زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم ویژه سطح 1 سرکار خانم شوقیان( 21بهمن) به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم
( ایام الله دهه فجر را گرامی میداریم)

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1- در آيه انا اعطيناك ........ تأكيد وجود دارد؟ 

الف) سه

ب) دو

ج) چهار

د) يك (1 نمره)



تایید

2-« وانحر» در آيه «فصل لربك و انحر» با توجه به فضای فشارهای تبلیغاتی و تشدید نگرانی پیامبر بعنوان یک نماد امر به چه كاريست؟

الف) قرباني كردن شتر

ب) بالابردن دست ها گلوگاه

ج) پشت سر انداختن و بي توجهي به غيرخدا 

د) گزینه ی ب و ج (1 نمره)



تایید

3- با اين كه تعبير« من شرّ ما خلق» عموميت دارد اما در ادامه 3شر خاص در آيه 3- 4 و5 به آن عطف مي شود حكمتش چيست؟

الف) براي بيان اين كه گاهي اوقات شرّ غالبي غير خطر به خود مي گيرد.

ب) براي به زانو درآمدن مخاطبي است كه شايد گمان توان دفع شر از خود به دست خويش را دارد.

ج) براي آگاه كردن انسان از ناتواني در دفع شرور با وجود اسباب و عوامل پناه جويي خدادادي و لزم پناه بردن به خدا از شرّ آفريده هايش .

د( همه موارد (1 نمره)



تایید

4- مقول قول « قل» در آيات سوره مبارکه ی فلق..... مي باشد؟

الف) برب الفلق و من شرّ ما خلق

ب) متعلقات اعوذ 

ج) اعوذ و دو مجموعه از متعلقات آن 

د) اعوذ
(1 نمره)



تایید

5- باتوجه به سیرهدایتی سوره ی مبارکه ی قریش، قریش مسبب پیروزی خود را در چه چیزی می داند؟

الف) کوچ زمستانه و تابستانه

ب) تلاش خودشان در تجارت 

ج) بیت الحرام

د) رب بیت الحرام (1 نمره)



تایید

6- نسبت فرع و اصل بودن آيات سوره ی مبارکه ی قريش در كداميك از جملات زير صحيح است؟

الف) آيه 1جار و مجرور است و آيه 2 شرح آيه نخست و تابعه آن است، بنا بر اين نشان دهنده جهت اصلي است 

ب) آيه 1جار و مجرور است و فليعبدو آيه 3 متعلقش مي باشد و معناي آن را كامل مي كند و نسبت به آيه 1 و 2 اصالت دارد و آيه 4توصيف رب هذا البيت آيه 3مي باشد و نسبت به آن فرعي است و آيه 3محوري است .

ج) آيه 1 جار و مجرور است و معنايش با متعلقش روشن مي شود و متعلق آن رب هذا البيت است و جهت آن نسبت به آيه 1 و 2 اصلي است .

د) آيه 1جار و مجرور است و معنايش با متعلقش روشن مي شود و متعلق آن آيه 4 است، از همين رو نسبت به آيه 1 و 2 اصالت دارد. (1 نمره)



تایید

7- « وسواس الخناس » یعنی پنهان شونده در زیر نقاب.............. 

الف) خیرخواهی

ب)جاه طلبی

ج) بدبینی

د)خودبزرگ بینی (1 نمره)



تایید

8- فضای سخن سوره ی مبارکه ی نصر............. گرفته می شود.

الف) آیه ی 1

ب)آیه ی 2

ج) آیه ی 3 

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

9- امر« تسبیح » در کنار حمد در سوره ی مبارکه ی نصر توجه دادن به ................ است.

الف) بی نیازی خدا از پیروزی مردم در دینش

ب) بی نیازی خدا ازاستقبال مردم از دینش

ج) بی نیازی خدا از توسعه و سرعت یافتن استقبال مردم در دینش 

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

10- «قل هو الله و احد» و «الله و الصمد» بترتیب............

الف) توحید صفاتی – توحید ذاتی 

ب) توحید ذاتی- توحید افعالی

ج) توحید افعالی – توحید ذاتی

د) توحید ذاتی- توحید صفاتی (1 نمره)



تایید

11- ردَ اصلی ترین توقع جبهه شرک در سوره ی مبارکه ی کافرون در کدام آیات صورت گرفت؟ 

الف) آیه ی 1و2و6

ب)آیه ی 3و4و5

ج)آیه ی6و4

د)آیه ی 4و5و6 (1 نمره)



تایید

12- کلمه ی « تکاثر» به معنی .............. است.

