زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون املا نهم 1، توانا، درس پیدای پنهان به صورت دیجی فرم

به نام مهربان مهر‌گستر
طراح: سپیده گرامی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 18 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

در متن زیر ۲۰ غلط املایی پیدا کرده، صحیح شده ای کلمات را در کادر پاسخ گویی بنویسید.

 

تفکر کن در همه ی اعضای بدن و تدبیر آنها که هر یک برای هدفی و هاجتی آفریده شده اند. دست ها برای کار کردن ، پاها برای راه رفتن، چشم ها برای دیدن. همچنین اگر در جمیع آن ها تأمل کنی، می بینی هر یک برای کاری خلق شده اند. اگر گویند که علم و قدرت دارد پس به خدا قائل شده اند و او را طبیعت نام کرده اند زیرا معلوم است که طبیعت را شعور و اراده نیست، و اگر گویند که طبیعت را علم و اراده نیست پس معلوم است که این کارها از طبیعت بی شئور، سادر نمی شود. ای مفضل چه کسی دل را در میان سینه قرار داده و پنهان کرده و پیراهنی که پرده ی دل است، بر روی آن پوشانیده و دنده ها را بر بالای آن حافظ گردانیده با گوشت و پوستی که بر روی دنده ها قرار داده برای آنکه از خارج چیزی بر آن وارد نشود که موجب جراحت آن نگردد. چه کسی شوش را بادزن دل قرار داده که پیوسته در حرکت است و باز نمی ایستد برای آنکه حرارت در دل جمع نشود و آدمی را طلف کند. اکنون فکر کن در قوه ها و فواید آن ها که حق تعالی در وجود انسان قرار داده. نعمت فراموشی در آدمی اگر تعامل کنی، عضیم تر است از نعمت یادآوری که اگر فراموشی در آدمی نبود، هیچ کس از موصیبتی آرامش نمی یافت و کیهنه ی هیچ کس از سینه اش بیرون نمی شد و از هیچ یک از نعمت های دنیا بهرمند نمی شد. برای آنکه آسیب‌هایی که بر او وارد شده همیشه در برابر او بود و امید نداشت که شخصی که دشمن اوست از احوال او غافل گردد یا حسودی لحظه ای از فکر او بپردازد. درباره آن صفتی که از میان سایر حیوانات ویژه ی انسان است، تفکور کن‌ که آن حیا است. اگر حیا نمی بود هیچکس مهمانداری نمی کرد و وفا به وعده ها نمی نمود و نیازهای مردم را بر نمی آورد و سله ی رحم و احسان به خویشان نمی کرد و‌عمانت های مردم را پس نمی داد و ترک مئاصی نمی کرد. خداوند حلیم به آدمی آنچه سلاح دین و دنیای او در آنهاست و منع کرده است از آدمی دانستن امری چند را که در شأن و طاقت او نیست، دانستن آنها . و تو فکر کن در مصلحت پنهان کردن عمر هر کس از او. اگر آدمی را هرگز دردی نمی رسید به چه چیز ترک می کرد گناهان را و به چه چیز تواضع می کرد برای خدا و تضرو می کرد نزد او؟ و به چه چیز مهربانی می کرد به مردم صدقات می‌نمود به مساکین؟ آیا نمی بینی کسی را که به دردی دوچار شد، خوظوع می‌کند؟ و به درگاه خدا روی می آورد و طلب آفیت می کند؟ و دست می گشاید به دادن صدقه؟ (20 نمره)



تایید