زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون دهم انسانی 2و3 به صورت دیجی فرم

توجه داشته باشید در صورت خروج از لینک در حین آزمون برای شما تقلب درج میشود.
هر سوال فقط یک بار برای شما به نمایش در می اید و پس از پاسخ به سوال و تایید، امکان بازگشت مجدد برای شما وجود ندارد.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی و نام کلاس  خود را وارد نمایید. *



تایید

هر چیزی که ذهن ما را به پویایی درآورد......است. (0.25 نمره)



تایید

در بیت های زیر کدام آرایه های ادبی بر موسیقی بیتها و زیبایی آن افزوده است آنها را مشخص کنید.( هر بیت یک آرایه)
 الف) سر ارادت ما و آستان حضرت دوست/ که هرچه بر سر ما میرود ارادت است 
ب) از ننگ چه پرسی که مرا نام ز ننگ است /وزنام چه پرسی که مرا ننگ ز نام است.
ج) در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن/ من خودبه چشم خویشتن دیدم که جانم میرود
(1.5 نمره)



تایید

الف )نخستین صورت زبان ادبی فارسی نو در برابر نفوذ عناصر زبان عربی ........... بود.
ب) حماسه ملی ایران و شعر حماسی با........ به اوج رسید.
(0.5 نمره)



تایید

چرا در آغاز قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هنوز دانشمندان ایرانی آثار خود را به عربی می نوشتند؟ (0.5 نمره)



تایید

با توجه به نحوه قرار گرفتن صامت ها و مصوت ها برای هر مورد یک مثال بنویسید.
 الف)صامت+ مصوت بلند=
 ب)صامت +مصوت بلند+ یک یا دو صامت=
(0.5 نمره)



تایید

پدر شعر فارسی لقب کدام شاعر است؟
 الف) فردوسی 
ب)رودکی
ج) خیام
د) عنصری
(0.25 نمره)



تایید

 کتاب........... حدود سال ۳۴۶ قمری به دست عده‌ای از دانشوران خراسان نوشته شد موضوع این کتاب تاریخ گذشته ایران است . (0.25 نمره)



تایید

 در نمونه های زیر سجع ها را مشخص کنید و نوع آن را بنویسید.
الف) توانگری به هنر است نه به مال و بزرگی به عقل است نه به سال.
 ب)" بزرگان گفته اند دولت نه به کوشیدن است ؛چاره کم جوشیدن است."
(1 نمره)



تایید

در بیت زیر نمونه های واج آرایی و واژه آرایی را بیابید و بنویسید.
بی عمر زنده‌ام من و این بس عجب مدار/ روز فراق را که نهد در شماره عمر
(1 نمره)



تایید

سروده های زیر را بخوانید و نکات قلمرو ادبی آن را استخراج کنید.(ذکر ۳ مورد کافی است)
هرکه زین گلشن لبی خندان تر از گل بایدش/خاطری فارغ ز عالم چون توکل بایدش
 خرده ای از مال دنیا در بساط هر که هست /جبهه وا کرده ای پیوسته چون گل بایدش
 هر که میخواهد که از سنجیده گفتاران شود/ بر زبان بند گرانی از تحمل بایدش
قطره ی آبی که دارد در نظر گوهر شدن/از کنار ابر تا دریا تنزل بایدش
(0.75 نمره)



تایید

حکایت زیر را بخوانید و آن را از نظر قلمروهای ادبی ، زبانی و فکری بررسی کنید.
 روزی شخصی پیش بهلول بی‌ادبی نمود او را ملامت کرد که چرا شرط ادب به جا نیاوردی ؟گفت چه کنم؟ آب و گلم را چنین سرشته اند. گفت آب و گل تو را نیکو سرشته اند.اما لگد کم خورده است.
(1.5 نمره)



تایید

گزینه درست را از بین کلمات داخل پرانتز انتخاب کنید.
 ‌الف) بررسی کاربردهای تاریخی دستور مربوط به قلمرو( ادبی- زبانی) است .
ب) پی بردن به تعلیمی یا اندرزی بودن متن به قلمرو (فکری- نتیجه‌گیری) برمی‌گردد.
پ) پس از خوانش شعر تعیین قالب شعری مربوط به (قلمرو زبانی- ادبی )است.
(1.5 نمره)



تایید

از نظر تاریخی زبان های ایرانی را به چند دسته تقسیم می کنند؟ نام ببرید. (0.75 نمره)



