زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی یازدهم انسانی - خرداد 1400- دبیرستان حاج سید احمد خمینی (ره) به صورت دیجی فرم

سوالات را بادقت بخوانید و به آن ها پاسخ دهید .

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

- واژه ی ( زیبا ) را در دو جمله به کار ببرید که در جمله نخست مسند و در جمله دیگر قید باشد . 5/الف: مسند:............................................................... ب: قید....................................................................... (0.5 نمره)



تایید

مفهوم کنایه ی زیر را بنویسید5/ نمره  دندان به دندان خاییدن : (0.5 نمره)



تایید

3-در جملات زیر شاخص ها را بیابید 5. نمره الف ) علامه دهخدا لغت نامه بزرگی را تدوین کردند.ب) آقای موسوی باز گیر افتاده بود که حاج آقا مدرس با کدام یک از این دو تن بیشتر کار می کند ؟ (0.5 نمره)



تایید

این بخش از سروده گوته بیانگر چه دیدگاهی است ؟ 5/ «و تو شکر خدا کن ، به هنگام رنج / و شکر او کن به هنگام رستن از رنج» (0.5 نمره)



تایید

4- نام پدیدآورندگان آثار زیر را بنویسید 1 نمره الف. ماه نو و مرغان آواره : ب. غزلیات شمس : (1 نمره)



تایید

دربیت « به سوی هژبر ژیان کرد رو / به پیشش برآمد شه جنگجو»  منظور از « هژبر ژیان » و « شه جنگجو » چه کسانی است ؟ (1 نمره)



تایید

با توجه به مصراع ( نباشم بدین محضر اندر گوا / نه هرگز براندیشم از پادشا ) معنی  واژه های « محضر » و « براندیشم » چیست ؟ 5/0 (0.5 نمره)



تایید

 آرایه مناسب هر بیت را به بیت مورد نظر وصل نمایید .  1 نمره الف) سر نشتر عشق بر رگ روح زدند / یک قطره فرو چکید و نامش دل شد                                                              1.مجاز  ب) بارها از تو گفته ام / ای حقیقی ترین مجاز / ای عشق                                                                                       2.جناس همسان ج)همی برخروشید و و فریاد خواند / جهان را سراسر سوی داد خواند                                                                      3.استعاره د) جانان من برخیز برجولان برانیم / زان جا به جولان تا خط لبنان برآنیم                                                                  4.تناقض (1 نمره)



تایید

6- در عبارات زیر نوع صفت های بیانی مشخص شده را بنویسید .5/  الف) به پاسداری آیین «آسمانی»  ما           آسمانی : .......ب) با بال «شکسته » پر گشودن هنر است.      شکسته : ..... (0.5 نمره)



تایید

8- در گروه اسمی زیر هسته و نوع وابسته های پسین را مشخص کنید 75/«تیرانداز ماهر ایران»  (0.75 نمره)



تایید

4- کلمه مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید 5/ نمره الف) چون موسم حج رسید برخاست اشتر طلبید و ( مهمل _ محمل ) آراست ب) آنچه داشت از نان خشک و نمک در پیش او نهاد و بر سبیل ( اعتذار – اعتزار ) این بر زبان راند (0.5 نمره)



تایید

سروده ها و نوشته های زیر را به نثر روان معنی کنید . الف) ما ز فلک بوده ایم ، یار ملک بوده ایم باز همان جا رویم ، جمله که آن شهر ماست (1 نمره )ب) امیر مسعود بار نتوانست داد و محجوب گشت از نظر مردمان (5/)ج)اگر چه ملالت به کمال رسیده باشد اهمال جانب من جایز نشمری و از ضمیر بدان رخصت نیابی (1 نمره )د) بپویید کاین مهتر آهرمن است  (5/ نمره )ر) دلیران میدان گشوده نظر (5/نمره ) ز) اگر فکر و حواسم این جهانی است بهره ای والاتر از بهر من نیست ( 5/ نمره ) س) پدرم دریادل بود در لاتی کار شاهان را می کرد (5/ نمره )  (4.5 نمره)



