زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ازمون علوم و فنون پایه دهم به صورت دیجی فرم


سلام

جهت جلوگیری از ارسال پیام خطا لطفاً حین آزمون از هیچ برنامه دیگری استفاده نکنید

در صورت بروز هر گونه مشکل می بایست جهت آزمون حضوری به دبیرستان مراجعه کنید



digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 75 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس



تایید

نام پدر



تایید

با توجه به نمونه های زیربه سوالات پاسخ دهید.
۱) فرمان بزرگوار از خدای نامدار می گوید: بندگانم مرا پرسید و مرا خوانید و مرا دانید که آفریدگار منم، کردگار منم ،بنده نوازآمرزگار منم.
۲) بازرگانی بود بسیار مال و فرزندان او را در رسیدند و از کسب و حرفت اعراض نمودند و دست اسراف به مال او دراز کردند. پدر موعظت و ملامت ایشان واجب دید و در اثنای آن گفت که : ای فرزندان اهل دنیا جویان سه رتبتند و بدان نرسند مگر به چهار خصلت؛ این چهار خصلت الفغدن مال است از وجه پسندیده و.....
الف) نوع نثر دو نوشته را مشخص کنید .
ب) با توجه به نثر(۲) سه مورد از ویژگی های نثر این دوره را در آن مشخص کنید.
(1.25 نمره)



تایید

 نثر دوره سامانی و غزنوی و سلجوقی از حیث کاربرد لغات عربی با هم یکسان هستند (0.25 نمره)



تایید

طرح نابسامانی های اجتماعی از مضامین برجسته شعر قرن ۴ و ۵ است (0.25 نمره)



تایید

 از ویژگی های شعری قرن ششم این است که شاعران از مدح شاهان و وابستگی به دربار دوری می کردند (0.25 نمره)



تایید

جای خالی را با واژه مناسب پر کنید.
الف) در نیمه قرن پنجم با.................... نثر مواجه می شویم و در قرن ششم و اوایل قرن هفتم آن را در حال .....................می یابیم
ب) از علاقه مندی های شاعران در نیمه دوم قرن ششم.................... است
ج) در نثر عهد.................... هنوز آوردن اصطلاحات علمی و اشعار و امثال رایج نشده است
(1 نمره)



تایید

جناس و نوع آن را در ابیات زیر مشخص کنید (واژه هایی که جناس دارند مشخص شود)
۱) اگرچه باد صبا روح پرور است به لطف/ به گرد لطف تو کی میرسد؟ فدای تو باد
۲) شب رفت صبوح آمد غم رفت فتوح آمد/ خورشید درخشان شد تا باد چنین بادا
3) دلم امروز چوکاه از نفسی می لرزد /یاد آن روز که چون کوه جگر بود مر ا
4) میشکفتم ز طرب زان که چو گل بر لب جوی / بر سرم سایه آن سرو سهی بالا بود (2 نمره)



تایید

موازنه و ترصیع را در ابیات زیر مشخص کنید؟
۱) زباد کوی او در دم دل رنجور جان یابد/ زیاد روی او هر دم دل مهجور جان بیند
۲) چون خاک در هوای تو از پا فتاده ام/ چون اشک در قفای تو با سر دویده ام
۳) گرمَهی از مهر تو مویی بیار/ ور گلی از باغ تو بویی بیار
4) سکه تو زن تا امرا کم زنند /خطبه تو کن تا خطبا دم زنند
(2 نمره)



تایید

 در کدام بیت واج آرایی و واژه آرایی هر دو با هم به کار رفته است.*(دقت کنید در واژه آرایی واژه باید از همه نظر تکراری باشد)

۱) بیا و برگ سفر ساز وزاد ره برگیر / که عاقبت برود هرکه او ز مادر زاد

۲) از در درآمدی ومن ازخود به درشدم /گویی کز این جهان به جهان دگر شدم (0.5 نمره)



تایید

یک سجع مطرف و یک سجع متوازی در نمونه زیر مشخص کنید ؟
مراد از نزول قرآن تحصیل سیرت خوب است نه ترتیل صورت مکتوب (0.5 نمره)



تایید

قافیه درونی و ذوقافیتین را در ابیات زیر مشخص کنید؟
۱) از آن مرد دانا دهان دوخته است/ که بیند که شمع از زبان سوخته است
2) عالم همه عابدند و معبود یکی است/ دنیا همه ساجدند و مسجود یکی است
(0.5 نمره)



تایید

چرا در بیت زیر قافیه غلط است؟
مرغ بی اندازه چون شد در قفس /گفت حق بر جان فسون خواند و قصص (0.5 نمره)



تایید

وزن کدام ابیات مطابق الگوی هجایی داده شده است

- U - - - U - - - U - - - U -

1)کس ندانم که در این شهر گرفتار تو نیست/ هیچ بازار چنین گرم که بازار تو نیست
۲) هر که را خواهی شناسی همنشینش را نگر/ زانکه مُقبل در دو عالم همنشین مُقبل است
3) عاقبت عالم فرو خواهد گرفت این نور پاک /ای خوشا آن کس که در ادراک او دارد شتاب (0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر واژه های قافیه ،حروف قافیه و قاعده قافیه را مشخص کنید .
۱) بهار آمد بهار آمد سلام آورد مستان را /از آن پیغمبر خوبان پیام آورد مستان ر ا
2) سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد (1.5 نمره)



تایید

در بیت زیر چند هجای کوتاه و چند هجای بلند وجود دارد ؟
گر تیغ برکشد که محبان همی زنم/ اول کسی که لاف محبت زند منم
(1 نمره)



تایید

شعر زیر را بخوانید و در مورد هر یک از ویژگی های فکری، زبانی و ادبی آن یک مورد بنویسید
به هوا در نگر که لشکر برف/چون کند اندر او همی پرواز
راست چون کبوتران سپید/ راه گم کردگان ز هیبتِ باز (1.5 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید و در مورد هر کدام از ویژگی های زبانی و فکری و ادبی آن یک مورد بنویسید.
من دنیا را بدان چاه پرافت مانند کردم و موشان سپید و سیاه و مداومت ایشان بر بریدن شاخ ها بر شب و روز ،و چشیدن شهد و شیرینی آن را مانند کردم به لذات این جهانی که فایده آن اندک و رنج آن بسیار است و راه نجات بر آدمی بسته می گرداند و اژدها را مانند کردم به مرجعی که از آن چاره نتواند بود، هر آینه باید بدو پیوست و آنگاه ندامت سود ندارد و بازگشتن مهیا نیست.
(1.5 نمره)



تایید