زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون《 عربی زبان قرآن 2 مشترک》کلاس 202 دبیرستان دخترانه فرزانگان خرم آباد به صورت دیجی فرم

لطفا پس از اتمام پاسخگویی به سوالات  روی دکمه ثبت نهایی کلیک کنید تا پاسخهایتان ذخیره گردد.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 35 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱_ عَیّن الأصحّ و الأدّقّ في الجواب للتّرجمة أو المفهوم: «قد یکونُ بینَ ُزملا‌ئی مَنْ هو أحسنُ مِنَ الآخرینَ!


1)  گاهی در بین هم‌کلاسی‌ها کسی هست که برتر از دیگران است!

2)  گاهی بین همکارانم کسی هست که از دیگران بهتر می‌باشد!

3)  شاید بین هم‌کلاسی‌هایم شخصی باشد که به دیگران نیکی کرده است!

4)  قطعاً بین همکارانم کسانی هستند که از دیگران بهترند! (1 نمره)



تایید

۲_ عَیِّن الخطأ لترجمة التراکيب التالية:

1)  یا أرحم الراحمين: ای مهربانِ مهربانان

2)  یا عَلّامَ الغيوب: ای بسیار دانای نهان‌ها

3)  یا غافر الخطایا: ای آمرزنده‌ی خطاها

4)  یا ساتِرَ کلِّ معیوب: ای پوشاننده‌ی هر عیب داری (1 نمره)



تایید

۳_ عیّن ما فيه اسم التفضیل 

 

1) السّخی أکرم هؤلاء الفقراء!

2) انا أعلمُ أنّ هذا لیس مفيدا!

3)هو عصی ربّه فندم علی عمله!

4) الإجابة الحُسنی تَتعلّق بأخی! (1 نمره)



تایید

۴_ عَیِّنِ الْخَطَأَ من قَواعِدِ اسمِ التَّفضیلِ.

1) فاطمة الکُبری و زَینتُ الصُّغری!

2) فاطِمة أَکبرُ مِنْ زَینب!

3) آسیا أَکبَرُ مِنْ أوروبّا!

4) زَینَبُ کُبری مِن فاطِمة! (1 نمره)



تایید

۵_ 

عيِّن غير المناسب: «یا أيّها الناسُ! اجتنبوا عن ....... الأخرين و اعلموا أنّ من يقوم بهذا العمل یَرتکب ذنباً کبیراً» 

1) استهزاء

2) تسمية

3) اغتياب

4) فَضحِ (1 نمره)



تایید

۶_ عیِّن جواباً فیه أسماءُ التفضیل و المكان فقط:

1)  أعلی - مسجِد - كذّاب

2)  صُغری - مَرزوق - أكبر

3)  آخِر - صادِق- مَنزل

4)  مَشهَد - فُضلَی - مَكتب (1 نمره)



تایید

۷_ عين ما يُعادل المثل التَّالی: «خيرُ الأمور أوسطها»!

1)  خیرُ الخصال حفظ اللَّسان!

2)  خیرُ الأصحاب من دلَّک علی الخیر!

3)  نه چندان بخور كز دهانت برآید / نه چندان كه از ضعف جانت برآید

4)  دهل را كاندرون زندان باد است / بگردون میرسد فریادش از پوست (1 نمره)



تایید

۸_ عَيِّن « خيراً » ليسَ اسمُ التفضيل.

1)  عالِمٌ یُنتَفَعُ بِعلمِهِ خيرٌ مِن ألفِ عابِدٍ

2)  ليسَ العاقِلُ مَن يَعرِفُ الخَيرَ مِن الشَّرِّ

3)  ولکنَّ العاقلَ مَن يعرِفُ خيرَ الشَّرَّينِ

4)  هذا العَمَلُ خيرٌ مِمّا َتَفعَلونَ (1 نمره)



تایید

۹_  عَيِّن الصحيحَ في الترجمة «إن ْ يعلم  الناسُ أنَّ الغيبةَ من أهمِّ أسبابِ قطعِ التواصُلِ بينَهم يترکوا هذا العملِ القبیحَ ».

1) اگر مردم بدانند که غیبت کردن از مهمترین علت‌های قطع ارتباط میان آنها است، این کار زشت را ترک می‌کنند.