الف) افزون کردن دارایی های دنیا

ب) افزون نمایی دارایی های دنیا

ج) کثرت طلبی مداوم دارایی های دنیا 

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

13- در سوره ی مبارکه ی تکاثر کدام آیات ریشه ی عامل تکاثررا نشان رفت ونگاه مسؤلانه به نعمات دنیا را جایگزین آن کرد؟

الف) آیات 3تا5

ب) آیات 6تا8 

ج) آیات 3تا8

د) آیات 1تا5 (1 نمره)



تایید

14- در سوره ی مبارکه ی همزه کلمه ی «ویل» تهدیدی برای .......... است.

الف) برای همه ی همز و لمز کنندهاست.

ب) برای همه ی کسانی که مال جمع می کنند.

ج) برای همه ی کسانی که داراییهاشان باعث همز و لمز کردن شده.

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

15- در سوره ی مبارکه ی فیل رهبر جریان حق .......... است. 

الف) رسول خدا

ب) خدا

ج) قرآن

د) پرندگان ابابیل (1 نمره)



تایید

16- فضای سخن سوره ی مبارکه ی عادیات از کدام یک از آیات زیر فهمیده می شود؟ 

الف) آیه 6

ب)آیه 11

ج)آیه 9

د) آیه 7و8 (1 نمره)



تایید

17- «والعادیات ضبحا » نماد کدامیک از موارد زیر است؟

الف) انسان کنود 

ب) وصف حب الخیر الشدید

ج) جنگجویان صحنه ی نبرد

د) الف و ج (1 نمره)



تایید

18- براساس سوره ی مبارکه ی قارعه موازین ثقل و موازین خفیف به ترتیب منطبق بر ............... است.

الف) میزان مادی و میزان معنوی

ب) میزان معنوی و میزان مادی

ج) میزان الهی و میزان دنیوی 

د) گزینه ی ب و ج (1 نمره)



تایید

19- مصداق « بیَنه » در سوره ی مبارکه ی بیَنه کدام مورد زیر است؟ 

الف) قرآن و رسول الله (ص)

ب) قرآن

ج) رسول الله (ص)

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

20- مصداق « کفر» در سوره ی مبارکه ی بیَنه کدامیک از موارد زیر است؟

الف) کفر مشرکان به خدا و رسول خدا

ب) کفر اهل کتاب به خدا و رسول خدا

ج) کفر مشرکان و اهل کتاب به قرآن 

د) کفر مشرکان و اهل کتاب به قرآن و رسول خدا (1 نمره)



تایید

21- فضای سخن سوره ی مبارکه ی زلزله کدامیک از موارد زیر است؟

الف) غفلت از مشاهده ی ریز و درشت اعمال در قیامت

ب) پرهیز از اعمال خیر کوچک و ابا نداشتن از اعمال شر کوچک از روی غفلت

ج) مراقبت داشتن در انجام خیرات کلان و دوری از شرورات کلان 

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

22- کدام گزینه درمورد مشاهده سوره ی مبارکه ی زلزال درست است؟

الف) مشاهده اعمال مثل خواندن یک نوشته است

ب) مشاهده ی اعمال مثل یک فیلم سینمایی است 

ج) مشاهده ی اعمال همان تجسم خود اعمال است

د) گزینه ی الف و ب (1 نمره)



تایید

23- کدامیک از مفاهیم شب قدر است؟

الف) شب قدرکانون ایجاد نظام تشریع و تکوین 

ب) شب قدرکانون هماهنگی نظام تشریع و تکوین

ج) شب قدرکانون ایجاد نظام تکوین

د) شب قدرکانون ایجاد نظام تشریع (1 نمره)



تایید

24- «سلامٌ» در آیه ی «سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» ناظر به کدام یک از موارد زیر در شب قدر است؟

الف) درامان بودن کل جهان از شیاطین

ب) درامان بودن انسانها از هرگونه بلایا 

ج) درامان بودن جریان تحقق قدرت خدا در عالم از نقطه ی صدور تا تنزیل

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

25- قرینه ی مرحله ی اول فضای سخن سوره ی مبارکه ی علق بجایی آیات ........... می باشد. 

الف) 1تا3

ب)1تا5

ج)2تا5

د)4و5 (1 نمره)



تایید

26- درمورد جهت هدایتی سوره ی مبارکه ی علق کدامیک از موارد زیر صحیح می باشد؟

الف) فراز اول و سوم محوری است

 ب) فراز دوم و سوم محوری است. 

ج) فراز سوم مصداق و فراز اول و دوم محوری است.

