زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون مستمرعربی دوازدهم انسانی درس سوم به صورت دیجی فرم

تعداد سوالات: 20                      اسلوب حصر واستثناء               طراح آزمون: فضیلت جو

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 35 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید




تایید

11) میّز الخطأ فی ترجمةالکلمات المعینة: 

1ـ کلّ عینٍ باکیةٌ یوم القیامة إلاّ ثلاثة أعین:          باکیةٌ=گریان 
 2ـ وعَیْنٌ سَهِرَتْ فِی سَبِیلِ اللهِ:                            سَهِرَتْ = سحر بیدار مانده است 
3ـ عینٌ غضّت عن محارم الله:                            غُضّتْ = برهم نهاده شده است 
 4ـ عینٌ فاضَت من خشیة الله:                          فاضَتْ = لبریز شده است!
(1 نمره)



تایید

6)  عیّن الصحیح: « کُلُّ شَیءٍ یرخُصُ إذا کَثُرَ إلَّا الأدب، فَإَّنهُ إذا کَثُرَ غَلا»

1ـ هرچیزی گران شود زیاد می شود جز ادب، که به راستی زمانی که زیاد شود ارزان می شود! 
2ـ هرچیزی جز ادب زمانی که زیاد شود ارزان می شود که همانا آن وقتی که زیاد می شود گران می شود! 
3ـ هرچیزی که ارزان شود زیاد می شود مگر ادب که آن اگر زیاد شود گران می شود! 
4ـ هرچیزی ارزان می شود زمانی که زیاد شود جز ادب، که همانا زمانی که زیاد شود گران می شود!
(1 نمره)



تایید

7) عیّن المستنی یختلف: (ص 34 و 36 / ریاضی خارج کشور 98)

 1ـ لا َتساقط من أعیننا  الّا دموع الفرح! 
 2ـ لا یُحمّلُنا اللّه شیئًا إلّا ما لنا طاقة به! 
3ـ کان النّاس یمشون بسرعة إلّا مَن في رِجله ألمٌ! 
 4ـ ذکریاتي من أیّام سفري کلّها جمیلة إلّا واحدة منها
(1 نمره)



تایید

8) عیّن ما لیس فیه« الحصر» (زبان خارجه98) 

1ـ لا یُبیِّن الصراطَ المستقیم و الدّين الحقّ إلّا الرّسل المبشِّرون!
 2ـ ما أقام الوجهَ للدّين حنیفًا إلّا مَن لا يَکوننَ من المشرکینَ! 
 3ـ ما حمل الفأسَ لکسر ألاصنام إلّا مَن اطمأنّ بعمله! 
 4ـ لا یتعلّم الدّرسَ أحد إلّا الّذي کانَ مِن المستمعین
(1 نمره)



تایید

12) ﴿وَلَو کُنتَ فَظاً غَلیظَ القَلْبِ لَاْنفَضّوا مِن حَولِکَ﴾ 

1ـ واگر تندخو و سنگدل باشی، از اطرافت پراکنده می شوند! 
2ـ وچنانچه بدرفتار وخشن بودی، قطعاً از پیرامون تو متفرّق می شدند ! 
3ـ واگر تندخو و سنگدل بودی، بی گمان از اطرافت پراکنده می شدند !
4ـ وچنانچه بدرفتار و قسی القلب باشی، از پیرامونت متفرّق می شوند!
(1 نمره)



تایید

4) عین التَعريب الصَحيحَ : « ما درختانی می کاریم تا دیگران از میوه های آن ها بخورند» 

 1ـ نَحنُ نَغرسُ الأشجارَ حتّی مِن ثمراتها یأکل الآخرون! 
 2ـ نَغرسُ نحنُ الأشجارَ لکی یأکلَ آخرونَ مِن ثمارِها! 
3ـ نَغرسُ نحنُ أشجارًا حتّی آخرونَ یأکل من ثمراتها! 
 4ـ نَحنُ نَغرس أشجارًا لِکی یأکلَ مِن ثِمارِها الآخَرون!
(1 نمره)



تایید

3) عیِّن الخطأ:

1ـ ﴿کُلُّ شَیءٍ هالِک إلّا وَجهَه﴾: هر چیزی نابودشدنی است به جز سیمای او! 
2ـ ﴿ کُلُّ نَفسٍ ذائقۀ المَوت﴾: هرکسی مرگ را می چشد! 
3ـ ﴿وَ خُلِقَ الإنسانُ ضَعیفاً :﴾و انسان را ناتوان آفریده است! 
4ـ ﴿لا یُکَّلَّفُ الله نَفساً إلّا وُسْعَها﴾: خدا به کسی جز به اندازة توانش تکلیف نمیدهد!
(1 نمره)



تایید

14) عیِّن التّرجمة الصّحیحة: 