تایید

واژه" باران" با کدام یک از واژه های زیر هم وزن نیست؟
 الف) بادام
 ب) صالح
 ج) بدتر
د) کوشش
(0.25 نمره)



تایید

بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده آن تجزیه کنید سپس هر هجا را با علامت های خاص آن بنویسید.
"عجب نیست از گل که خندد به سرویع که در این چمن پای در گل نشیند"
(1 نمره)



تایید

در بیت زیر تکرار واژه ..........بر موسیقی بیت و زیبایی آن افزوده است این تکرار را ........گفته‌اند که در حوزه بدیع ......... جای دارد.
 خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل/ بازدارد پیاده را زسبیل
(0.75 نمره)



تایید

صامت ها و مصوت های مصراع" نشاید که خوبان به صحرا روند" را مشخص نمایید. (0.5 نمره)



تایید

با توجه به مضامین شعری قرن چهارم و اوایل قرن پنجم جاهای خالی را کامل کنید.
 الف) رایج ترین انواع شعر فارسی در این دوره "حماسی"،"........"و "غنایی" بود.
 ب) شعر غنایی با دو شاعر مشهور .............و..........قوت و استحکام یافت.
پ) کسی که قصیده تمام و کمال در موضوع حکمی و اندرزی تعلیمی سرود .......... بود سپس ناصرخسرو شیوه او را ادامه داد.
(1 نمره)



تایید

در عبارت زیر ارکان سجع ها را مشخص کنید و بنویسید کدام یک بالاترین ارزش موسیقایی را در میان سجع ها دارد ؟دلیل خود را بنویسید.
من مانده ام مهجور از او دیوانه و رنجور از او /گویی که نیشی دور از او در استخوانم میرود
(1 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید و بنویسید شناسایی هر یک از موارد زیر مربوط به کدام قلمرو است ؟
"من دنیا را بدان چاهی پرآفت مانند کردم و موشان سپید و سیاه و مداومت ایشان بر بریدن شاخه ها بر شب و روز و آن چهارمار را به طبایع که عماد خلقت آدمی است و چشیدن شهد و شیرینی را مانند کردم به لذات این جهانی که فایده آن اندک ، و رنج آن بسیار است."
 الف) تشبیه دنیا به چاه پرافت در کدام قلمرو بررسی میشود؟
ب)جمع کلمه "موش "با نشانه ی "ان"در کدام قلمرو بررسی میشود؟
پ) به‌کارگیری" شهد"در معنی" عسل"در کدام قلمرو بررسی میشود؟
د) کاربرد کهن واژه "شاخ" در کدام قلمرو بررسی میشود؟
(1 نمره)



تایید

نمونه های زیر را بخوانید و آنها را از دید آهنگ و موسیقی بررسی کنید.
 الف )بیاد تا همه دست نیکی بریم /جهان جهان را به بد نسپریم
 نباشد همی نیک و بد پایدار/ همان به که نیکی بود یادگار
 
ب) ای مهر تو در دلها وی مهر تو بر لب ها /
وی شورتو در سرها وی سر تو در جان‌ها 
تا خار غم عشقت آویخته در دامن /کوته نظری باشد رفتن به گلستان ها
(1 نمره)



تایید

برای کاربردهای گوناگون( صامت، مصوت) هر یک ازواژه های زیر نمونه هایی(واژه هایی)بنویسید .
واج "و" :صامت .......مصوت .........
واج "ی":صامت ........مصوت......
(1 نمره)



تایید

نمونه های زیر را از دید حس و حال و فضای شعری و عاطفی بررسی کنید.
 الف) ما همه چشمیم و تو نور ای صنم/ چشم بد از روی تو دوره ای صنم
 روی مپوشان که بهشتی بود/ هر که ببیندچوتوحور ای صنم
ب) ای نفس خرم باد صبا/ از بر یار آمده‌ای مرحبا
 قافله شب چه شنیدی ز صبح/ مرغ سلیمان چه خبر از سبا
(1 نمره)



تایید

با توجه به انواع‌سجع  جای خالی را کامل کنید .
بام و .........سجع متوازی دارند.
طرح و ......... سجع متوازن دارند .
مال و کمال ......... سجع مطرف دارند.
(0.75 نمره)



تایید

نشانه های هجایی واژه های زیر را بنویسید .
الف) آتش
 ب)خواهر
(0.5 نمره)



تایید