . 
مخذول و نالان – غرابت و خویشاوندی– مخمصه و گرفتاری – ستوه و درمانده - نغز و شکستن – صف طویل
(1 نمره)



تایید

با توجه به عبارت «زنگ نقاشی دلخواه و روان بود. خشکی نداشت. به جد گرفته نمی¬شد. معلم صورتک نداشت» کلاس نقاشی و معلّم آن چه ویژگی هایی داشتند؟ (1 نمره)



تایید

مفهوم کلّی بیت زیر چیست؟ 
کبوتری که دگر آشیان نخواهد دید// قضا همی بردش تا به سوی دانه و دام
(0.5 نمره)



تایید

در عبارت زیر حرف پیوند وابسته¬ساز و جملۀ هسته و وابسته را مشخص کنید. 
«تیمور در اندیشه شد که پس از مرگ مزار کشورگشایی چون او چگونه خواهد بود؟»
(0.75 نمره)



تایید

در سرودۀ زیر دو ترکیب اضافی و دو ترکیب وصفی را مشخص کنید. 
«دریا متنی نیلگون است / که علی آن را می¬نویسد / و مریم هر شب، روی شن¬ها / به انتظار مهدی می¬نشیند.»
(1 نمره)



تایید

معنی واژگان مشخص شده را بنویسید 
الف)«در حال »سی دینار فرستاد. 
ب) پشت و سر قلم را با وقار و« طمأنینه» پاک کرد.  
پ) در مقابل« لئیمی» کریمی کرد. 
 ت) آفریده¬ای نگاه ما را به خویش «معطوف» کند 
(1 نمره)



تایید

در سرودۀ «ای سرزمینی کز خاکت/ خوشه های گندم می روید/ و پیامبران برمی خیزند» 
. الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟ 
ب) مقصود شاعر از مصراع¬های دوم و سوم چیست؟
(1 نمره)



تایید

در عبارت «درختان به احترام تو قیام کرده¬اند» دو آرایۀ ادبی بیابید. (1 نمره)



تایید




در جمله ی « اثر غم و شادی پیش مردمان ، بر خود پیدا مکن . » نویسنده بر کدام ویژگی اخلاقی تأکید می کند ؟ (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر، کدام واژه در معنی مجازی به کار رفته ¬است؟ مفهوم مجازی آن را بنویسید. 
مپندار این شعله افسرده گردد //که بعد از من افروزد از مدفن من
(1 نمره)



تایید