زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی2-پایه یازدهم-دبیرستان الزهرا صیدون-بهمن ماه 99 به صورت دیجی فرم

با رعایت فاصله اجتماعی کرونا را شکست می دهیم!

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱- معنی نظم و نثر های زیر را به زبان ساده بنویسید.

الف) زنخدان فرو برد چندی به جیب/ که بخشنده روزی فرستد زغیب 



ب) بانک و هَزاهز و غریو خاست .امیر برخاست و هنر آن بود که کشتی های دیگر به او نزدیک بودند. 



پ) بدان شمشیر تیز عافیت سوز /در آن انبوه ،کار مرگ می کرد   



ت) دریاب که مبتلای عشقم /آزاد کن از بلای عشقم   



ث) صبح حرکت فرا رسید. آفتاب داشت تیر می کشید.


ج) امیر مسعود آن نام را بخواند و دوات خواست و توقیع کرد.




(5 نمره)



تایید

۲- با توجه به متن معنی واژه های زیر را بنویسید.

الف) معیار دوستان دَغَل روز حاجت است

معنی دَغَل:

ب) خواجه با امیر محمود به غَزو ها بوده است.

معنی غَزو:

پ) در آن تاریک شب می گشت به پنهان /فروغ خَرگه خوارزمشاهی

معنی خَرگه:

ت) به کران آب فرود آمدند و شِراع ها زده بودند.

معنی شِراع:


(2 نمره)



تایید

۳- معنی واژه 《ماه》 را با توجه به جمله ها بنویسید. 


 الف) ماه ، طولانی بود. 


 ب) ماه ، تابناک بود.

(1 نمره)



تایید

۴- رابطه های معنایی (ترادف- تضاد -تضمن و تناسب) را مشخص کنید.

الف) سیر و بیزار          رابطه:

ب) سیر و پیاز             رابطه:

پ) سیر و گرسنه         رابطه:

ت) سیر و گیاه            رابطه:



(1 نمره)



تایید

۵- در بیت زیر شاعر چگونه آرایه جناس تام یا همسان را پدید آورده است؟

 با زمانی دیگر انداز ای که پندم می دهی/ کاین زمانم گوش بر چنگ است و دل در چنگ نیست

معنی چنگ اول:


معنی چنگ دوم:



(1 نمره)



تایید

۶- در درس نیکی 《شیر 》و《 روباه》 نماد چه کسانی هستند؟

شیر نماد:

روباه نماد:


(1 نمره)



تایید

۷- معادل معنایی فعل های زیر را بنویسید.

 فرمان داد:

سوار بر اسب شد:


(1 نمره)



تایید

۸- جمله ی معلوم زیر را به جمله مجهول تبدیل کنید.

جمله معلوم:مریم کتاب می خوانَد.


جمله مجهول:



(1 نمره)



تایید

۹- با توجه به جمله زیر، به پرسش ها پاسخ دهید.

《 این مردِ بزرگ و دبیرِ کافی ،به نشاط ،قلم در نهاد》

 الف)مقصود از 《این مرد 》چه کسی است؟ 

ب) 《دبیر کافی 》به چه معناست؟


(1 نمره)



تایید

۱۰- بیت های زیر را از نظر کاربرد《 تشبیه》 و 《کنایه 》بررسی کنید.

زرخسارش فرو می ریخت اشکی/ بنای زندگی بر آب می دید



 در آن سیماب گون امواج لرزان/ خیال تازه ای در خواب می دید



(1 نمره)



تایید

۱۱- جاهای خالی را واژه های مناسب پر کنید.

شعری است که از چند بند هم وزن و هم آهنگ تشکیل شده است و هر بند آن شامل چهار مصراع است به این نوع شعر...............یا ..................می گویند.


نقطه چین اول:

نقطه چین دوم:



(1 نمره)



تایید

۱۲- هم آوای کلمه 《صفیر》 را بنویسید و آن را در جمله ای به کار ببرید.




(1 نمره)



تایید

۱۳- واژه 《سرهنگ》 را یک بار به عنوان "شاخص "و بار دیگر به عنوان "هسته "در جمله به کار ببرید.


سرهنگ-شاخص:


سرهنگ-هسته:



(1 نمره)



تایید

۱۴- در عبارت زیر بهره گیری از کدام آرایه های ادبی بر زیبایی سخن افزوده است؟

 در ایران آن روز ، دو دربار بود ! دربار بزم و دربار رزم ؛ بزم پدر ، رزم پسر!




(1 نمره)



تایید

۱۵- نادرست های املایی را  درست بنویسید.

الف) آن گاه آگاه شدند که غَرقه خاست شد.

واژه نادرست:

شیوه درست نویسی واژه:



ب) نه بیگانه طیمار خوردش نه دوست

واژه نادرست:

شیوه درست نویسی واژه:



(1 نمره)



تایید