«اِنزَعجَ رسول ا لله (ص) حین رأی رجلاً لَم یُقَبِّلْ إلّا ابنه لِأنّه کان یُفَرَّقُ بینهما» رسول خدا(ص).......... ! 
1ـ هنگامی که دید که آن مرد فقط پسرش را می بوسید ناراحت شد؛ چون بین دو فرزندش فرق می گذاشت ! 
2ـ وقتی مردی را دید که نمی بوسد به جز پسرش را، ناراحت شد؛ چراکه بین آن ها فرق گذاشته بود ! 
3ـ هنگامی که مردی را دید که فقط پسرش را بوسید ناراحت شد چون او بین آ نها فرق می گذاشت!
 4ـ هرگاه مردی را ببیند که به جز پسرش را نمی بوسد ناراحت می شود؛ چراکه بین آن ها تفاوت قائل شده است!
(1 نمره)



تایید

10) عیّن الصّحیح فی الإعراب و التَّحلیل الصَّرفی:« إشتریتُ أنواع الفاکهة إلَّا أناناس» 

 1ـ فعل ماضٍ - للمتکلّم وحده - متعدی - مجرد ثلاثی / فعل و فاعِلَهُ ضمیر بارز«تُ» 
 2ـ فعل ماضٍ - للمتکلّم مع الغیر - لازم - مزید ثلاثی / فعل و فاعله « أنواع» 
3ـ فعل مضارع - للمتکلّم مع الغیر - متعدّی - مجرد ثلاثی / فعل و فاعله « أنواع» 
 4ـ فعل ماضٍ - للمتکلم وحده - متعدّی - مزید ثلاثی / فعل و فاعله ضمیر بارز « تُ»
(1 نمره)



تایید

2) «لا ییأسُ مِنْ روحِ اللهِ إلَّا القَومُ الکافِرونَ﴾

 1ـ ازرحمت خداوند، جز قوم کافران ناامید نخواهند شد! 
 2ـ تنها قوم کافران از بخشش خداوند ناامید شدند! 
3ـ تنها قوم کافران از رحمت خداوند ناامید می شوند! 
 4ـ ازبخشش خداوند جز قوم کافران، مأیوس نخواهند شد!
(1 نمره)



تایید

1)عیّن الخطأ فِی التَّرجمة:

 1ـ ماطالَعْتُ أمسِ کُتُبی إلّا کِتاب العربیَّة: دیروز  کتابهایم رانخواندم مگر کتاب عربی را .
2ـ یَغفِرُ الله الذُّنوب إلّا الشّرک بِاللهِ: خداوند گناهان را می بخشد و می آمرزد جز شرک به خدا.
 3ـ ﴿وَ ما الحیاة الدّنیا إلّا لَعِبٌ وَ لَهوٌ﴾: و چیست زندگی دنیا جز بازی و هوسرانی؟ 
4ـ قَرَأتُ الکِتاب إلّا مَصادِرَهُ: کتاب را خواندم به جز منابع آن.
(1 نمره)



تایید

15) « کانَ رجل عجوز یغرسُ فسائل کثیرة فی مزرعته الکبیرة إلّا فسیلة الجوز و یَرجو إثمارها للآخرینَ» 

1ـ یک مرد پیر در مزرعه بزرگی فقط نهال های گردوی بسیار می کاشت وامیدوار به میوه دادن آن ها برای دیگران بود!
 2ـ پیرمردی در مزرعه بزرگ خویش نهال های فراوانی جز نهال گردو می کاشت و به میوه دادن آن ها برای دیگران امید داشت! 
3ـ پیرمردی نهال های زیادی را جز نهال گردو در مزرعه بزرگش کاشت و به میوه دادن آن نهال ها برای دیگران امید داشت! 
4ـ مرد کهنسالی در مزرعه بزرگ خود نهال های بسیاری جز نهال گردو می کاشت درحالی که امیدوار به میوه دادن آن برای دیگران بود!
(1 نمره)



تایید

9) عیّن ما لم یُذکر فیه المستثني منه:( اختصاصي انسان خارج 99) 

1ـ تُحافظ طالباتُ مدرستنا علی النّظم إلاّ واحدة منهنّ!
 2ـ لم یحضر أصدقائي في الحفل إلاّ ثلاثة منهم! 
3ـ لا يُربّي أبي في مزرعته إلاّ الطّیورإلاهلیّة! 
 4ـ یَهتمّ مواطنونا بنظافة البیئة إلاّ قلیلاً منهم!
(1 نمره)



تایید

19) عیّن الصَّحیح : «کُلُّ وِعاءٍ یضیقُ بِما جُعِلَ فیه إلَّا وِعاء العلم، فإَّنهُ یتَّسعُ» 

1ـ هرظرفی ازآنچه در آن قرار دارد، تنگ می شود به جز ظرف دانش که آن فراخ می شود 
2ـ هرظرف با آنچه در آن قرار داده شود، پر می شود و فقط ظرف دانش است که وسیع می شود 
3ـ هرظرف با آنچه در آن قرار داده شده، تنگ و کوچک می شود جز ظرف دانش که آن فراخ می شود
4ـ هرظرفی با آنچه در آن قرار داده شود، تنگ می شود مگر ظرف دانش که آن وسیع می شود
(1 نمره)