تایید

-معنی هریک از واژه های مشخص شده زیر را بنویسید. 1.5نمره الف)«زنخدان»  فرو برد چندی به جیب                                              زنخدان : .........ب) تا ابلیس پر«تلبیس» یک باری گرد او طواف می کرد                 تلبیس : ......پ) مواجب« سیادت»  را به ادا رسانید                                            سیادت : ........ ت) به سوی «هژبر » ژیان کرد رو                                                   هژبر : ......ث) آن یکی «ممدّ » حیات است                                                     ممّد : .....ج) مادرم «شماتتم » می کرد                                                         شماتت : .... (1.5 نمره)



تایید

- کدام یک از واژه های زیر با از دست دادن معنای پیشین و پذیرفتن معنای جدید به دوره بعد منتقل شده است ؟  (0.25 نمره)



تایید

2- شاعر در بیت زیر چه صحنه ای از نبرد را وصف می کند ؟ 5/« ولی چندان که برگ از شاخه می ریخت /  دو چندان می شکفت و برگ می کرد»  (0.5 نمره)



تایید

دربیت « بدو گفت مهتر به روی دژم / که برگوی تا ازکه دیدی ستم؟ » منظور از « مهتر » چه کسی است ؟  (0.5 نمره)



تایید

6- با توجه به بیت ( بیا عاشقی را رعایت کنیم / ز یاران عاشق حکایت کنیم ) مقصود شاعر از یاران عاشق چه کسانی هستند ؟ 5/ (0.5 نمره)



تایید

- در نمونه های زیر نادرستی های املایی را بیابید و درست آنها را بنویسید 2نمره ( چهار غلط) الف) آن گاه آگاه شدند که غرقه خواست شد بانگ و حزاحز و غریو خاست ب) ابلیس با موافقت او پدرش مرداس را از پا درمی آوردوسپس در لباس خالیگری چالاک خورش های حیوانی به اومی خوراند پ) یاد ایثارگران سهیم در این حماسه صترگ را تا همیشه در خاطره خویش به تابناکی پاس خواهیم داشت ث) قیافه یقورم ، صورت درشتم ، بینی گردن کش با عینک بادامی شیشه کوچک جور نبود (2 نمره)



تایید

-متن زیر را بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید« در خانه هم غالبا پای سفره ناهار یا شام بلند می شدم چشمم نمی دید پایم به لیوان آب خوری یا بشقاب یا کوزه می خورد یا آب می ریخت یا ظرف می شکست آن وقت بی آنکه بدانند و بفهمند که من نیمه کورم و نمی بینم خشمگین می شدند و مادرم می گفت : به شتر افسار گسیخته می مانی شلخته و هردم بیل و هپل و هپو هستی ، بور می شدم بچه ها می خندیدند و من به رگ غیرتم بر می خورد . »الف) دو ویژگی این نوشته را بنویسید 5/ب) زاویه دید داستان چیست؟25/ پ) یک تشبیه در متن بیابید سپس ادات تشبیه و مشبه به آن را نشان دهید . 75/ (1.5 نمره)



تایید

مفهوم مشترک دو عبارت زیر را بنویسید 5/ نمره «از آسمان تاج می بارد اما بر سر آن کس که سر فرو آرد »«هنگامی که در فروتنی / بزرگ باشیم / بیش از همه به آن بزرگ نزدیک شده ایم»  (0.5 نمره)



تایید

- با توجه به عبارات زیر به سوالات پاسخ دهید .«در طاعت و مطاوعت کبوتر طوق دار روزگار گذاشتندی چندان که دانه بدیدند غافل وار فرود آمدند کبوتران فرمان وی بکردند و دام برکردند و سر خویش گرفت و صیاد در پی ایشان ایستاد . »الف) یک نمونه از حذف شناسه نشان دهید .5/ب) نوع (و) را در عبارات بالا بررسی کنید 5/ (1 نمره)



تایید