۱- ازميان کمانک ها گزينه مناسب را بگزينيد:
الف) نويسنده کتاب کشف الأسرار و عدة الأبرار ...... ( ِ ابوالفضل ميبدی- خواجه عبدالله انصاری-سنایی) است.
ب) در زمان سامانيان ..... ( طوس - بخارا) عمده ترين مرکز فرهنگ به شمار می آمد.۰/۵
۲ -دلايل گرايش نويسندگان به فارسی نويسی در سده های پنجم و ششم چيست؟ (٢ مورد)
۰/۵
٣ - محمد تقی بهار برای شعر فارسی چند نوع سبک و دوره قائل شده است، چهار مورد را به ترتيب نام ببريد؟ ( ٤مورد) ۱
۴- اصل کتابهای درخت آسوريک و يادگار زريران به چه زبانی است؟۲۵/
۵-سبک خراسانی بر حسب زمان به چند سبک فرعی تقسيم می شود؟ نام ببريد.۷۵/
۶- درستی يا نادرستی هر يک از موارد زير را بررسی کنيد.۰/۷۵
الف) قرن چهارم و نيمۀاو ل قرن پنجم، مهمترین دوره تمدن اسلامی بوده است.( درست ،نادرست)
ب) فراوانی واژگان فارسی و ترکيبات فارسی از ويژگی های سبک عراقی است. (درست، نادرست)
۷- دوره رواج نثر فنی چه قرنی است و کدام اثر جزء نخستين نمونۀ آن است؟ ۵/
۸ _ هر يک از موارد ستون سمت راست را به حروف ستون سمت چپ وصل کنيد. ۰/۵
الف: کاربرد تاریخی دستوری ۱- قلمرو ادبی
ب :واج آرایی ۲-قلمرو فکری
۳-قلمرو زبانی
٩- کدام بيت دارای قافيه درونی و کدام بيت ذوقافيتين است؟۰/۵
الف) يار مرا، غار مرا، عشق جگرخوار مرا / يار تويی، غار تويی، خواجه نگاه دار مرا
ب) ای از مکارم تو شده در جهان خبر / افکنده از سياست تو آسمان سپر
۱۰- کوچک ترين واحد آوايی زبان چه نام دارد؟۲۵/
۱۱- واژه" سرآمد" را يک بار با حذف همزه و بار ديگر با همزه به خط عروضی بنويسيد و تقطيع هجايی کنيد.۱
۱۲- به توجه به بيت زير به پرسش ها پاسخ دهيد. ۱/۵
«نشود فاش کسی آنچه ميان من و توست / تا اشارات نظر نامه رسان من و توست»
الف) رديف را بيابيد.
ب) واژگان قافيه را بنويسيد.
پ) حروف قافيه را بيابيد.
ت) نوع قاعده قافيه را بنويسيد.
ث) حرف «روی» چيست؟
۱۳- برای مصوت«ی» يک واژه، نمونه بياوريد.
۰/۲۵
١٤- کدام گزينه در مورد تعيين وزن شعر درست نيست؟ ۰/۲۵
الف) هر هجا را آن گونه که تلفظ می کنيم، می نويسيم. ○
ب) هجای پايانی مصراع ها هميشه بلند است. ○
پ) دز زبان فارسی هيچ واژه ای با صامت آغاز نمی شود. ○
ت) دومين واج هر هجا ّ هميشه مصوت است. ○
١٥- هر يک از اصطلاحات زير مربوط به حس و حال حاکم بر فضای کدام يک از شعرهای زير است؟ «يک مورد اضافی» ۰/۵
«شادی و نشاط درونی، رزمی و کوبنده، غم و اندوه»
الف) بر سر زدند از الم زاده بتول / تنها همين نه مريم و هاجر که ساره هم
ب) ما همه چشميم و تو نور ای صنم / چشم بد از روی تو دور ای صنم
١٦- وزن شعر زير را بنويسيد. ۲
بگو تا سوار آورم زابلی / که باشند با خنجر کابلی
١٧- بيت زير را از نظر سطح موسيقايی و تناسب های آوايی (واج آرايی، واژه آرايی، جناس) بررسی کنيد. ۱
خيزيد و خز آريد که هنگام خزان است / باد خنک از جانب خوارزم وزان است
١٨- در عبارت زير سجع ها را بيابيد و نوع آن را شناسايی کنيد. کدام سجع ارزش موسيقايی بيشتری دارد.۲
الف) هر که با بدان نشيند نيکی نبيند.
ب) ما را بر کيسه بند نيست و با خلق خدا جنگ نيست.
پ) پادشاهی او راست زيبنده، خدايی او راست درخورنده.
١٩- در بيت زير واژه های ................ و ...................... جناس ناهمسان اختلافی می سازند. ۰/۵
در دل ندهم ره پس از اين مهر بتان را / ُمهر لب او بر در اين خانه نهاديم
٢٠ کدام واژه ها با هم دارای آرايه اشتقاق هستند؟ صامت های مشترک آنها را شناسايی کنيد؟ ۰/۵
ز مشرق سر کوی آفتاب طلعت تو / اگر طلوع کند طالعم همايون است.
٢١ در کدام بيت آرايه ترصيع و در کدام بيت آرايه موازنه ديده می شود؟ چرا؟ ۱
الف) گر عزم جفا داری، سر در رهت اندازم / ور راه وفا گيری، جان در قدمت ريزم
ب) ما چو ناييم و نوا در ما ز توست / ما چو کوهيم و صدا در ما ز توست
۲۲- باتوجه به متن زير، پاسخ درست را بگزينيد. ۲
آمد نفس صبح و سلامت نرسانيد / بوی تو نياورد و پيامت نرسانيد
يا تو به دم صبح، سلامی نسپردی / يا صبحدم از رشک، سلامت نرسانيد
من نامه نوشتم به کبوتر بسپردم / چه سود که بختم سوی بامت نرسانيد
عمری است که چون خاک، جگرتشنه عشقم / و ايّام به من، جرعه جامت نرسانيد
خاقانی، ازين طالع خود کام چه جويی؟ / کاو چاشنی کام به کامت نرسانيد
الف) دو ویژگی ادبی بنویسید.
ب) کدام ویژگی های زبانی در شعر دیده نمی شود؟
ج) قلمرو فکری این غزل را بررسی کنید.
۲۳- حکایت زیر را بخوانید و آن را از دید قلمرو ادبی و فکری بررسی کنید. ۲
روزی شخصی پیش بهلول بی ادبی نمود. بهلول او را ملامت کرد که چرا شرط ادب به جا نیاورددی؟ او گفت: چه کنم؟ آب و گل مرا چنین سرشته اند. گفت: آب و گل تورا نیکو سرشته اند، اما لگد کم خورده است!
(20 نمره)