قلمرو زباني :٨.٥
١- معني واژه هاي مشخص شده را بنويسيد.١.٥
الف: داده تنش بر تن ساحل [يله]
ب : هيچ گودالي چنين [رفيع ] نديده بودم
ج : در نواي طوطيان [حاذق ] بود
د : اي كه [ رداي] حسين بر دوش داري
ذ : چون رأي خروشان يكي [ ويله] كرد
…………………………………………
٢-املاي غلط را انتخاب كنيد و صحيح آن را بنويسيد.١.٥
الف : ( اب عجل _ وقار و طمعنينه)
ب : ( اندوه و ترب)
ج : ( مراتب قرب )
د :از ( يال و قارب ) به زير امد
ذ : پياده مرا زان فرستاد ( طوس -توس )
…………………………………………
٣- هم اواي واژه ي داخل كمانك را بنويسيد.٠.٢٥
(قضا) هم بردش تا به سوي دام و دانه
…………………………………………
٤-رابطه ي واژگان هر يك از گروه هاي زير ، بر چه پايه اي است . ( تناسب يا ترادف )٠.٥
الف :( شمشير و نيره) ب : ( شجاع و دلاور )
…………………………………………
٥- در عبارت زير حذف را يافته و نوع ان را مشخص كنيد .٠.٥
نوميدي را در اميد بسته دان و اميد را در نوميدي
…………………………………………
٦- نهاد و گزاره را در مصراع مقابل مشخص نماييد.٠.٥ ( تجلي هستي است جان كندن من)
…………………………………………
٧- كدام تركيب وصفي و كدام تركيب اضافي است .؟
الف : سرو آزادگان ب: بهترين زندگي
…………………………………………
٨-در جمله ي غير ساده ي زير هسته و وابسته را و پيوند وابسته ساز را مشخص كنيد .٠.٧٥
< تا با خاك انس نگيري راهي به مراتب قرب نداري >
………………………………………….
٩- نقش دستوري كلمات مشخص شده را بنويسيد و زمان وقوع فعل را بنويسيد. ١
[ ناتانائيل ] : من به تو [ شور و شوقي ] [ مي آموزم ]
………………………………………….
١٠- طبق الگوي اسم + صفت + مضاف اليه ، يك گروه اسمي بنويسيد .٠.٥
………………………………………….
١١- واژه ي دو تلفظي در عبارت زير را پيدا كنيد . ٠.٥
( يعقوب خود او را به صبر اموزگار بود )
(8.5 نمره)