2) بی تردید مردم می‌دانند که غيبت از علت‌های مهم قطع ارتباط میانشان است پس این کار را ترک می‌کنند.

3) اگر مردم می‌دانستند که غیبت علت اصلی قطع ارتباط میان آنهاست، این کار زشت را ترک می‌کردند. 

4) اگر مردم بدانند که غیبت مهمترین علت قطع ارتباط میان آنهاست این کار زشت ترک می‌کنند. (1 نمره)



تایید

۱۰_ عَيِّن الخطأ في التضاد و الترادف

1)  خَفيّ ≠ جَليّ / الإثم = الذَنَب

2)  القبيحة ≠ الجميلة / غالي ≠ رخيص

  3)  اِبتَعَدَ عَن ≠ اقتربَ من / أحياء ≠ أموات

4)  عَسی = رُبّما / حَرَّمَ ≠ أَحَلَّ (1 نمره)



تایید

۱۱_ عيِّن عبارةً جاءت فيها کلمتانِ متضادتانِ:

1)  إذا مَلَک الأراذل هَلکَ الأفاضل!

2)  تفكُر ساعهٔ خير من عبادة سبعينَ سنةً!

3)  اُريد أرخص من هذا. هذه الأسعار غالية!

4)  اللّهم کما حسَّنت خلقی فحسّن خُلُقی! (1 نمره)



تایید

۱۲_ مَن یَسمعونَ کلامَ الأنبیاءِالحقَّ قلیلونَ؛ اُولئک هم الفائزونَ و المُرشدونَ إلی طریق الحقِّ!:

1)  آنها که سخنان درست را از پیامبران شنیده‌اند کم می‌باشند؛ و آنان رستگارانی‌اند که به طریق حق راهنمایی شده‌اند!

2)  کسانی که سخن حق انبیاء را می‌شنوند اندک هستند؛ آنها همان رستگاران و هدایت شدگان به راه حق می‌باشند!

3)  آنها که حقیقتاً کلام انبیاء را بشنوند اندک هستند؛ آنها همان رستگاران و راهنمایان به طریق حق می‌باشند!

4)  کسانی که سخن حق را از انبیاء بشنوند کم‌اند؛ ولی آنها همان رستگاران و هدایت گران به راه حق اند! (1 نمره)



تایید

۱۳_ أَعَلِمْتَ أَشرَفَ أَوْ أجَلَّ مِنَ الَّذی / یبْنی وَ ینْشِئُ أَنْفُساً وَ عُقُولا»:

1)  آیا شریف تر یا گران‌قدرتر از آنکه انسان‌هایی و اندیشه‌هایی را می‌سازد و بنیان می‌گذارد، شناخته‌ای؟!

2)  آیا شریف تر یا گران قدرتر از انسان‌هایی که خودشان را می‌سازند تا اندیشه‌هایی را بسازند، می‌شناسی؟!

3)  آیا شریف تر یا گران قدرتر از کسی که انسان‌هایی را ساخته و اندیشه‌هایی را بنیان گذاشته است، شناخته ای؟!

4)  آیا شریف ترین یا گران قدرترین کسی که شناخت‌های همان است که انسان‌ها و اندیشه‌هایشان را می‌سازد و بنیان می‌گذارد؟! (1 نمره)



تایید

۱۴_ إن تَقرا إنشاءک أمامَ الطلّابِ فَسوفَ یَتَنَبَّه زمیلُک المشاغِبُ.

1)  گرچه انشایت جلوی دانش آموزان خوانده می‌شود پس همکلاسی بی ادبت آگاه نمی‌شود.

2)  اگر انشایت را مقابل دانش آموزان بخوانی، پس همکلاسی اخلالگر و شلوغ تو آگاه خواهد شد.

3)  زمانی که انشای خود را در حضور دانش آموزان بخوانی، دوست شلوغ تو آگاه خواهد شد.

4)  هرچند که انشایت را جلوی دانش آموزان میخوانی اما همکلاسی شلوغ کننده و اخلال‌ گرت ناراحت می‌شود. (1 نمره)



تایید

۱۵_ «کُنتُ أنسی أسماء تلامیذي فَعَزَمْتُ أنْ أکتبَها في قائمةٍ خاصّةٍ!»:

1)  اسم‌های شاگردانم فراموش می‌شد و به همین دلیل تصمیم دارم که آن نام‌ها را در فهرستی خاص بنویسم! 