تایید

16) عیِّن الصَّحیح عن تعیین نوعیّة الکلمات (التَّحلیل الصَّرفیّ و المحلَّ الإعرابیّ) 

﴿لا ییأَسُ مِنْ ر وح الله إلَّا القَومُ الکافِرون﴾ 
1ـ الله : لفظ الجلالة - اسم - مفرد مذکّر - معرفة عَلَم (معرفۀٌ بالعلمیّة)/ مفعول 
2ـ یَیأَسُ : فعل مضارع - للغائب (مفرد مذکّر غائب) - مجرّد ثلاثیّ - معلوم / مجزوم بسبب وجود " لا " النّاهیة
 3ـ رَوح : اسمٌ - مفرد - معرَّف بأل / مجرور بحرف الجرّ، مِن رَوحِ : جارّ و مجرور 
4ـ الکافِرون : اسم - جمعٌ سالمٌ للمذکّر «جمعٌ مذکَّرٌ سالمٌ» - اسم فاعلٍ / (نعتٌ ) صفة
(1 نمره)



تایید

17)عیّن الْمُستثنی محصورًا:

 1 -لَیْسَ هَدفُنا مِن الإنفاق فِی الْحیاةِ شَیئاً إلّا کَسْبَ الثّواب 
2 -لَم یُقَصِّرْ فِی أداء التّکالیفِ أحدٌ إلّا صَدیقی الْمَریضَ ! 
3 - لا یَقولُ الْمُؤمنونَ الْمُخلِصونَ فِی حَیاتِهم إلّا الصِّدقَ! 
 4 -کلُّ شَیء فِی هذا العالَمِ یُمکِنُ اسْتِرجاعُهُ إلّا الفُرصَۀَ
(1 نمره)



تایید

18) عیّن عبارة تدلّ علی مفهوم " الحصر 

1- لانحبّ أن نبقی فی هذه الغابة الکبیرة إلّا والدنا! 
 2- هذه الأیّام مناسبة لنا أن نذهب إلی البحر إلّا یوم الجمعة! 
 3- لیست للسّلامة قیمة إلّا للّذین یفقدونها! 
 4- لاتتمتّع الحیوانات من هذه القدرة إلّا الدلفین!
(1 نمره)



تایید

3) «رَأیتُ رجلاً فی مجلسٍ قَبّلَ ابنه الصَّغیر و أجلَسهُ عنده ولکن لم یُقَبِّلْ بنته الصُّغری و لَم یُجلِسْهاعندهُ » 

1ـ مردی را در مجلسی دیدم که پسر کوچک خود را بوسید و وی را نزد خود نشاند، ولی دختر خود را نمی بوسید و اوراکنار خود نمی نشاند! 
2ـ مردی را در یک مجلسی دیدم که پسر کوچکش را بوسید و او نزدش نشست، ولی دختر کوچک خود را نبوسید و او نزدش ننشست!
 3ـ مردی را در مجلسی دیدم که پسر کوچک خود را بوسید و او را نزد خود نشاند، امّا دختر کوچکترش را نبوسید و وی را کنارخود ننشاند! 
4ـ یک مردرا در یک مجلس دیدم که پسرش که کوچک بودبوسیدوکنارش نشست، ولی دختر کوچک ترش را نبوسیدوکنارش ننشست!
(1 نمره)



تایید

5) عیّن التّرجمة الصّحیحة: « عندما کانت تحضن الشّیماءُ النّبیِّ (ص) و تلاعبُه، تدعو الله أن تراه یافعاً و أمرداً» !

 1ـ هنگامیکه شیماء پیامبر (ص) را در آغوش گرفت و با او بازی کرد، از خداوند خواست که او را نوجوان کم سن و سال ببیند 
2ـ شیماء هنگامی که با رسول خدا (ص) بازی می کرد و او را در آغوش می کشید، دعا می کرد که او نوجوانی کم سن و سال شود!
 3ـ هنگامی که شیما پیامبر(ص)رادرآغوش می گرفت و با اوبازی می کردازخداوند می خواست که اورا نوجوانی کم سن وسال ببیند! 
4ـ وقتیکه شیماء پیامبر (ص) را در آغوش گرفت و با او بازی می کرد، خداوند را خواند که او را نوجوان کم سن وسال ببیند!
(1 نمره)



تایید

13)عیّن الصَّحیح:

 1ـ کانَت لِرَسول الله (ص) اُختٌ مِنَ الرِّضاعَة: پیامبر خدا از نوجوانی خواهری داشت! 
2ـ أتَأمَّلُ أن تَعیشَ حَتّی تَأکُلَ مِن ثَمَر الشجرة؟: آیا امید داری که آن قدر زندگی میکنی تا از میوه درخت بخوری؟ 
3ـ فَعَرَفَها و أکْرَمَها وَ بَسَطَ لَها رِداءَهُ: او را شناخت و گرامی داشت و جامه اش را گرفت ! 
4ـ فَأسْلَمَتْ و دافَعَتْ عَن أخیها: پس اسلام آورد(مسلمان شد) و از برادرش دفاع کرد!
(1 نمره)



تایید