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

27- به اقتضای سیاق دوم سوره ی مبارکه ی علق نهی از نماز رسول خدا مصداق کدامیک از موارد زیر است؟ 

الف) مصداق طغیان مطرح شده در آیه ی 6

ب) مصداق استغنای انسان طاغی در آیه ی 7

ج) مصداق نهی ناهی در آیه ی 9

د) مصداق تکذیب و تولی در آیه ی 3 (1 نمره)



تایید

28- کدامیک از آیات زیر در سوره ی مبارکه ی ضحی فضای رکود در امر خطیر رسالت است؟

الف) آیه ی3 

ب) آیات 9و10 و11

ج) آیات 6و7و8

د) آیات 4و5 (1 نمره)



تایید

29- بین قسم و جواب قسم کدامیک از موارد زیر صحیح نمی باشد؟

الف) قسم همیشه برای تأکید جواب قسم است. 

ب) اصل سخن در جواب قسم نیست.

ج) اصل سخن در قسم نیست.

د) گزینه ی ب وج (1 نمره)



تایید

30- در فضای بی توجهی و غفلت سیاق اول سوره ی مبارکه ی لیل نخستین گام هدایت .......... است. 

الف) تأکید

ب) تهدید

ج) انزار

د) تبشیر (1 نمره)



تایید

31- واژه «اعطی و بخل» - «صدق و کذب» - «اتقی واستغنی» در سوره ی مبارکه ی لیل بترتیب ..........است.

الف) کنش- گرایش- بینش

ب) گرایش- کنش- بینش

ج) گرایش- بینش- کنش 

د) کنش-بینش- گرایش (1 نمره)



تایید

32- در سیاق دوم سوره ی مبارکه ی لیل آیات 12 و 13 ...................

الف) دو مقدمه ی مهم را مورد تأکید قرار می دهد.

ب) بیانی روشنگرانه از حقیقت عالم دارد.

ج) بیانگر مغایر نبودن اختیارانسان با هدایت تکوینی خدا است.

د) همه ی موارد (1 نمره)



تایید

33- قرینه ی فضای سخن سوره ی مبارکه ی « شرح » کدامیک از آیات زیر می باشد؟

الف) فاذا فرغت فانصب

ب) فان مع العسر یسرا

ج) والی ربک فارغب 

د) گزینه ی الف و ب (1 نمره)



تایید

34- در سوره ی مبارکه ی شرح بالارفتن شرح صدر پیامبر منوط بر کدامیک از موارد زیر است؟

الف) و وضعنا عنک وزرک

ب) و رفعنا لک ذکرک 

ج) الذی انقض ظهرک

د) فاذا فرغت فانصب (1 نمره)



تایید

35- علت به کارگیری کلمه ی «مع» بجای«بعد» در آیه ی«فان مع العسر یسرا» کدامیک از موارد زیراست؟

الف) چون معیت و همراهی عرضی است.

ب) چون معیت و همراهی طولی است.

ج) چون آسانی از دل سختی برمی آید و با آن همراه است و این با واژه ی بعد فهمیده نمی شود. 

د) گزینه ی ب و ج (1 نمره)



تایید

36- در سیاق دوم سوره ی مبارکه ی لیل آیات 12 و 13 .........

الف) دو مقدمه ی مهم را مورد تأکید قرار می دهند.

ب) بیانی روشنگرانه از حقیقت عالم دارند.

ج) بیانگر مغایر نبودن اختیار انسان با هدایت تکوینی خداست. 

د) همه ی موارد. (1 نمره)



تایید

37- به کارگیری اسلوب « الم » در سوره ی مبارکه ی شرح برای استشهاد گرفتن ......... است.

الف) بالا بردن ذکر پیامبر 

ب) عنایت شرح صدر پیامبر

ج) عنایت برداشتن بار سنگین از دوش پیامبر

د) گزینه ی الف و ج (1 نمره)



تایید

38-  کدامیک از آیات سوره ی مبارکه ی تین بیانگر یک قاعده ی کلی در خلقت تمامی انسان هاست؟ 

الف) آیه ی6

ب) آیه ی8

ج) آیه ی4و5

د) آیه ی 4 (1 نمره)



تایید

39- کدامیک از معانی زیر در مورد «فما یکذبک بعد بالدین » صحیح است؟

الف) چه کسی است آنکه تورا تکذیب می کند.

ب) پس چه چیزی تورا به تکذیب روز جزا وامیدارد. 

ج) پس بعد از این چه کسی تو را به سبب دین تکذیب می کند.

د) پس چه کسی تورا تکذیب می کند به سبب دین (1 نمره)



تایید

40- فضای سخن سوره ی مبارکه ی تین از بجایی .......... بدست می آید. 

الف) سؤال در فما یکذبک بعد بالدین

ب) تأکید در قسم

ج) تأکید در جواب قسم

د) گزینه ی ب و ج (1 نمره)



تایید