2)  اسم‌های شاگردانم را فراموش می‌کنم پس مصمّم شدم که آن‌ها را در فهرست خاصی بنویسم!

3)  اسامی دانش‌آموزان خویش را فراموش می‌کردم پس تصمیم گرفتم که آن‌ها را در لیست خاصی بنویسم! 

4)  نام دانش‌آموزان خود را فراموش می‌کردم بنابراین مصمّم هستم که آن‌ها را در لیست مخصوصی بنویسم! (1 نمره)



تایید

۱۶_ عَینْ «مَن» الشرطیة:

1)  مَنْ یساعِدكَ عَلَی کِتابَةِ إنشائِكَ و یقرأ.

2)  مَنْ لا یَستَمِع إلی کلامِ المعلّمِ جیّداً یَرسُب.

3)  مَنْ یعَلِّم عِلمَ الدّین و یعمل به.

4)  مِن أحَبِّ عبادِ الله مَنْ نَفَعَ عبادَه. (1 نمره)



تایید

۱۷_ عيِّن الخطأ في أسلوب الشرط:

1)  مَن یَتَفَکَّرُ في آیاتِ الله هو عالمٌ

2)  إن أحسنتم أحسنتم لأنفسِکم

3)  إذا وَجدتُم الخيرَ فافعلوه

4)  إن تَقرأ القرآن فَتَفَکَّرْ في آیاته (1 نمره)



تایید

۱۸_ «علی المعلم أن یبحث عن طریق حلٍّ یُشجِّع الطالبَ المُشاغب علی الدّرس حتّی یغیّر سلوکه السیِّیٔ!»:

1)  لازم است که معلم دنبال راه حلی باشد که دانش‌آموز شلوغ را به درس ترغیب نماید تا به رفتار زشتش ادامه ندهد!

2)  معلم باید به دنبال راه حلی بگردد که دانش‌آموز اخلال‌گر را به درس تشویق کند تا رفتار بد خود را تغییر دهد!

3)  باید معلم آن راه حلی را دنبال کند که دانش‌آموز اخلال‌گر به درس تشویق شود و بر رفتار زشت خود استمرار نورزد!

4)  بر معلم لازم است که در جست‌وجوی راه حل باشد تا دانش‌آموز شلوغ به درس خواندن ترغیب شود تا این‌که رفتار بد خود را تغییر دهد! (1 نمره)



تایید

۱۹_ عیّن الخطأ فی مفهوم هذه العبارات:

1) النّاسُ أعداءُ ما جَهِلو! ←← دشمن دانا بلندت می‌کند / بر زمینت می‌زند نادان دوست 


2) مَنْ فَکَّرَ قبل الکلامِ قَلَّ خطؤه! ←←سخندان پرورده پیر کهن / بیندیشد آنگه بگوید سخن


3) اِنْ صبرتَ حَصَلتَ علی النّجاحِ!  ←←صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند / بر اثر صبر نوبت ظفر آید


4) ما تَزرعْ فی الدّنیا تَحصدْ فی الآخرة! ←←من اگر نیکم اگر بد، تو برو خود را باش / هر کسی آن دِرَود عاقبتِ کار که کِشت (1 نمره)



تایید

۲۰ _انا اِستمعتُ الی الدرس جیّداً و طالعته بدقّة فما رسبتُ فی الامتحان

 

1) من به خوبی به درس گوش فرا دادم و آن را با دقّت مطالعه کردم، پس در امتحان مردود نشدم

 

2) من به خوبی به درس گوش می‌دهم و آن را دقیق مطالعه می‌کنم، پس در امتحان مردود نمی‌شوم

 

3) من جدّاً به درس گوش داده‌ام، و آن را با دقت مطالعه کرده‌ام و در امتحان مردود نخواهم شد

 

4) من درس‌ها را به خوبی خواهم شنید و دقیق مطالعه شان خواهم نمود تا در امتحان مردود نشوم (1 نمره)



تایید